Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med värmen i huset  (läst 22803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #45 skrivet: 19 januari 2013, 16:16:02 »
Om Favoriten vill berätta vilken ort han/hon bor på, så finns det troligen nå´n medlem på detta forum som gör ett besök och kollar anläggning...samt ger dej tips/instruktion hur du skall sköta den.

En värmeanläggning skall vårdas som en kär familjemedlem...
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #46 skrivet: 19 januari 2013, 16:20:49 »
säkert, men det finns nog många som gillar att få kunna ge råd och följa detta även över nätet :)

Vad har du för elleverantör, de flesta jag sett har någon form av "mina sidor" som man kan få upp stapeldiagram över elförbrukningen ett par år tillbaka. där kan du kanske se lite grann. Risken är att du nu bara kommer klara dig lite lite billigare med elpatronen i drift. I princip fungerar din nya anläggning likadant som den gamla när det är kallt.

Utloggad Favoriten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #47 skrivet: 19 januari 2013, 16:24:45 »
man kan aldrig säga att en vp räcker till ett visst antal kvadrat de är så olika hus, gammalt 30 tals hus med dålig isolering kontra ett nybygge. Det känns som att den är lite förliten. Men för att veta behöver man veta mer o huset,tidigare förbrukningar fönster mm. Vart i landet du bor
Som det tidigare inlägget så kommer de dra mer el men fryser ni och vill ha högre temp så är det så det funkar. Men som jag skrev innan stäng av den om den inte behövs. Jag hade haft på den om ni åker bort på vintern för skulle det bli fel på vp så kan kåken frysa sönder om ni är borta och elpatronerna inte går in

Jag förstÃ¥r det. Bor i Malmö. Huset är ett 60-tals hus pÃ¥ ca 100kvm, men det byggdes ut. Huset är väldigt öppet och högt tak. Det finns en del fönster framför allt pÃ¥ nedre vÃ¥ningen. Tror det blir svÃ¥rt att jämföra med tidigare förbrukning dÃ¥ det var en helt annan panna samt ett mindre hus.  Känns som om man inte har nÃ¥got val än att ha pÃ¥ patronen. Förmodligen fÃ¥r man komplettera med en kamin. Känns dock trist dÃ¥ man redan har investerat i en ny värmeanläggning att sedan behöva komplettera. Men sÃ¥ blir det när man inte är insatt.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #48 skrivet: 19 januari 2013, 16:27:10 »
Jag trodde det var ny anläggning i befintligt hus. sorry :)

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #49 skrivet: 19 januari 2013, 16:40:42 »
Bor du i Malmö så är väl det inte många dar om året som det är kallt så du får nog bra besparing ändå. Men läs igenom bruksanvisningarna så kan vi nog hjälpa dig trimma in det ännu bättre.
Den vp du har är inte vanlig så det är svårt att hjälpa till hade du haft en Nibe eller nån annan vanlig pump så hade kunnandet vart bättre.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Favoriten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #50 skrivet: 19 januari 2013, 16:42:20 »
Jag trodde det var ny anläggning i befintligt hus. sorry :)
säkert, men det finns nog många som gillar att få kunna ge råd och följa detta även över nätet :)

Vad har du för elleverantör, de flesta jag sett har någon form av "mina sidor" som man kan få upp stapeldiagram över elförbrukningen ett par år tillbaka. där kan du kanske se lite grann. Risken är att du nu bara kommer klara dig lite lite billigare med elpatronen i drift. I princip fungerar din nya anläggning likadant som den gamla när det är kallt.

Jo, alltsÃ¥ huset som köptes var ett 60-tals hus med en elpanna och element i hela huset. Det som ändrades var att alla element pÃ¥ nedre planen ersattes med golvvärme, men elementen var kvar pÃ¥ övervÃ¥ningen. Pannan var den samma. Pannan byttes senare ut mot den anläggning som jag har skrivit om tidigare.  Den gamla pannan pumpade pÃ¥ bra och det var aldrig problem med värmen men däremot med elkostnaderna.

Nu är det nästan tvärtom. Det som gör det lite svårt att jämföra med tidigare förbrukning är att innan hade jag en gammal elmätare fast den byttes ut mot en ny. Då ökade räkningarna då den gamla räknade fel, enligt Eon. Men om man jämför med första året med det nya systemet och den nya elmätare kontra året tidigare med liknande förutsättningarna så har elförbrukningen minskat. Men helt ärligt så är det inte något nämnvärt. Under sommaren när värmen är avstängd märks knappt elräkningen.

Utloggad Favoriten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #51 skrivet: 19 januari 2013, 16:52:08 »
Bor du i Malmö så är väl det inte många dar om året som det är kallt så du får nog bra besparing ändå. Men läs igenom bruksanvisningarna så kan vi nog hjälpa dig trimma in det ännu bättre.
Den vp du har är inte vanlig så det är svårt att hjälpa till hade du haft en Nibe eller nån annan vanlig pump så hade kunnandet vart bättre.

Jo men det tar en sådan evighet att få upp tempen. När det sjunker någon grad börjar processen igen. Trist att dem inte valde att lägga in en Nibe vp, då ackumulatortanken är av Nibe. Får ta och hitta bruksanvisningarna. Ännu en gång tack för all hjälp. Har fått så mycket mer kunskap och hjälp under dessa timmar än av dem experterna som har varit här.

Utloggad Favoriten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #52 skrivet: 19 januari 2013, 16:54:46 »
säkert, men det finns nog många som gillar att få kunna ge råd och följa detta även över nätet :)

Vad har du för elleverantör, de flesta jag sett har någon form av "mina sidor" som man kan få upp stapeldiagram över elförbrukningen ett par år tillbaka. där kan du kanske se lite grann. Risken är att du nu bara kommer klara dig lite lite billigare med elpatronen i drift. I princip fungerar din nya anläggning likadant som den gamla när det är kallt.

Jag ska ta och ta fram all dokumentation gällande förbrukningen. Jag misstänkte nästan det. När det är 0c+ så är det inga problem. När det sjunker under 0 har du helt rätt.

Utloggad Favoriten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #53 skrivet: 19 januari 2013, 16:57:23 »
De vredet som står på noll slå på det till 1 så sätter du i gång elpatronen. Då skall den orangea lampan tändas när elpatronen jobbar.

Btw. Lampan har slutat lysa. Ska den göra det?

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #54 skrivet: 19 januari 2013, 17:58:22 »
Den kommer gå av och på hela tiden vp står för största delen och elpatronen hjälper till. Hur kallt har du ute
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #55 skrivet: 19 januari 2013, 17:59:24 »
Hur är varmvattnet nu
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Favoriten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #56 skrivet: 19 januari 2013, 18:33:45 »
Den kommer gå av och på hela tiden vp står för största delen och elpatronen hjälper till. Hur kallt har du ute

-5

Utloggad Favoriten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #57 skrivet: 19 januari 2013, 18:37:38 »
Hur är varmvattnet nu

Lite varmare skulle jag vilja tro. Har hittat bruksanvisningen. Ser att man kan ställa in temp osv.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #58 skrivet: 19 januari 2013, 18:42:06 »
Försök gå in och kolla vilken temp vp jobbar mot start och stopp temperaturer
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3897
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Hjälp med värmen i huset
« Svar #59 skrivet: 19 januari 2013, 18:46:46 »
Försök gå in och kolla vilken temp vp jobbar mot start och stopp temperaturer

Det vore kanske bra att se manöverpanelen till värmepumpen. Det är möjligt att man väljer önskad rumstemperatur där och att vp:n inte styrs av vattentemperatur.....

Ack tanken bör väl hålla önskad tappvattenpemp,.....eller vad tror ni?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!