0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jag tycker trots allt att Niben är lite väl stor, uteffektsmässigt, för de flesta hushållen.En mineffekt på 4 kw gör den till en on/off-värmepump i de flesta villorna under större delen av året.
Finns det en variant som är 1.5 till 6 kW också, ser ut så på hemsidan, men jag hittar ingen vidare info om den mindre, finns den eller ej?OM den finns är den tyvärr lite liten för de flesta normalvillorna, min bedömning är i alla fall att många av de vanligaste villorna har ett toppeffektbehov runt 7-10 kW, och i mina ögon ligger ju den typen av effektspann bättre till för Daikin.
Men visst, Nibe har fått till en bra lösning, speciellt i hus med effektbehov på en bra bit över 10 kW måste den vara ett av de allra intressanataste alternativen, speciellt om det stämmer som _Daikin skriver att en inverter klarar sig med kortare borrhål, rent teoretiskt borde man alltså även i ett hus med 15 kW effektbehov kunna klara sig med >200 meter borra, och alltså bara behöva ett borrhål.
Att Daikin har sämre tappvarmvattenkapacitet tror jag bara är en mjuvaruskillnad, som kanske inte ens finns där i praktiken, maskinerna optimeras för testerna så de skall ge maximala prestanda, och beroende på vad företagen vill prioritera så kan det ge olika resultat.
Visst, det jag säger är bara att så länge Nibe och Daikin inte exakt specificerar (det kanske dom gör) eller går ut med exakt vilken frekvens kompressorerna jobbar med under vv-tillverkning så vet vi inte säker om de testade maskinerna har exakt samma prestanda som de som levereras till kund.En tråd som denna kan t.ex. göra att Daikin ändrar sin parametrar så att man får en bättre vv-mängd vid störttappning.
På följande sätt:Jag skulle faktiskt inte vara så säker på det där. Det som jag har hört av vänner och bekanta pekar på att det där med "överdimensionering" av pump och borrhål är lite överdrivet. Det verkar som att de med lite större pumpar och borrhål i förhållande till värmebehovet får en bättre SCOP också.Har tittat på följande tabell och det känns faktiskt som att det bekräftar det jag har fått höra av många:Energimyndigheten mätningar i hus - jämförelsetabellFör att svara på prisfrågan så är prisangivelserna på Energimyndighetens sida fullkomligt irrelevant. Verkligheten är ju en helt annan. Själv köpte jag min pump för 63.000 inkl. moms och inkl. frakt., levererat fram till min dörr. Nu har priset gått upp litegrand, men ligger fortfarande bra lågt, på 63.995 kr. Länk till prisOch de indikationer jag har fått här så blir det ungefär samma pris på maskinerna även vid totalentreprenad. Så prisfrågan kan vi bortse från fullkomligt. Däremot är det anmärkningsvärt att Daikin är så emot privata installationer och att de inte ens ville gå ut med ett pris till slutkund, medan Nibe är helt införstådd med att vissa vill installera själv och ger även dessa personer bra support. Knappt installationsmanualen fick vi fram från Daikin. Det kom först efter mycket tjat. Så på denna punkt är Nibe klart bättre än Daikin.Och nu säger jag inte så för att klanka ner på Daikin på något sätt, utan detta är ju faktum som vi känner till.Daikin verkar passa bättre för hus med mindre energibehov av tabellen ovan att döma. Medan Nibe verkar passa större hus bättre.Å andra sidan bör man titta på Radiatorkolumnen mer än Golvvärmekolumnen. Golvvärme i all ära (det är jätteskönt och superbra och allting) men det finns fler hus med radiatorer än golvvärme och även i de hus där det finns både och så är det i de flesta hus mestadels radiatorvärme. Vid nybyggnad är det så klart en helt annan bild, men nu bör vi vara realistiska och titta på i vilka typ av hus BVP hamnar mest i. Och tittar man då på radiatorkolumnen så förlorar Nibe med 1 tiondels punkt på det lägre energibehovet samtidigt som Nibe vinner med 2 tiondels punkter på det större energibehovet.Ser man på varmvattendelen så är det bättre siffror på Nibe.Lika så ljudnivå där Nibe börjar redan på 42dB!!! Samtidigt som Nibe faktiskt producerar mer energi (4kW vs 2,5kW), vilket också betyder att vid 2,5kW för Nibe (om den hade kunnat gå så lågt) hade den kanske kommit ner till 40-41dB. I och för sig slutar ljudnivån på 50dB för Nibe, 1dB högre än Daikin, men vid de varvtalen producerar den också betydligt mer energi än Dakin, så det är fullt rimligt att anta, att vid 13kW går Nibe tystare i alla fall.Jag kan faktiskt intyga att Nibe går extremt tyst. Spinner den på 19-20Hz vilket den gör oftast för mig under denna årstid, så hör man den knappt. Låter ung. som ett kylskåp skulle jag gissa på.Vad gäller måttet så markerade jag Nibe grönt då den maskinen faktiskt har mindre volym, tro det eller ej. Den är helt enkelt mindre! Plus att djupet på 73cm för Daikin drar ner den en bit då den ju inte passar in i ett 60x60 skåpsutrymme, så som en del vill ha maskinen vid nybyggnad.Vad gäller eltillsatsen vinner Nibe även här, med 7kW i 7 steg och 9kW i 4 steg, även om denna punkt nog är minst avgörande för ett köp skulle jag gissa.Allt som allt ser ju Nibe bättre ut på papper, jag tycker inte det går att förneka.
NIBE 1255 6KW blir perfekt i storlek. Finns data på hemsidan. Den kommer jag att köpa, bör bli 15 kkr billigare än daikin.
Vad har hänt på energimyndighetens sida? De verkar som om Daikinmaskinen är bortplockad från testet? Eller ser jag helt galet?
Men hittar du specifilationer till 1255 6kW? Jag finner det ingenstans. Inte heller installationsmanual (där brukar det finnas specs) finns till modellen på hemsidan vad jag har sett.
Kolla några inlägg upp, jag har länkat till testet. Den går inte att hitta via deras sida, men klickar du på min länk så kommer du till Daikin's siffror.Annars har du tabellen som jag gjort, den visar också de siffrorna från EM.