0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu förstår jag inte, vad menar du att skillnade är mellan att ta 4kw från luften via en oljetank och 4kw direkt från luften?Enda skillnaden jag kommer på är att du slipper en "höfläkt" i källaren, energin du tar från rummet är densamma.
Tja, det tar lite längre tid bara.Du kan ju lika gärna sätta en utedel till en 6kW LL eller LV i rummet. Det skulle nog funka bättre eftersom den ju har en fläkt som vispar runt och kyler ut källaren ordentligt
Ja, eller koppla en luft/vatten till den som står ute men då kanske det är lite onödigt med tanken
Men är det inte så när man kommer med idéer?"Nä, inte skall du sätta upp något mulle-meck-innedel junk på väggen. Köp jula konvektorn istället. Man kan inte köra vatten i en innedel."Sen att det visar sig att jula-konvektorn är exakt en innedel och gästerna man har på besök säger "Inte visste jag att du körde med luft/luft-VP? Sitter din utedel på baksidan?" spelar liksom ingen roll.Eller, "Du kan inte köra en FLVP i ditt hus eftersom det är ett självdragshus och att bygga kanaler går inte, det blir fult."Det gick faktiskt riktigt utmärkt!Eller, "Du kan inte köra en luftsolfångare och blåsa den varma luften ner i din källare. Du får kondens på väggarna och mögel."Nej, jag drar luften i värmepumpen. Den hamnar aldrig i källaren utan åker ut igen.Ja, jag kanske förtjänar att vara med i Uppfinnarna istället för att borra ett 200m hål och installera BVP som alla andra