0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En bekant till oss som har installerat samma VP har ca 750 kwh per månad i förbrukning. Till och med installatören tyckte det var otroligt lågt. En annan pendlar mellan 70-110 kwh per månad.Så nu får dom komma ut till oss och kolla om allt står rätt till.
Hej kaj jag ligger med samma el förbrukning som du det är väl fel på huset för lite isolering.vad ska din expert kolla på har han några inställningar på fickan så får du höra av dig
Hej.Vi pratade med vår installatör igår angående våra problem med spetsvärme när det är 6º varmt ute. Högt ljud och så vidare. Sanoy är tydligen i Sverige just nu och kollar på två stycken anläggningar. En i söder och en i norr som inte funkar som det ska. Ev kan det vara styrningen på dessa som inte funkar som det ska. Vår installatör avvaktar information från Ahlsell och Sanoy sen kommer dom att kolla alla dom har installerat om det visar sig att det är något fel.Så vi får väl hoppas att det inte tar allt för lång tid. Det jag tycker är konstigt med VP är att om alla värdena är uppnådda så fortsätter VP ändå att gå. Borde den inte slå av då? Som jag säger det är något skumt med vår VP.
Citat från: Bullo skrivet 13 december 2005, 09:09:38Hej.Vi pratade med vår installatör igår angående våra problem med spetsvärme när det är 6º varmt ute. Högt ljud och så vidare. Sanoy är tydligen i Sverige just nu och kollar på två stycken anläggningar. En i söder och en i norr som inte funkar som det ska. Ev kan det vara styrningen på dessa som inte funkar som det ska. Vår installatör avvaktar information från Ahlsell och Sanoy sen kommer dom att kolla alla dom har installerat om det visar sig att det är något fel.Så vi får väl hoppas att det inte tar allt för lång tid. Det jag tycker är konstigt med VP är att om alla värdena är uppnådda så fortsätter VP ändå att gå. Borde den inte slå av då? Som jag säger det är något skumt med vår VP.Hej!Det var mycket intressanta nyheter. Jag tror att mer än två stycken behöver kollas. Eftersom Ahlsells annons i Vi i Villa om Sanyo CO2 visar på försäljningssucce, mer än 1000 sålda, samt det här forumets olika annonserade problem, känns det angeläget. Inte enbart vi kan ha problem. Visserligen är Pumpen liten, 4,5kW, och därmed kräver eltillskott då och då. Men den känns inte riktigt färdig om man läser det här forumet.Jag undrar fortfarande varför inte någon mer detaljerad redovisning går att hitta om den treåriga hårdtest som genomförts i Sverige innan marknadsföringen. Man får anta att den utfallit med gott resultat. Den är ju dessutom speciellt framtagen för nordiskt klimat. Jag finner frånvaron av detta resultat något märkligt.Jag kan nämna att när jag började köra min Vp kontinuerligt, ingen nattsänkning, för ca en vecka sedan gick pumpen 24 timmar ända tills i söndags, 11/12. Då uppnåddes tanktemperaturen 65°C. Tankmax på kodad meny. Pumpen arbetade då i intervaller. Gick alltså igång igen runt ca 58 - 60°C. Då var utetemperaturen mellan +5 och +7°C. Dvs, pumpen behövde ingen avfrostning. Det innebär egentligen att SANYO CO2 verkar ha en funktionscykel över +4°C och en annan mindre effektiv under +4°C beroende på den igenisning som uppstår direkt nära 0°C och därunder. Denna effektivitetsminskning måste då kompenseras av eltillskott, speciellt vid varmvattenuttag som duschning etc.Intressant att höra fortsättningen på SANYO:s vistelse här.[Kaj]