0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitt tips är att stänga av allt du inte använderoch då framförallt datorn.En stationär dator som står på utan att användas dra kanske 70-90W vilket blir minst ca 1,7kW på ett dygn och ca 51kW på en månad.Står den så hela året pratar vi om över 600kWhgrenutag med brytare på är en bra grejOmformarna till scanner/skrivare drar obelastade ca 23w vilket ger 550W/dygn eller ca200kWh på ett år så jag bryter grenutaget när jag inte använder scanner/skrivare.Att byta cirkulationspumpar kan vara en bra grej men de pumpar du har i CC160 drar i lägsta läget ca 30W och en A-klassad pump kanske drar 7W så skillnaden är 23WRadiatorpumpen stänger styrsystemet av när det inte är uppvärmnings sässong så besparingen blir endast ca 100kWh per år.Att ha massor med lampor i fönstren som lyser är mysigt men att de skall stå på mitt i natten är ingen mening.Om det inte är av LED typ sätt klockströmbrytare på dem mellan kl 00 och 06 samt mitt på dagen då ingen är hemma.
problemet är när man handlar i blindo Eliq har en enklare och billigare modell som jobbar mot en smartphone. Det är köp 1. Köp 2 är en trefas elmätare av billig modell, typ de man kan köpa av rickard. Den sätter man på värmepumpen så man har full koll på förhållandet mellan värme och hh-el.därefter går det att ta faktabaserade och väl grundade beslut kring besparingar med avseende på värme likväl som hushållsel.
Rätt enkelt stäng av allt man inte använder så länge det inte inverkar för mycket på komforten vilket är väldigt personligt jag själv skulle tex inte köpa snålspolande dusch munstycke för att spara men stänger av grejer som säkert inte kostar mycket att ha igång.
Eftersom du använder en del elspets så gör det inte så mycket om man slösar med hushålselen men endast dom dagar det är så kallt så vp spetsar så kolla ute tempen innan du slöser
Hej Joka,Nu bor du ju ganska nära mig så vi borde ha rätt lika temp. Jag har stängt av tillskottselen helt. Det har gått bra utan att frysa de senaste åren när du har gödslat med tillskott.Har du provat utan?Bopakoster
Hejsan!Nja, testade en gång första året under en kväll, minns inte hur det gick men som jag minns det blev det iaf inte kallt i huset.Tog bort det iom att jag var rädd för att förstöra/belasta VP:n för hårt Kan det va så tror du att tillskottet går in många ggr utan att det egentligen behövs Vi säger att jag blockerar tillskottet helt vid VP-drift, då ska väl tillskottet gå in när VP:n ger sig sas Ed och Strömstad kan iof skilja mer än vad man tror, nu bor jag mitt mellan sjöarna och så länge inte Stora Le har frysit så blir det ganska mkt varmare ute i Ed än vad det är bara nån km utanför...Så iof, så länge inte sjön ligger på Le så kan det nog va mkt samma Jag har -4 °C på väggen nu enligt VP:n.Har iaf blockerat tillskottet till MAX 4,5kW tillsammans med VP-drift, det har jag haft ställt på 9kW under de andra åren till ingen nytta verkar det som Varit kallt sen jag ställde tillskottet till MaX 4,5kW tillsammans med VP-drift och det har ju fungerat iaf
du säger två mätare. Tänkte du ha en till VP och en till tillkskott eller? Här är eliqen. Den finns nog att köpa lite var stans. Ingen display utan det använder man mobilen till i stället. http://www.eliq.se/sv/shop?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=4&category_id=1Jag har den med display och den fungerar bra men den är ju lite onödigt dyr kan man tycka
Mmm, kanske kallare hos dig? Så här hade jag det häromdan kl 11:59.Nu är det -4 °C
ja visst eliq är inget unikt egentligen. handlar mest om att ha realtidskoll. att man kan gå runt och testa olika förbrukare. Att man löpande har koll på vad som händer vad varje dygn drar osv. Den hjälper till och gör det lite enklare att skaffa ett energibesparande beteende. Tillskottet kan du säkert se i menyn på VP. Tanken är ju att du som sämst en gång per månad för ner i ett kalkylark vad du förbrukat totalt, hur mycket som är VP totalt och därtill kan du ju utifrån VPn få fram hur mycket elpatron det är. Så skriver du ner medeltemperaturen för månaden. Och gångtiden. Och antal starter om du har den infon tar 15 minuter per månad. och bäst av allt är ju att du då hela tiden vet hur din HH el förbrukning ser ut.