Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vilken värmepump ska jag ha istället för min gamla Thermia Villa 120?  (läst 33220 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
mm jag brukar tänka att en vettig tank med inkoppling etc fördyrar en installation med 15 000 något i den stilen.

kan jag då köpa en VP som har potential att leva lite längre, är lite billigare och har bättre COP än invertern utan att det blir särskilt mycket dyrare så är det ju fort intjänat speciellt givet att tanken lever lika länge som kanske 3 värmepumpar.

En 16kW thermia diplomat (integrerad 180l VV med TWS) kostar 70 000inkl moms.
http://www.bynor.se/product.php?id_product=7392
vet inte om dom finns billigare eller dyrare där ute i landet. Ingen koll.

Det är i alla fall 10 000 lägre än invertern.
Då har jag betalt 5 för tanklösningen.

då har jag 16 med möjlighet till 9 i spets i steg om 3,6 och 9.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mezzner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Danfosspumpen "heter" 16 kW men uppges vara på 15,2 enligt nån norm.
COP 3,2 (vid BOW45 enligt EN14511, inkl cirkulations pumpar) trodde jag var nåt man inte kan skryta med - men jag kanske har fel?
De som uppger COP på uppåt 5 och t o m över, tillämpar de en annan norm?
Det låter ju som om det skulle kunna ha stor betydelse om det verkligen skiljer nästan 2 i praktiken.

Beträffande tank, så vill jag alltså inte flytta min pump, men jag kan ställa en acktank på ett annat ställe dra rör under golvet och isolera dessa så mycket som kan krävas. Det känns dock inte som en optimal lösning att ha ett sånt avstånd.
Vi kör acktank (och separat eldriven vvb) på jobbet, även om det handlar om en 50 kW mot en fastighet som är på ca 2300 kvm. Definitivt sämre isolerat än en villa. Av det offerter vi tog in var detta den med den största pumpen! Vi har en stor elpanna för spets, men den går inte särskilt ofta. Har inte koll på hur ofta - kanske skulle börja kolla det... I det fallet är det dock så att det fanns utmärkt plats för tanken intill pumpen...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad wendtan

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kroniskt morgontrött programmerare.
Efter lite snokande i 1250ns manual hittar jag följande:
Meny 8.2.3 Tillsats i autoläge
Här väljs om eltillsats ska vara tillåten vid rumsuppvärmning
i driftläge Auto.
Valbart alt. Från eller Till.
- Fabriksinställning: Från

Så visst stödjer 1250n med elspets om man tillåter det även i autoläge. 8kW spets är bekräftad  tummenupp
Nibe F1245 -8, 100L UKV, NIBE FLM, RMU40. Inkopplingstyp: Cirkulering över UKV med extern cirkpump. Framledning BT25. 1200 meter golvvärmeslinga med Uponor DEM. Stenhus boyta 238 kvadrat, sammanbyggt garage 75 kvadrat. 2x300 Meter jordvärmeslinga.22 grader innertemp. Ca 6200 kWh årsförbrukning.(Värme+varmvatten)

Utloggad Mezzner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Tackar!
Då finns det åtminstone ett par alternativ på lite över 15 kW med integrerad vvb.

Varvtalsstyrning eller ej, så är förstås COP viktigt om det skiljer sig märkbart.
Varvtalsstyrning är av godo reglertekniskt, oklart hur mycket. Det kan också vara av ondo när det gäller tillförlitligheten och reparationskostnadsmässigt, oklart hur mycket.

Jag har troligen inte märkvärdig hög framledningstemp, men inte så låg som vid golvvärme. Kanske är det lite mer angeläget att försöka sänka den (genom exempelvis reglering) om den är hög än om den är låg. Återigen känns det som finetuning som kan vara välkommen, men som inte får kosta i tillförlitlighet.

Min enda erfarenhet är att en Thermia Villa 120 med on/off Copeland scroll, var inte så mycket att ha. Till stor del berodde dock det på att jag förlorade gas ett antal gånger, de första åren, p g a ett fabrikationsfel som man till sist hittade. Jag betalade inte reparationerna, eftersom jag motsatte mig detta, men jag betalade förstås lite högre elräkning och med besvär. Kompressor nr två i samma pump höll katastrofalt dåligt, men möjligen berodde det på att det var en dålig ide att byta med hänsyn till kontaminerad olja och allt som kan tänkas.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
copeland scrollarna brukar vara tillförlitliga. hur länge han du ha värmepumpen?

jag ligger på COP 4.2 så här på vintern. På sommarn blir det lite lägre eftersom det bara är VV man gör.

b0w45 är brine 0 och framledning 45. vissa mäter mot w35 och vissa med eller utan CP. problemet är att det inte är tillverkarens CP som inkluderas har jag för mig. läste något om att man därför inte ser skillnad mellan vissa modeller även om det är en skillnad i praktiken.

Cirkpumparna på diplomat är inte strömsnåla. med en tank använder man ändå bara dessa när man kör kompressor. Externa pumpen vid tanken drar ca 15W och det är ju den som går dygnet runt nästan året runt.

Men allt beror lite på vilka gångtider man har. Jag ligger på 1400 timmar per år. Ju mer gångtid desto viktigare med snåla pumpar även i maskinen. Då blir rekommendationen (i thermias värld) samma maskin men i utförande optimum som då alltså har snåla och varvtalsstyrda pumpar.

med 5 in och 40 ut så ligger jag på COP 4+ och effekten är ca 19kW.
det är då ett dygnsmedelCOP som alltså inkluderar varmvatten...
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mezzner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Pumpen var installerad året innan jag köpte huset, 1996. Jag fick fylla på gas två gånger under garantitiden och en efter, då det också gick på garantin när jag ringde Thermia istället för att svamla med installatören som inte okejade detta först. Sen gick väl pressostaten sönder, och det behövdes fyllas gas i och med det. Därefter minns jag inte om det var nåt mer, men kompressorn stannade nog sen höst 2007. Jag hittade först en kabelbrand och fixade den, men det hjälpte inte. Lite felsökning visade att kompressorn brunnit. Eftersom jag inte räknade med att få tag i en kyltekniker i rappet, och det dessutom var en större reparation så tog det nog ända till hösten 2008 innan ny kompressor var på plats. Därefter har pumpen gått bra en vinter, och därefter har jag dels haft en spökande växelventil (som den kyltekniker jag brukar anlita inte lyckades diagnosticera). Jag fick så småningom igång växelventilen, men det var i alla fall en vinter med rätt obetydlig drift. Därefter har jag haft lite problem med cirkpumparna till kollektorn, bytte den ena och fick dem att börja gå. Hade troligen inledningsvis nån ispropp eller liknande men det var svårt att säga vad som var hönan eller ägget, en pump var nog i alla fall dålig, för när jag fick den att gå, och troligen hade hyfsad cirkulation gick den ändå väldigt varmt. Nåja, nu i höstas så stannade kompressorn, vid ett besök av kyltekniker (jag trodde det var gasbrist), så gick "f-nskapet" utan att lösa igen, men vi enades om att jag nog hade luft i kollektorn. Luftade det och var utlovad nytt besök av kylteknikern en vecka senare. Detta har efter ett par månader inte blivit av... Jag var ju lite intresserad av att få besök av just honom eftersom vi konstaterat att kompressorn lät lite mer än normalt. Kändes ju onekligen som att han hade ett visst ansvar i och med kompressorbytet han gjort så kort tidigare. Jag har dock ledsnat på att vänta och bytte nåt rör vid cirkpumparna som inte var 100 tätt vid kopplingen, och sen körde jag igång. Pumpen lät extremt illa osv (se annan tråd om kass kompressor). Jag har väl nu diagnosticerat den som havererad.

Med andra ord kompressorn höll under 11 år om jag nu minns rätt. Och den som jag bytte till höll i praktiken en vinter och diverse strötid. Den har ju gått bra på somrarna...
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
VP 1996
Nutid 2013

ja visst ska fanskapet ut :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mezzner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Jo, tiden har ju gått nu, när första kompressorn stannade tyckte jag dock att det var tidigt, och utöver kompressorn så är det ju vare sig tekniskt avancerad eller så åldringskänslig utrustning.
Jag jämförde då, och tyckte det var ungefär samma sak man kunde köpa som jag redan hade.

Det var dock ingen bra sak att byta kompressor - även om det onekligen har skjutit fram bytet med ett antal år. Fast inga bra år.

Första pumpen i huset installerades 1985, och då anlades kollektorn. Vätskan byttes dock 1996.

Har nu börjat fråga på borrpriser. Såg förresten fasta priser hos nån västkustborrare, det var oväntat bra priser. Få se hur det låter i mina trakter, det var inte massor av borriggar helt nära.



« Senast ändrad: 17 januari 2013, 13:56:37 av Mezzner »
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Mezzner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Eftersom utbudet på värmepumpar med mer än 12kW och inbyggd vvb är minst sagt begränsat, så funderar jag lite på hur besvärligt det egentligen skulle vara att ha en separat vvb.
Jag hittar väldigt lite uppgifter om det. Jag har tagit för givet att man ändå prodcerar vv med värmepumpen. Vi gör inte det i installationen på jobbet, men där är det en stor värmepump och mycket begränsat behov av vv, så det är rätt rimligt.

Men hur gör man då om man har en värmepump på exv 17 kW och tidigare haft integrerad vvb?
Jag har plats, men inte bredvid pumpen på golvet, utan pumpen står på betongfundament som i första hand är anpassat för en rätt normal pump, men totala ytan är ca 80 cm (kanske lite mer) djupt, 145 cm brett.Takhöjden är sisådär 360, men ovanför den nuvarande pumpen sitter dels ett litet expansionskärl och dels en elkassett. Visst kan man ju riva rubbet och placera annorlunda, men frågan är hur bra det går att placera en vvb ovanför eller snett ovanför pumpen. Jag kan hyfsat enkelt ordna ett stativ i stålrör eller liknade för en speciallösning.
Har konstaterat att de vvb-lösa pumparna skiljer sig rätt mycket i storlek. CTC har nån som är lägre än en meter, medan några ligger på nästan samma höjd som min gamla pump med vvb. Dvs de är då ca 150, och min gamla är väl ca 175.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Man ska nog ha en riktig tur om man fixar en tanklösning för 15000kr bara ukv 300 och alpha 2 kostar 10500 på bynor och dom priserna brukar inte dom lokala ligga i närheten av och sen ska det installera också gissar på närmare 20000kr installerat och klart men fortfarande bättre pris än invertern och Nibe 1250 tycker jag känns lite gammal har bla mantelberedare.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Priset vid installation är en annan femma än om man köper lösa komponenter.

En UVL tank på 300-500l och en a-klass CP samt installation får man för 15 000 extra, utöver grundinstallationen av VP och borra, senast jag kollade.

Och det var inte länge sedan då jag hjälper en sambons syster med funderingar kring en VP.

Men då är ju en UVL tank lite billigare än en UKV...

Man måste inte ha en ext VVB bredvid VP.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mezzner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Nja, men det är nog 10 m till tänkbart ställe, och rören är ju inte så roliga att dra...
Men, vad jag inte har förstått är alltså vad det är för vvb man ska ha? Jag menar, man köper väl inte en stor värmepump och sen ställer man in en vanlig elektrisk vvb??

En annan sak... Min Thermia går för tillfället. Den låter bara lite mer än normalt, och det blir varmt i elementen. Men det är troligen ett dödsryck eller nåt. Frågan är om det finns anledning att försöka leta fram KB-temperaturer osv. Antar att det är mer intressant om pumpen går regelbundet?
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
Priset vid installation är en annan femma än om man köper lösa komponenter.

En UVL tank på 300-500l och en a-klass CP samt installation får man för 15 000 extra, utöver grundinstallationen av VP och borra, senast jag kollade.

Och det var inte länge sedan då jag hjälper en sambons syster med funderingar kring en VP.

Men då är ju en UVL tank lite billigare än en UKV...

Man måste inte ha en ext VVB bredvid VP.
Låter som bra pris med tanke på hur mycket det brukar skilja på nätpriserna och priserna från rörmockarna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
ja du måste kolla upp hur KB temp ser ut samt vad du har för kurva och rum-bör.

KB tempen är ju inte så mycket att lita på givet att du inte har belastat kollektorn på senare tid :/

En VVB för värmepump är inte samma som en vanlig VVB. Den har en laddslinga (om den är vettig). Dom brukar ligga på 300-400l i den effektklassen.

När  man väljer en separat beredare så är i 9 fall av 8 varmepumpen avsevärt lägre.

man får nog räkna med att det ställe man ställer grejerna måste hantera 500kg om man ska ha VP och vatten på samma plats (ovanför varandra men separat beredare.

Att dra laddslinga 10 meter låter inte betygnande :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Mezzner

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 400
  • Karma +0/-0
Verkar som att det löser på överström, efter en timme eller så. Elementen hade ju hunnit bli rätt mysigt varma, men...
Troligen får jag inte fram nåt vettigt på KB. Det blir så olikt riktig drift.

OK, jag hade bara hittat nån Danfossberedare som jag förstår var anpassad för ändamålet, men det står ju liksom inget tekniskt om hur grejerna funkar...
Har v-p en utgående slinga, dvs en anslutning till vattenledningen nånstans efter växelventilen alltså?

Skulle vara fullt nöjd med samma storlek på vvb som i den nuvarande, eftersom det aldrig tagit slut (jo, nån gång när pumpen krånglat och jag skulle bada...). Nåja, det brukar räcka till ett badkar och att nån duschar nån annanstans mer eller mindre samtidigt, vilket är mer än nog. Enligt databladet på min pump som jag hittar på nätet är vvb 150 liter. Vikten är nog inget problem, men det är förstås lättare att montera en burk på 150-200 liter än en på 300 eller mer! Att dra en laddslinga innebär att jag får dra ned den under huset, bygga en låda eller nåt längs trossbotten med rören, och så upp genom bjälklaget på rätt ställer. Ingenting är omöjligt, men det vore ju mindre arbete om man inte behövde göra på det sättet...
En hel del v-p utan vvb verkar ändå ligga kring 150 cm höjd, vilket gör att vvb måste upp rätt högt om den ska ligga ovanför v-p. Jag hade glatt mig åt att ny pump verkade kunna bli hyfsat bolt-on - men det gäller nog bara om man stannar kvar på 12 kW eller hittar en pump man vill ha som är större men ändå har integrerad vvb. Finns väl bara två eller nåt verkar det.
Nibe 1145 17kW, Bosch Kombiberedare, 197m aktivt borrhål+600m jordvärmeslinga. Sektionsradiatorer fördelade på ca 360 kvm.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!