0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Besparingen är troligen mer än de mätbara ca 16 000 kwh jag har spart på ett år. innan Atec så hade jag 18-19 grader inne samt ingen värme på i källaren sommartid, snålade med varmvatten m.mnu har jag alltid 22-23 grader inne samt minst 20 i källaren ( även sommartid) och alla får duscha så länge de villInstallatören hade fått siffran 22-23 grader när han gjorde sina beräkningar och det stämmer +- några hundra kwh med utfallet
GG fungerar atec med thermiq. Vet du?
och så behöver man någon minidator också förstås
okay. hur värmde du upp det innan? och med vad för förbrukning? så min besparing ska vara som din. min på pappret än så länge. 16000.enligt mina papper så ska jag ha en förbrukning på 24000 och min "nya" förbrukning 8000. men 8000 låter lågt men sen undrar jag hur lågt. dem borde räkna högt så dem inte får in en massa klagomål efteråt.Det är inte med på hemsidan som kompatibla pumpar iaf :/
okay. hur värmde du upp det innan? och med vad för förbrukning? så min besparing ska vara som din. min på pappret än så länge. 16000.
28 100 kwh direktverkande el. nu nere på 12 000 mål på sikt under 10 000 ( men då måste barnen inte skita ner så mkt kläder!!)
Se till att redan från början skaffa en elmätare. Så att den finns där när dom kommer och ska installera värmepumpen. oavsett hur eller om du ska logga kommer du vilja ha benkoll på vad VPn drar. 24 000 för värme och VV som blir 8000 är ingen omöjlighet. Grannen låg ju på 15-17M så då borde du med kunna parkera där i kring med HH-el.
Visst är VP'n snyggare än rosenbuskarna?
Rosenbuskar är övervärderade..... snyggt pannrum blev det...
)Dina siffror du har i sign. är det med eller utan HH ?