0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det här blir bara konstigare o konstigare tycker jag Upplevde samma sak med tanktemp häromdagen 65 grader o idag så ligger den på36 grader.Kanske världens dummast fråga men vad styr börvärdet i tanken? Hade 65 härom dagen men nu så ligger det på 45??Nu är det krig!!!!!!! Patrik
Som jag förstår så funkar väl den som ctc:s eco-el.?Skillnaden verkar va att era maskiner ska jobba upp till 65gr var 4:e start medans ctc:n bara jobbar till 55gr.När den väl har uppnått det värdet så stängs pumpen av tills tempen har sjunkit till 5gr under det nya börvärdet, vilket är 40gr.Nu jobbar den mot detta börvärde 3ggr, sen är det dax för en ny maxhöjning.Om man nu har ett effektuttag som är större än vad pumpen kan ge så kommer den att stå och stampa på en tanktemp tex.38(bör40) och ställa schunten på 50%...efter fördröjningstiden tex.180min så styrs schunten till att använda det eluppvärmda vattnet i toppen för att få rätt framledningstemp...och då rusar kwh snabbt iväg.När framledningstempens börvärde sedan sjunker,så stänger ju schunten och pumpen orkar ge lite högre panntemp tills det är dags för stort värmeuttag igen.När detta sker beror ju på husets effektbehov och pumpens effekt.Min pump börjar att använda stöd vid 5-7 minusgr.
Hej!!Bullo:Vilket börvärde skall du sänka till 40?? Hur hade ni tänkt när ni ska in i den kodade menyn??Matte.H:Intressant det du skriver i dina senaste inlägg,ska kolla ett par dagar o se om det stämmer.Hur har ni med Sanyo koll på vad som är vp o elpatronförbrukning o vad som är hushållsel,Själv skulle jag vilja veta vp,elpatron samt hushållsels förbrukningHa det bra alla o tack för alla intressanta inlägg!!!!Hej Patrik.Jo det börvärde jag pratar om är det som är längst ner i pannan. Där VP lämnar sin värme. Om jag har fattar det hela rätt. Inte så lätt att förstå sig på manualen. Patrik