0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Med paralellkoppling menar du att det blir två separata slingor då? alltså att dom går var för sig in i pumpen? Och sen flödesventiler för få jämnt flöde mellan hålen?
Dom som ska installera hävdar att jag får högre minsta effekt om jag kör båda hålen och får "för varmt" i hålen. Så att den går på tex min 3.5 kW istället för 2.5. Stämmer detta?
Om jag inte kommer få eltillskott med 190meter, hjälper det då att ha det extra hålet alls?
Visst blir det så tror knappast nån vp kommer lämna så låg effekt som 2,5 kw för är ut taget ur borran så liten bör kb ligga några grader högre och då är troligtvis även framledningen låg och båda bidrar till bra cop samt hög effekt. Det bör ändå inte vara många dagar per år som antalet starter blir högt om det nu blir det nån gång.
Energimyndighetens test av bergvärmepumpar är åter uppe på deras hemsida. Nibe 1255 är testad och har fått bra värden. Men Daikin har försvunnit helt. Är det någon som vet om det är en miss vid publiceringen eller vad som har hänt?
1 april?
Tycker inte det känns relevant att jämföra pumpar på ca 10 kW vid ett värmebehov på 24000 kWh/år. Det blir ju runt 120 % effekttäckning. Vem gör en sådan installation?
Nibe har som bekant prisat ut sig och genast framstår ju Daikin som det självklara valet sett till prestanda och pris.
SCOP Daikin 5.0SCOP Nibe 4.7På vilket sätt menar du att Nibe slår Daikin på fingrarna?
Mmm, runt 65 000 kr verkar man ju kunna få en Nibe för, så prisargumentet gäller ju inte för alla som spekulerar, men visst, i en totalentreprenad så lär Nibe bli dyrare.
Jämför man 1255 med 1245 i kolumnen till vänster ser man att skillnaden i besparing är några hundra kWh/år. Prisskillnaden är 11500 kr. Det finns små eller inga möjligheter att tjäna in prisskillnaden under pumpens livslängd.
Frågan är vad angivna priser har med verkligheten att göra. Har sett att man kan få en 1245-10 för 58000 (75000 i tabellen) och 1255 för 65000 (86500 i tabellen) inklusive frakt och moms.