0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: larryd skrivet 29 november 2005, 23:22:55Egentligen är det synd om alla som investerat i bergvärme(COP3) för 150.000kr, när dom kan få nästan lika bra verkningsgrad (COP2,8) (medelvärde helår) med en L/L för 15.000kr. Men dom får trösta sig med varmvattnet!Du får gärna vara lycklig i din villfarelse, men jag tror inte för en sekund att de siffror du redovisar på något sätt representerar vad man kan förvänta sig i årsmedelCOP på en luftvärmepump i ett normalstort egnahem.
Egentligen är det synd om alla som investerat i bergvärme(COP3) för 150.000kr, när dom kan få nästan lika bra verkningsgrad (COP2,8) (medelvärde helår) med en L/L för 15.000kr. Men dom får trösta sig med varmvattnet!
Beräknade COP blir aldrig rätt, de blir bara mer eller mindre fel.Who knows!
Stämmer det att en Luftvärmepump är överlägsen en mark/bergvärmepump mer än 300 dagar/år i mälardalen?
Min pump installeras imorgon (kl 08:00) fast installation. För min del tänker jag bara jmf elräkningen varje månad, för att se "besparingen".Jag köpte iofs en elmätare men mest för att kunna se vad datorn, TVn etc kostar.John
Sammanfattnigsvis kan man väl säga att kontentan av denna tråd (och även många andra trådar) är att antingen är alla Toshibaägare notoriska lögnhalsar eller så har dom lite effktivare pumpar, för min egen del vet jag ju förståss vad som gäller
Några kännetecken på en person som lider av antisocial personlighetsstörning •Ytligt charmig•Förhöjd självuppfattning•Behov an spänning, blir lätt uttråkad•Sjukligt lögnaktig•Bedräglig, manipulativ•Saknar ånger och skuld känslor•Ytliga affekter som rädsla, ångest och oro saknas ofta•Kall, bristande empatisk förmåga•Parasiterande livsstil•Bristande självkontroll•Promiskuöst sexuellt beteende, sexuellt lössläppt•Tidiga beteende problem•Saknar realistiska och långsiktiga mål•Impulsiv•Ansvarslös•Tar inte ansvar för sina handlingar•Många kortvariga äktenskapslika förhållanden•Ungdomsbrottslighet•Överträdelse av villkorad frigivning/utskrivning•Kriminell mångsidighet
Mmm, Mike har ett optimalt hus, och bara en katt som kan klaga , så hans siffror blir nog höga, får jag gissa ligger dock en del av besparingen i det faktum att han kanske inte värmer alla rum riktigt lika mycket nuförtiden.Energibesparingen / vad värmepumpen dragit blir då fort "fel"Beräknade COP blir aldrig rätt, de blir bara mer eller mindre fel.Who knows!