0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
En inverter bör inte kunna få för många start stop räknat per år om allt som det ska men en inverter som kan gå ner riktigt lågt i min effekt kommer att få ganska många gångtimmar per år vilket som är bäst ?
Kapacitet på kb cirk pumparna skiljer mellan nibe och daikin. Vilket har betydelse för vilken typ av strömning som fås och vilket borrdjup som kan hantaras.Cirkulations hastigheten påverkar bla termisk kortslutning.Jag frågade Nibe om 220 m hål och fick till svar att de granterat max 180 m.Det finns en annan lev som har kortare än Daikin och Nibe . De kunderna blir lite ställda när de får 2 hål istället för ett.
Även om kb pumparna vore lika kraftiga på Nibe och Daikin vilket jag har 0 koll på så klarar Daikin ett djupare borrhål pga lägre effekt med samma delta och sen beror det vilket delta tillverkaren tycker är ok. Låter lite konstigt om Daikin har så pass kraftig kb cp eftersom den har fast hastighet medans Nibens båda cp justeras efter delta fast Daikin har väl troligtvis 3 fasta steg dom också
Jag tycker du propagerar lite för ditt märke nu Flinta & det är väl fint vem gör inte det! Jag ser dock fortfarande inget som talar för 1255:an. Min Daikin förser huset med 125% av effektbehovet vilket ledigt räcker till att omvandla garagets 55m2 till bostadsyta (från 14° till 21°) så vad ska jag då med ytterligare 27% till och starterna har jag inga mätningar på men de lär ju inte bli färre med 4kw min-effekt.
Nibens marginellt (eventuellt) bättre värden stavas ett par hundralappar per år kontra inköpskostnaden (web-priser icke relevant)ger för lång "pay-back"
Gemensamt för alla de 6-7 olika entreprenörer jag snackat med inför upphandlingen var att alla hävdade att det är starterna som sliter och dödar kompressorerna i förtid./Christer
Flinta din pappa är ju starkare än min!
Allt detta snack om superpris,,, det är inget superpris utan ett standardpris. 124 000:- inkl 190m efter rot.
Men de som menar att 124,000:- inkl. moms och efter rot för en 2,5-13kW inverter och 190m borrhål inkl. all installation är normalpris får jättegärna hojta till och ge fler exempel på dessa "normala" priser
Läste detta och började rota i minnet efter vad jag betalat, men jag har faktiskt ingen uppfattning. Allt gick på löpande räkning och jag var inte inblandad, litade blint på krökaren på den "stora" lokala firman. Jag skall rota fram min bunt med rörkrökarräkningar o se om jag kan uppskatta ngn kostnad specifikt för VP-installationen. Möjligen är det en annan/egen tråd...
Och för att få ROT avdrag kan man mycket väl dela upp fakturor OAVSETT om det är ett fast pris eller på löpande räkning det är ingen skillnad. Det är mycket vanligt med delbetalningar på fastprisjobb, man kan dra av hela "rotsumman" på en faktura eller dela upp den på flera fakturor.