0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Sedan jag sänkte deltat kör jag med stängd bypass och har då ett flöde runt 8 kompr igång runt 14 stillastående
Dom monterade ett extra filter på returen från radiatorerna och vid första stoppet var det ganska mycket sörja i det men inte vid senar kontroller har det varit rent! Jag har och hade bra värme även innan bypasen monterades problemet var att VP stannade och larmade om dåligt flöde!Ingen luft i radiatorerna. En annan sak jag regerat över är trycket i köldbärarkretsen, när kompressorn går visar manometern nästan 0 och vid stillastående kompressor 0,6 bar. Har påpekat detta men det varv hel ok.
Hej, Har en Daikin (jordvärme) installerad där jag nu får kod 7H-01 flödesproblem. Installatören har felsökt flera gånger utan att hitta felet. Säljare från Daikin har varit på besök och rekommenderat att ta bort samtliga termostater på elementen vilket gjorts men det har inte hjälpt. Pumpen har fungerat sedan den installerades i september men har nu vid köldknäppen som varit börjat larma om flödesproblem. När kompressorn går för rumsvärme och framledningstempen är över ca 47 grader börjar flödet efter några timmars körning variera från allt mellan 2l/m till 22l/m för att sedan bryta helt och larma. Ganska jobbigt när man ligger och sover och vaknar till ett nedkyld hus . När kompressorn är av ligger flödet mellan 15l/m till 22l/m. Vid varmvatten tillverkning är flödet 29l/m. Vad kan detta tros bero på ? Som sagt, pumpen larmar inte för flödesproblem när framledningstempen är lägre än cirka 47 grader.Delta t är inställt på 5 grader. Väderberoende kurva. Element väl luftade. Får ringa installatören imorgon igen men hoppas någon här kanske har svaret.
Beskriv ditt värmebärarsystem lite mera ingående så får du säkert bättre hjälp av de kunniga här.Vill minnas att maskinen har ett minflöde på 8l/m även om jag då och då ser strax under på min maskin./C
Jag har också problem med flödet, men oberoende av framledningstemperaturen. Min installatör löste det med en bypass, det hjälpte mot flödesproblemet men vid litet värmebehov får jag i stället otroligt många start och stopp på kompressorn! Vore kul att höra hur dom löser ditt problem.
Provat öka trycket i radiatorkretsen?Har läst att man vid lågt tryck på sugsida cirkpump kan få undertryck med kavitering som följd, då finns risk att det samlas luft i pumphjulet och cirkulationen upphör.Högt flöde = större risk för undertryck sugsida = större risk för undertryck på sugsida cirkpump = större risk för kavitering = större risk för uteblivet flöde = större risk för flödesproblem.
Tack för tipset. Det funkade dock inte. Provade att höja trycket något till cirka 1,5 bar. När jag sedan lät värmen gå upp till 55 graders framledningstemp genom att justera börvärdet uppåt, dröjde det inte länge innan samma fel dök upp, 7H-01 Flödesproblem. Daikin har beställt hem en ny flödesgivare som skall bytas ut. Jag hoppas innerligt att det funkar. Andra tips emottages tacksamt!