Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Sanyo
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
spetsvärme på sanyo co2
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
26
[
27
]
28
...
47
Next
Gå ned
Författare
Ämne: spetsvärme på sanyo co2 (läst 193983 gånger)
0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
jonas 10
Expert på värmepump
Antal inlägg: 440
Karma +0/-0
jonas 10
SV: spetsvärme på sanyo co2
«
Svar #390 skrivet:
13 januari 2006, 16:34:07 »
Citera
Jag förstår inte att ni inte får varm vatten.Vad har ni fördröjd el står på min står på 1 tim.Bull om du har el pannan står på 65 måste du få varm vatten min står på 50 har varm vatten inga problem
Loggat
IVT greenline HE C7
bgn
Expert på värmepump
Antal inlägg: 337
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bgn
«
Svar #391 skrivet:
13 januari 2006, 16:42:27 »
Citera
Bullo,
Det är inte så dumt att din blandningsventil är felställd eller är trasig. Håller helt med Jonas, om du har 65 grader bara måste du ha varmvatten... Jag har 50 grader och två personer kan duscha utan några som helst problem, även när det är -10 grader ute.
I och för sig så får man ju tillgång till mindre varmvatten om nedre delen av pannan inte är tillräckligt uppvärmd, men det verkar ju faktiskt din vara Bullo (om man kikar på dina utdrag). Du måste ha nåt annat knas.
Loggat
Bullo
Expert på värmepump
Stad/land: Surahammar
Antal inlägg: 475
Karma +0/-0
Kön:
Golf är roligare än värmepumpar!
Bullo
«
Svar #392 skrivet:
16 januari 2006, 08:49:10 »
Citera
Hej.
Har nu kört med 65 gradig elpanna samt 25A och det funkar bättre. Vi kunde duscha två man i rad utan att tycka att det blir kallt men mer går det inte. Efter dusch nr 2 var elapannan nere i 44 grader.
Imorse -4 grader så var bara elpannan 52 grader och jag fattade först inte varför men upptäckte då att efter att dom säkrad upp till 25A då hade dom inte ändrat i inställningsmenyn. Då orkade den inte dra upp varmvattnet. Upptäckte inte det i helgen då det var runt nollan och uppåt. Ska kolla när jag kommer hem att det har ökat upp.
Vad har ni för förbrukning när det är runt 0? Vi har ungefär mellan 95-110. Men då är HH elen inräknad.
Loggat
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2008 enl tidigar ägare 13900 kwh.
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177
Maxfli
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 64
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Maxfli
«
Svar #393 skrivet:
16 januari 2006, 09:51:16 »
Citera
Snittförbrukning 70 kWh/dygn då dygnsmedeltemp har legat mellan -1 till +1.
Loggat
Sanyo CO2 - installerad 050601
Bullo
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Bullo
«
Svar #394 skrivet:
16 januari 2006, 10:01:19 »
Citera
Maxfli,
Funkar avfrostningen fortfarande bra?
Loggat
Ny bostad med L/L pump IVT Nordic Inverter avstängt sen 100101 12 FR-N + Olje radiatorer (badrum och tvätt på hela tiden) Tegelhus 105 kvm + 15 kvm inglasad altal + garage och gästrum 40 kvm, 3 glas fönster
Förbrukning 2009 13200 och då har det varit mycket kallare än tidiagre år. Förbrukning 2010 14177
bgn
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bgn
«
Svar #395 skrivet:
16 januari 2006, 10:09:09 »
Citera
Bullo,
Runt 80-85 kWh /dygn vid nollan. I snitt i december var det runt 85kWh. Men då hade jag ca. 29000kWh/år före VP.
Du hade väl om jag minns rätt 32000kWh/år innan VP. Jag antar att av dessa var 5000kWh/år i HH-el och 5000kWh/år varmvatten. Jag tycker då, baserat på en relativt enkel överslagsberäkning, att du borde hamna på i snitt ca 95kWh/dygn i december och ca 105kWh/dygn i januari. Din årliga besparing borde då bli ca. 13000kWh. Har du lägre snittförbrukning per dygn får du bättre besparing och om din varmvattenkostnad är större än 5000kWh/år, vilket jag tror med avseende på dina tidigare inlägg om varmvatten, så blir även då besparingen större.
Men, det är en enkel beräkning - där jag bla inte justerat COP efter utetemperatur utan kallt antagit en COP på 2,4 (varför 2,4? Jo, i STHLM är snittemperaturen i dec-mars strax under nollan och jämfört med data så borde då COP vara ungefär detta).
Loggat
Maxfli
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Maxfli
«
Svar #396 skrivet:
16 januari 2006, 11:24:30 »
Citera
Bullo,
Avfrostningen fungerar bra. Givaren utvinklad ca 1 cm i nederkant.
Loggat
bgn
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bgn
«
Svar #397 skrivet:
16 januari 2006, 11:30:52 »
Citera
Maxfli,
Verkar allt funka bra för dig? Är du lika nöjd som du var tidigare i tråden (bortsett från malören med isbitstillverkningen då menar jag...)?
Loggat
Maxfli
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Maxfli
«
Svar #398 skrivet:
16 januari 2006, 12:25:09 »
Citera
Bgn,
Jag måste säga att allt fungerar bra för tillfället.
Jag kör med fullt öppna termostater och har alltså inte börjat experimentera med att försöka få en låg returtemperatur. Ni som kör med detta, ser ni att ni har fått en märkbart lägre energiförbrukning. Jag har lite svårt att förstå att detta skall ge någon nämnvärd besparing eftersom delta-T blir större vilket alltså kräver mer effekt. Jag tycker att vi skall försöka diskutera detta lite mera eftersom det för min del känns som det är dags att jobba lite mer på finliret för att få ner förbrukningen ytterligare.
Loggat
Bullo
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
Bullo
«
Svar #399 skrivet:
16 januari 2006, 12:33:54 »
Citera
Enligt vår installatör blir den större besparingen när det är +5 grader eller mer.
Så när det börjar bli vår så kommer förbrukningen att sjunka avsevärt.
Fast det är väl på dom kalla månaderna man vill se mer besparning.
Loggat
bgn
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bgn
«
Svar #400 skrivet:
16 januari 2006, 13:20:12 »
Citera
Maxfli,
Jag måste säga att det ser ut som om ditt system funkar mycket bra. Visst hade du runt 27-28MWh tidigare? 70kWh/dygn i elförbrukning är skapligt då måste jag säga (vid nollan).
Den länken som Markus O lämnade för "några sidor sen", beskriver processen med CO2. Där framgår att relativt tydligt att man vill ha så låg temperatur som möjligt. Kompressorarbetet är cirkus detsamma oavsett returtemperatur, skillnaden är hur mycket gratisenergi man lyckas lyfta ur luften. COP påverkas kraftigt av returtemperaturen.
Med det där är ju i teorin...Hur varmt vatten kör du fram vid säg -5 grader? Hur varm är returen? Vilken typ av system? Kör pumpen oftast i 50 eller 65 läge?
Jag måste säga att dina värden ser lovande ut. Det skulle vara lite kul om du har höga returtemperaturer och som således motbevisar teorin med låg retur...
Loggat
jonas 10
Expert på värmepump
Karma +0/-0
jonas 10
«
Svar #401 skrivet:
16 januari 2006, 16:06:35 »
Citera
Hej min pump har dragit 75kwh i genom snitt sen den 24 okt utan hhl är det mycke hus på 135 plus källare gjorde av med 3 kubik olja förut
Loggat
IVT greenline HE C7
bgn
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
bgn
«
Svar #402 skrivet:
16 januari 2006, 17:58:33 »
Citera
Jonas,
3m3 olja, svarar mot ?kWh. Beror av oljepannans funktionsduglighet, men om vi gissar att du haft en årsvärmefaktor på 0,8 (tycker mig ha sett att detta är en vanlig bedömning) så hamnar vi på ca 24000kWh för värme+VV. Sen är ju frågan hur stor andel av detta som gäller för december och detta beror ju givetvis av var du bor, huskondition etc, men inte ovanligt är att ca 50% av husets värme+vv inträffar under december-februari. Säg då att 16% gäller för december. Med dessa antaganden har du då tidigare gjort av med 3800kWh i december och detta motsvarar ca 125kWh/dygn, exklusive HH el.
Låter det rimligt? Mycket lek med siffror blir det baserade på generella antaganden. Du kanske har en känsla för om det låter rimligt.
Vad hade du för snittförbrukning i december på VPn och panna?
Loggat
jonas 10
Expert på värmepump
Karma +0/-0
jonas 10
«
Svar #403 skrivet:
16 januari 2006, 19:39:35 »
Citera
81 kwh per dygn i dec utan hhl
Loggat
IVT greenline HE C7
Freddi
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 72
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
Freddi
«
Svar #404 skrivet:
16 januari 2006, 19:50:03 »
Citera
Hej !!
Min förbrukning har legat mellan 70-75kW inkl. HH-el vid 0 graders strecket.och min panna tar då ca 50kW.
Min snitt förbrukning var 71kW i nov. 77kW i dec. och hittills i Jan 78kW.
Jag har ju labborerat lite hit och dit med olika kurvor och har väl inte hittat riktigt rätt än ,men det börjar närma sig.
Jag har även lyckats få ner returen från elementen till 30-32 grader.
Men jag kan väl hålla med "Bullo" att det där riktigt varma badet som man kunde hälla upp förr verkar vara ett minne blott..
Duscha går ju bra även om man är flera som duschar ( om man ej duschar för länge).
Loggat
1-Plan med källare,190kvm byggår -72. Innan Olja/El. 27000kW, Nu Sanyo CO2 - Kommande förbrukning = Hoppas på det bästa !!
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
...
26
[
27
]
28
...
47
Next
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
Sanyo
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
spetsvärme på sanyo co2
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 585
dolda: 0
användare: 1
Användare online
:
perra83
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info