...
Kan någon förklara vilken funktion denna givare har.
Är det bara en termometer ?
Varför sätter den då inte igång avfrostning när den visar -19 utan fortsätter bara att gå ?
Skall avfrostningen ske med olika tidsintervaller beroende på utetemp ?
Varför frostar den då inte av när den visar -19 ? Jag fattar ingenting.
...
Hej alla,
Jag har också funderat en hel del kring värdet av utegivaren och hur avfrostningscykeln fungerar.
Följande är mina ideer som jag tycker skulle vara intressant att få höra era tankar kring (jag har programvaran från 0505).
1) Efter att en avfrostning avslutats kör värmepumpen igång och laddpumptryck samt VPut ökar.
2) Under den första perioden ökar VPut successivt.
3) Efter ett tag når VPut en topp och faller därefter. Jag har antagit att detta beror på minskad effekt på grund av isbildning.
4) När VPut fallit tillräckligt lågt påbörjas en ny avfrostningscykel.
5) När VPn stannar för avfrostning går temperaturen vid VPn's temperaturgivare ner kraftigt; för att sedan långsamt stiga alteftersom avfrostningen sker.
6) Avfrostningen avslutas när temperaturen vid VPn's temperaturgivare blir cirka 1-2 grader varmare än temperaturen för den andra utegivaren.
Om detta stämmer används altså temperaturgivaren vid VPn för att avgöra när en avfrostningscykel skall avslutas, inte påbörjas.
Jag tycker att lösningen är ganska smart eftersom den möjliggör att man avfrostar precis så länge som behövs utan att behöva göra antaganden om avfrostningstid etcetera. (Tyvärr verkar der ju inte alltid fungera som det skall...

)
Igår gjorde jag dessutom ett litet experiment som åtminstonde visar att avfrostningsperiodens längd inte beror på ute-tempen i största allmänhet. Experimentet gick helt enkelt ut på att jag täckte över VPn med en filt under avfrostningen. På detta sätt minskade avfrostningstiden från 10:20 till 8:40 minuter vid en utomhustemperatur på 1 grad.
Fungerar avfrostninsscykeln på samma sätt för er med äldre programvaror?
Vid vilka relativa temperaturer på VPut och utegivaren startar respektive slutar avfrostningen?
/Markus