0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Den var riktigt stabil och väl ljudisolerad. Jag upplevde denna som mycket tystare än dom jag hört innan. Kvalitén är Daikin rakt igenom. Det ser riktigt gediget ut överallt. Det som var lite synd var att rörläggaren hade satt in exp.kärl på båda sidor. Vilket är onödigt eftersom det redan finns i maskinen.
Skulle man inte kunna säga att Daikin's nya inverterpump, samt Nibe's F1255, är just nu världens mest effektiva/bästa bergvärmepumpar för konsumenter? Om man nu bara ser till prestanda/energibesparing och bortser från priset. Dvs. inte "Bästa köp" utan, "Bäst i test" helt enkelt - om ni förstår jämförelsen.Det finns ju äldre inverterpumpar, men de är ju som sagt äldre och har inte lika hög COP.Så rent tekniskt så borde väl dessa två maskiner ge högst energibesparing av alla andra uppvärmningsalternativ, i världen. Eller finns det andra, ännu vassare, alternativ?Ställer frågan av ren nyfikenhet
Intressanta svar.Ang. Viessmann så verkar det vara en riktigt fin maskin. Det största problemet med den är (220-litermaskinen) att den är så hög. Nästan 210cm, vilket gör det svårt att installera i många källare. Jag har hyfsat högt i tak, men det hjälper ändå inte då det är ledningar i taket som är i vägen för maskinen, så av den anledningen gick den bort. Lite synd.Sedan finns ju 333-G också visserligen men då sänks beredarvolymen med 50 liter direkt.Viessmann kör ju med köldmedium R410A, undrar om det påverkar effektiviteten positivt något nämnvärt? Vad kör Daikin's pump med?
Därav min förvåning vad gäller SCOP på Viessmann
Är det inte endast priset som är fördel med R410A om man inte som Thermia har laddning av vv med hjälp av hetgasen