0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hade en nästan exakt likadan, Är det en Levin?
Såna här projekt är vanliga hos Nibe och flerfamiljshus.Då kör man F1345 och batterier.Men ingen har hittills gjort något liknande i en villa och definitivt inte med volymtank på kalla sidan.Internt på Nibe kallar de min lösning för "Super-FLM".
Vad heter tråden?
Kansåvara, men kört en 12kw bergvärmepump mot 3m2 egenkonvektions luftväxlare har jag gjort. blev lite väl många starter på den.
Ja.Pumpen står just nu i min inspelningsstudio.Jag har inte som vana att tapetsera med madrasser fas jag kanske borde det.
Hur räknade du när du bestämde dig för just den batteristorleken?Har du räknat på flödena eller du ställer de när allt är installerat?
Nostalgi. Min gick sönder, hårdrock vet du, den hade aldrig låtit så bra som den gjorde när den gick sönder. Troligen berodde det på min oförmåga att frambringa väljud ur den på normalt vis.
Det är just det problemet som den kalla volymtanken löser.
Problemet var nog att den var hopplöst för stor, jag klarar mig ju nästan med 2kws.
Jo, nu förstår jag varför GDS-Jan blir så arg när man påpekar att det kanske inte är så energieffektivt om man måste vädra 900 m^3 luft i timman vilket ger en luftväxling på 180 * 2,4 / 900 = 0,48 h = ca 29 minuter för att frånluftsvärmen skall räcka till, om takhöjden är 2,4 m. Han har redan köpt grejer och vill inte att detta skall vara en dålig investering. Den ventilation som minimalt rekommenderas är annars luftväxling varannan timma eller 0,35 liter per sekund och kvadratmeter golvarea i använda rum, vilket maximalt skulle bli 0,35 / 1000 * 3600 * 180 = ca 227 m^3/h i ventilation för GDS-Jans villa på 180 m^2.Jag tror dock inte att det är så konstruktivt om folk behöver vara som Kim Jong-un:s medhjälpare i Nordkorea, helt okritiskt tvingas hylla sin ledare fast än man ser fundamentala fel. Kritik kan leda till modifieringar och nya idéer. Det kan finnas andra lösningar och man kanske måste precisera mer vad målet är. Om målet är att slippa borra något hål för bergvärme fast ändå slippa nackdelarna av en luftvärmepump. Då kanske man skall ha ett mindre men effektivare markvärmelager som kyls med berg/mark värmepump samt tilluft när det är många minusgrader och återladdas med frånluftsvärme, solvärme och uteluft när det är mildgrader. Man kanske skulle kunna göra som en bassäng med plastfolie i marken med rör för både luft och glykolvatten. En ”bassäng" i vilken jord/grus alltid förblir blött.Ser man ett behov av kortsiktigt värmelager till en värmepump, för att t ex öka COP, kanske det vore bättre att skaffat en värmepump med inverter teknink.Jag förstår inte inte vitsen med att en diskussion skall vara något slags kamp om vilken person som har rätt. Min idé med absorberande värmeväxling i grus har väll sina nackdelar också, som eventuellt kan lösas. Man kanske kan tumla gruset i sand för att runda av kantigheter, skilja av rätt kornstorlek och då och då rena gruset med infraljud.