0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Jag vet.Fråga min hustru vad hon tycker om det senaste året när inget annat än bergvärmen har synts i cadfilen i datorn hemma.Nu syns bara installationsmanualen överallt i huset.Jag PM dig mitt mobilnummer utifall du skulle ha några frågor.MvhDaikin
Hej jag har haft min installerad 1 vecka typ och ja har ett surrande i elementen. det låter som det flödar.. vad kan detta bero på och hur får jag bort det? jag har luftat flera gånger och har ingen luft i alls.
Varje grad sänk av rumstemp sänker energiförbrukning med ca 5%.
Det gäller om huset värms med olja eller el. Har man värmepump blir det annorlunda. Vill man ha en grad varmare inne måste framledningstemperaturen ökas med en grad plus lite mer. Lite mer därför att det är mer värme som ska överföras. Det innebär att vill man ha en grad varmare inne ökar värmepumpens elförbrukning med 5 % för det går åt mer värme plus ytterligare ca 3 % för att COP blir sämre.
Helt rätt, COP förändringen måste tas med.I vårt fall räknar jag strax under 2 % / gradSå i fråga om besparing så kan man säga att man sparar lite mer än 5 % vid sänkning och motsvarande siffra upp vid höjning.MvhDaikin
Nu äntligen har jag sett den live i drift. Satan va fint den gick!