0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
1. Hur kunde jag välja så fel rubrik på tråden? Känner mig på något konstigt sätt skyldig...........2. Min fråga i rubriken har sitt ursprung i ren snålhet. En efterinstallation av en elmätare lär kosta ett antal hundralappar. Sannolikt mer. Och köpet av VP var ju faktiskt för att kapa kostnader. Det får nog bli enbart huvudmätaren för mig. I vart fall denna vinter. Sen får vi kanske se.3. Förresten så har jag "löst" min VPs höga elförbrukning (hade en fråga om detta i annan tråd). Huset har ett fläktsystem med värmeväxlare I denna sitter ett litet elpaket/elelement som värmer inluften vid lägre utetemperaturer. Vet inte exakt när det slår på, men det styrs av en termostat och jag tippar att det är vid strax under noll. Elementet är på 900 W vilket betyder 21 kwh per dygn. Om elementet ena dagen (vid t ex +2 grader ute) är avslaget, och andra dagen konstant på (vid t ex -3), så hoppar ju elförbrukningen upp med 21 kwh....Och jag som skyllde på VPn! 4. Läget just nu när vinterns första köldknäpp anlänt (-10 på natten och -4 på dagen) är att elförbrukningen gått ned(!)...men det har också tempen i huset...Nedervåningen ligger på ca 19,5 och övervåningen på ca 17. Och trenden är sjunkande. Tempen på utluften från innerdelen ligger på lite drygt 40 grader vilket är märkbart lägre än tidigare i höst. Jag antar jag får kapitulera imorgon. Dvs skruva på ett par element.
Ja, Anders, du har nog rätt, jag har varit besviken på att pumpen inte klarade att hålla värmen i huset vid 4-5 minus trots att den gick på full effekt.Dock är jag fortfarande lite betänksam över att det är rätt mycket is runt nederdelen och i botten på tråget samt upp i nedre hörnen på flänsarna, som inte går bort vid avfrostningen.