0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
2. Inte säkert. Sköljningar, utom den sista, görs normalt med kallt vatten.
3. Är Elementfläkten ett steg i rätt riktning Köper isf bara 1st till att ha i det stora rummet till att börja med... Eller ska man lägga till 500SEK och satsa på en dubbelpanel ist då det bara sitter en enkelpanel där idag, vilket ger mest tro
Elementfläktar ger inte högre effekt på elementen men gör de du har mycket effektivare.Jag har fläktar på elementen i vardagsrummet och det fungerar mycket bättre än innan.Gjorde tom golvet varmare.Var olja innan jag bytte till VP och då var det 70 °C framledning.Med fläktarna fungerar elementen med 45-50 °C fram.
Som rubriken lyder "Akuta ennergibesparande åtgärder behöver sättas in!!!"" och det snabbt Årsförbrukningen drog iväg så förbannat så den första åtgärden är redan gjord, stängt av ölkylen MEN det räcker inte, redan skruvat ner kurvan, 22 °C inne ÄR ändå för hett, 21 °C får räcka framöver
Fetare element är väl alltid bättre?
skaffa en större rad. Se till att dina grejer i grunden fungerar som du önskar utan en massa sido-lösningar. Det är ditt primära boende, och sedan kanske någon annans, under en väääldigt lång tid framöver. Om du sedan räknar ut att du kan pressa fram några extra droppar COP genom att sätta fläktar så är väl det ok. Men då ska det vara en lösning som är enkel att ta bort och inte förstör utseende eller komfort (ljud). Snålspolande munstyckte. Jag tycker det är bättre att försöka duscha lite kortare i så fall. Hur kul är det att stå och vänta på att schampot sköljs ur håret. Mina svärföräldrar har ett sådant och jag bävar alltid för att duscha där. Jag tror man ska fortsätta utmana sig själv med HH-el. Hitta smarta lösningar eller metoder för detta. När man byter kyl frys. Välj bara kyl o köket och ha en toppmatad frys i källaren eller något i den stilen. Inte ha på alla lampor hela tiden "för man ändå har så snåla lampor". Byta ut lysrör till ledarmaturer. Diska och tvätta fulla maskiner. Torka barnens blöta overaller över element i stället för torkskåpet. I 9 fall av 10 använder vi torkskåpet som hängtorkning. FTXn drar luft där ur från tvättstugan. TV och dator. Min dator har en tendens att inte göra sin sleep så bra. Ofta är den mer i gång där i bakgrunden än man tror. Här hjälper eliq till. Men det är svårt när VP går för den drar så mycket att den stör ut. Har man elslingor någonstans. Försök sänka. Eller sätt en timer på den. Det behövs mindre än man tror. Mitt mål är att komma ner på 5000kwh i hh-el någon gång i framtiden..... värme och varmvatten drar redan så extremt lite. Det drar vad det drar liksom. Med ett COP på 4+ när det gäller.
Elementfläktar i sig höjer förbrukningen marginallt allt annat lika pga att du inte alltid kan tillgodogöra dig elen som de förbrukar.MEN anledningen till att man ska ha det är ju att sänka framledningstempen eftersom de ökar avkylningen på radiatorerna avsevärt, dvs VP:n kan gå på ett temperaturspann är mycket effektivare med högre COP, det är denna vinst du gör. Sedan naturligtvis i HT-krävande hus kan det gå att använda en VP som inte klarar detta när man sätter elementfläktar.
Inget svar på dina frågor men kanske tips på billiga akuta energibesparande åtgärder i alla fall:-Idag har jag äntligen fått till en bra ISOLERING AV VINDSTRAPPAN, den är i en "trumma" med bara brädväggar till omgivande rum typ 10kvm som höll 3-4grader lägre väggtemp än övriga väggar. Märkte genast skillnad när jag fick dit ett isolations-"badkar" i hålet upp till vinden, alla väggars temp steg till lika de övriga. -Fortsatte av bara farten att klämma på 1dm isolering på altandörren, det var 2kvm som höll 10grader lägre temp än rumsväggarna