0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi vet ju faktiskt inte vad Kinnan vill testa. Jag tror att dom vill testa om kunderna går på bluffsiffrorna.Och då är det ju ett test med bra utfall. Så många som gått/och går på på dom här diagrammen!!!Till Runte: Jag var precis som du, jag höll på att bli uppskojad av bluffsiffrorna när jag var i stånd att köpa Panasonic.Men jag genomskådade det, och blev förbannad. Jag tror inte att man blir nöjd över att "den sparar ju bra med pengar i alla fall"Det är själva grejen, att dom vilseleder med friserade värden. Såna skojare är inte värda ens pengar. Och dessutom blir man avogt inställd till märket, varför skall någon behöva bluffa om produkten är bra?Ps. Toshiban tuffar på, varmt och gott för en billig peng, just nu -5 ute, blir nog neråt -10 inatt, känns tryggt om det så blir -20, eller hur Sanyoägare! Den har knappt fått jobba något än! / hej
Jag är inte Panasonicfrälst på något vis, men jag tycker faktiskt att er kritik mot Kinnan är på gränsen till förtal.
:-[ INGEN vet om avfrostningarna är medräknade i de siffror som råd och rön presenterar. INGEN vet vid vilken relativ luftfuktighet de testas. INGEN vet hur fläktar och vingar är inställda vid testerna.Jag tror lika mycket på den test Kinnan själv (med hjälp av sina "oberoende" testare) genomfört som det som SP gör.
Citat från: Rickard skrivet 17 november 2005, 21:56:55 :-[ INGEN vet om avfrostningarna är medräknade i de siffror som råd och rön presenterar. INGEN vet vid vilken relativ luftfuktighet de testas. INGEN vet hur fläktar och vingar är inställda vid testerna.Jag tror lika mycket på den test Kinnan själv (med hjälp av sina "oberoende" testare) genomfört som det som SP gör.Varför kommer de då fram till helt olika resultat, narurligtvis pga olika parametrar och då kan en medelmåttig pump framstå som den klart bästa, det är i hög grad att lura/vilseleda konsumenterPga. av detta så det enda test som vi kan lita på är SP:s även om inte detta är perfekt så är det i allafall så rättvist vi kan komma i nuläget
Ikväll har faktiskt min lilla E9DKE jobbigt!Det är 1 minusgrad och hög luftfuktighet. Jag bor alldeles intill en sjö dessutom. Den måste frosta av var 30-40minuter. Och avfrostningscykeln tar minst 5 minuter. Sedan sätter den hög fart för att ta igen det temperatur-underskott som den ligger efter med. Och pang... rakt in i väggen och måste börja frosta av igen. Naturligtvis är problemet störst på hösten och vid temperaturer runt nollan.Tror inte att en större pump hade haft mindre problem. Kanske tvärtom?
För att få ett trovärdigt test bör kanske tillverkare/importörerna själva (under överinseende av SP:s personal) få optimera inställningarna vid testen.Jag skall t.o.m. sticka ut hakan och påstå att SP:s kontrollanter knappast besitter den kompetens som krävs för att till fullo förstå hur man bäst ställer in de olika värmepumparna (eg. kylmaskinerna) för optimal värmeproduktion.