0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det intryck jag för efter att ha läst artikeln i Byggvärlden är att det handlar inte om en studie där man har installerat FTX och sedan jämfört för och efter installationen utan det handlar om att man har jämfört befintliga bostäder med och utan FTX. Det faktum att 25 % av alla flerfamiljshus ingår i studien tyder på det, jag tvivlar på att så stor andel av alla flerfamiljshus har installerat FTX men jag kan ha fel där. Elförbrukningen ökade 19 kWh/(m2*år) och värmeförbrukningen minskade med 11 kWh/(m2*år). Det får jag till att i lägenheter med FTX ökar energibehovet för uppvärmning med 8 kWh/(m2*år). Det verkar orimligt att en FTX får energibehovet att öka. Det måste betyda att frånluften lämnar huset med en högre temperatur än utan FTX. Läckaget genom väggarna kan gärna inte påverkas av FTX.
Det beror väl på hur långa ventillationsrören är och vilken isolering de har. Min erfarenhet från FLVPns ca 10m rör på kallvinden är att de börjar tappa energi märkbart redan vid några +grader, och har man tilluft också så blir det dubbla rörlängden som tappar för att sedan eftervärmas, eller rättare sagt, kompenseras för sitt beräknade temperaturfall. Räknar jag lite lätt på mitt hus, vent.175m3/h, 120dygn, ett tapp på i snitt 2 °C, tappar jag drygt ca 330kWh årligen den vägen. Men som jag påpekat tidigare i en annan tråd, det håller luften i rörelse på kallvinden, så det är inte helt bortkastat.
Rapporten avsåg flerfamiljshus där luftflödena måste vara betydligt högre än i en villa. Problemet med förluster blir mindre.
Är jag dum om jag frågar vad för typ av fläktannordning som är tänkt att trycka 250m3 luft genom sanden per timma, hur mycket mer energi en sådan drar och hur ofta man måste lyfta ned en sådan och tvätta sanden för att inte tala om vikten?
GDS-Jan jag har inte orkat läsa igenom tråden då den är på tok för lång.Men bilderna ser intressanta ut, precis vad jag funderar på.Vad och hur har du täckt använda dessa komponenter och vad är det för märke på dem?Vilken effekt har batteriet?Vad är det för pryl från Nibe?
Får nog läsa tråden i alla fall. Har du bergvärme eller du använder enbart BVP och använder frånluften som källa eller kombinerat?
Gitarren är inte från Nibe.