0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
I ditt hus med tanke på framtidsplanerna så kanske Niben passar bättre. Hur väl isolerad kåken är spelar ju också roll förstås./Christer
Tack för svaret. Huset är och förblir "oisolerat", d.v.s. rejält timmer utan tilläggsisolering. Gamla (dock renoverade) fönster med innanfönster.
Hej,vet någon ”oberoende” skillnaden mellan NIBE:s 1255-16 och Daikinpumpens förmåga att producera varmvatten? Jag väljer mellan de två och överväger att inte ha separat VV-beredare. Det hör till saken att jag har ett stort badkar och har hört av säljare att Niben inte kommer leverera tillräckligt med varmvatten men att Daikin gör det, trots att beredarvolymen är densamma.Jag bor i ett hus (200 kvm) med en oinredd övervåning som efter isolering kommer tillföra huset ytterligare 150 kvm. Gamla rörinstallationer med rejäla radiatorer.
Har man stort badkar som rymmer ca 250 liter eller så finns det nog stor risk för att vattnet blir kallt i slutet av tappningen om man inte aktiverar extra vv som höjer vv tempen med elpatron beroende på inställning Nibe har en sån funktion och säkert även Daikin. Endera väljer man en elberedare efter vp eller så köper man separat beredare med större volym elberedaren kan ju ev placeras nära badrummet så man slipper vänta på vv.
Ett vanligt badkar och dusch efter är inga problem men ett stort badkar kommer inte funka.
Har verkligen Daikin 180 liter 55 gradigt vatten Nibe klarar inte så hög temp i hela beredaren kanske Daikin har bättre slinga. Man kan ju även vilja bada när vp går halva tiden för värme och en vp har normalt så låg effekt så den behöver lite tid på sig att återladda beredaren.