0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ser bra ut jo backventil behövs så det inte det blir själv cirkulation och jag har även en värme fälla dvs rören mellan vp och tank går i en böj neråt och sen upp tillbaka igen för att förhindra självcirkulation och jag har Bt25 på röret före shunten precis som du ritat in.
Jag har lött med böjar för att få till värmefällan pannan ligger på 40 kw och eldar inte så ofta men gör väl av med några m3 ved per år fast i år har det nog endast gått nån skottkärra.
Din uträkning stämmer nog bra men har ett fel en acktank kan inte bli för stor. Har man en acktank som är inkopplad med tex laddomat 21 mot panna eller kamin så kommer kaminen ladda in ca 80 gradigt vatten till toppen på tanken och returen till kamin tas från botten från tanken och blandas i laddomaten till en ok temp så inte kaminen far illa av för kallt returvatten. Om tanken är på 1 m3 spelar ingen roll fast med en liten brasa så värms endast toppen på tanken eldar man flera brasor så värms hela tanken det som är viktigt är att tanken kopplas in rätt så den blir väl skiktad och det blir den om man kopplar med grova anslutningar och har låga flöden och med endast 10 kw kamin som laddar behövs inte mycket flöde så skiktningen vid eldning bör inte bli nått problem.
Jag har ingen termisk ventil i min anläggning och det behövs inte när tanken är varm går inte cp i vp och det blir ingen cirkulation.
Jag har tittat en del på CTCs ecoZenith. Det som känns mest aktuellt om jag skulle köra på CTC är EcoZenith, ecopart, solfångare samt vattenmantlad kamin.
Ekonomi är inte min första prioritering och specifikt inte utifrån pay-off. Jag tycker visserligen att låga driftkostnader är viktigt men jag räknar med att investeringskostnaden blir 100 000-150 000 kr dyrare för ett flexibelt system där jag kan få in ved, sol och VP. Jag ser vårt husprojekt som ett energi/miljöprojekt som jag bara gör en gång i livet (även ett hobbyprojekt).Karlmb: Huset kommer bli välisolerat. Jag har kollat av med 3 st hustillverkare och samtliga har standard u-värden på vägg, golv, tak, fönster som ligger ganska nära passivhus. Det blir även en täthetsprovning för att minska luftläckaget, den dagen vi bygger. Jag tycker CTC Ecozenit stämmer klockrent in på mina önskemål om ett flexibelt energisystem, men det går inte hitta så mycket användarinfo om ecozenith. Gissningsvis för att det främst är "energinördar" (vänligt menat) som satsar 40 000kr på en ack.tank. Jag kan därför se att alternativ 2 i mitt första inlägg kanske är att inte "köpa grisen i säcken, dvs. en bergvärmepump med egen styr + ack.tank (300liter) + vattenmantlad braskamin med laddomat + FTX + Solceller (istället för solfångare).