0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Komplext i korthet. Testet togs bort för att räknas om enligt korrekt modell och detta fel gällde alla maskiner. Nibe tillkom när det nya testet publicerades och är (antar och hoppas jag) korrekt beräknad och iom det så är det kan man ju hålla med om att 1255:an är vass, speciellt i det större huset. Att sedan Daikins nya resultat inte publicerats har att göra med vem som äger rättigheterna till testet. Dessa rättigheter gör även att siffrorna inte är offentliga förrän ägaren till dem säger så. Från Daikin kommer inte så mycket info, de har designat om hemsidan och jag antar att de har ett strategiskt beslut/vägval att ta. Daikin har ju inte klabbat till detta men får ju ändå hantera konsekvenserna av det. Misstänker att man för en dialog med SP om tex kostnader mm. Om jag får gissa utifrån den info jag har så ligger det nya SCOP:et för båda husen på runt 4,7 för Daikin. Väntar fortfarande på ytterligare info under dagen.Sedan för egen del tycker jag ju att det är,,, kanske inte som att jag köpt "grisen i säcken" men precis när jag ska bestämma mig seglar Daikin upp som testvinnare vilket ju underlättar mitt val. Nibe:n hade jag nog inte köpt oavsett så hela smeten spelar ju egentligen ingen som helst roll, ihop med 150 pannor investerat lämnar det en lätt bitter eftersmak. Eller samanfattat i ett ord: Typiskt!! Vet inte hur eller om jag ska skälla på någon,,, SP, Daikin?? Kanske känns det bättre när jag får min elmätare installerad och kan läsa av vad jag sparar emot IVT 480:in. /Christer
Vart tog Daikin_ vägen?
Skulle gissa på Älvsjö Stockholmsmässan 1-4 Apr http://www.nordbygg.se/
Ja det är ju intressant hela historien. De borde testa lite fler modeller, då det exempelvis saknas ett par storsäljare från IVT om jag inte minns fel. Sen är man ju nyfiken på när nästa inverter kommer, och från vilken tillverkare? IVT kanske borde satsa på en?Ang. att du inte skulle valt Nibe i alla fall. Är det p.g.a att den har för stor uteffekt eller? I så fall undrar jag, har du uppgifter på hur många start/stopp du kan spara på 1,5kW mindre uteffekt med Daikin? Det frågar jag för det känns som att den biten är ganska obetydlig i det stora hela. Inte minst med tanke på att start går från 0 till väldigt låga varv, till skillnad från när en 10:a eller 12:a startar och kör fullt ös direkt i princip. Min 1255:a har knappt några start/stopp per dag och här är inte mycket värme på nu kan jag säga. För det är väl egentligen p.g.a antal start/stopp man skulle välja en mindre maskin som exempelvis Daikin? För just att en maskin kan gå högt i uteffekt kan ju inte vara någon nackdel, snarare tvärt om när man behöver mycket värme snabbt. Här har vi kunnat duscha person efter person, lääänge och varmt, och ungarna bada i badkar med rinnande kran osv. VV har aldrig sinat eller gått ner i temp. Och jag har t.o.m satt igen den energibesparande luftventilen i duschmunstycket då jag inte gillade ljudet det gav, så duschmunstycket drar extra mycket vv nu, eller snarare som ett icke-energi-besparande.Jag vill nog hålla fast vid att maskinerna i övrigt, bortsett från lägstaeffekt, bör vara avgörade för ett val och inte själva uteffekten. Åtminstone i detta fall, Daikin vs Nibe inverter. Sedan var det väl du som fick ett sådant superpris på din installation va? Det priset är ur denna värld, om det nu är samma jag tänker på, så då är ju valet självklart, naturligtvis.Den trådlösa panelen som Daikin har hade jag ju förstås gärna velat ha på min. Hur smidigt som helst ju.