0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
JFB'n jämför helt enkelt strömmen i fasledaren och nolledaren. Om skillnaden är större än gränsvärdet så bryts spänningen.Råkar du ta i fasen (eller nollan om nån last är inkopplad på kretsen) så leds ström genom din kropp till jord. Då märker JFB'n att det 'försvinner' ström och bryter. Om du håller i både nollan och fasen och slår på strömmen så kommer den mesta strömmen att gå rätt väg, dvs mellan fas och nolla (via din kropp), och JFB'n märker förmodligen ingenting. Om du samtidigt är bra jordad så kommer förhoppningsvis tillräckligt mycket ström att läcka till jord för att den skall reagera.
JFB är inte på nått sätt kopplad till jord
I de fall när människan står på isolerande underlag och samtidigt håller i både fas och neutralledaren förlorar jordfelsbrytaren sin skyddsförmåga. Den kan nämligen inte skilja om det är en glödlampa, TV eller människa i andra änden av kabeln.
i förra huset mins jag när jag skulle montera en ny lampa under köksskåp att trots att jag dragit av säkringen så gick jordfelsbrytaren när någon av tåtarna kom emot jordtåten. plopp sare så slockna hela kåken. Även om säkringen var avslagen. Här där jag bor nu där jag också har en JFB, eller två, en separat för kyl/frys, så kan jag inte minnas att jag märkt samma beteende och därför började jag fundera på om den fungerar eller inte. Om man tänker sig när jag fick en stöt senast. Hade jag haft tur nog att jordtåten också nuddat min hand så hade alltså JFB löst ut. Men nu när jag bara komma åt (antar jag) fas och nolla och i övrigt stod på ett golv av plastmatta, etc etc, så fick den ingen funktion utan trodde att jag var en lampa eller VV beredare