Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: hur fungerar en jordfelsbrytare  (läst 40881 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
hur fungerar en jordfelsbrytare
« skrivet: 27 september 2012, 11:07:30 »
Hur fungerar en jordfelsbrytare som är inkopplad i elcentralen.

Hur kan man testa att den fungerar.

Skiljer sig dess funktion på 3 fas. Eller är det vanligt att den inte är inkopplad där,exempelvis till VV beredare etc.

Vad är syftet och vad ska den förhindra.

Jag har fått stötar saftiga nog att ge ett mindre blödande sår. Jag trodde det hade något med fas och nolla att göra men måste alltid jord vara inblandad. Dvs är det bara om typ 0 och jord kortsluts?

Fattar ingenting :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #1 skrivet: 27 september 2012, 11:45:52 »
Den löser när strömmen går "fel väg", det betyder att om du står på ett isolerat golv och tar fas i en hand och nolla i den andra så blir du som vilket element som helst mao löser inte jfb eftersom strömmen går rätt väg, fas -> nolla.
Det innebär dock att du inte behöver ha ett jordat uttag för att få jfb att lösa.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #2 skrivet: 27 september 2012, 12:08:42 »
mjähäpp men hur blir det fel håll då?

Om jag kortsluter fas och nolla? Då är det ju fortfarande rätt håll men inget motstånd? löser den då?

Om fas eller nolla nuddar jord?

Om fas nuddar fas?

Vad är syftet när är tanken att den ska lösa ut?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #3 skrivet: 27 september 2012, 12:28:47 »
Jordfelsbrytaren "kollar" att ingen ström läcker ut ur kretsen. Den känner av väldigt små läckor, om exempelvis en kabel är trasig och har kontakt med en vägg, så löser jordfelsbrytaren ut. Skulle den inte göra det, finns risken att brand uppstår om den trasiga kabeln får värma väggen tillräckligt.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #4 skrivet: 27 september 2012, 12:39:44 »
Vill du veta i detalj så kolla här om du inte redan gjort det . http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordfelsbrytare
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #5 skrivet: 27 september 2012, 12:41:18 »
mjähäpp men hur blir det fel håll då?

Om jag kortsluter fas och nolla? Då är det ju fortfarande rätt håll men inget motstånd? löser den då?

Om fas eller nolla nuddar jord?

Om fas nuddar fas?

Vad är syftet när är tanken att den ska lösa ut?

Om du kortsluter fas och nolla tror den det är en stor belastning där och löser INTE ut. Då ska säkringen lösa ut.
Om fas eller nolla nuddar jord blir det oönskat ström. Tanken är att strömmen ska gå mellan faser eller mellan fas och nolla.
D.v.s. den bör lösa ut. Oberoende om jorden är en kabel gul/grön (i moderna installationer) eller du kör ner kabeln (fasen eller nollan) rakt ner i jorden eller ett obiekt som har samma potential som jord. T.ex. du naken i badrummet som står utan skor på golvet greppar i fasen eller nollan då hår strömmen via dig mot golvet. Då ska jordfelsbrytaren lösa ut.

Saken är att skulle den lösa ut varje gång strömmen går fel, t.ex. via dig, måste det ske tillräckligt snabbt. Och med minimal ström.
Dagens JFB (JordFelsBrytare) ska lösa ut, om felströmmen uppgår till 30mA eller mer (dvs innan 30mA uppnås!). Och den ska bryta strömmen inom 30 milisekunder! D.v.s. du ska inte kunna hinna bli kokt av felströmmen.

För att testa den räcker det att trycka in den lilla knappen som man finner på JFB framsida. Den kopplar in ett motstånd som kortsluter fasen till jord. Och denna skapar just en felström på 30 mA.

Ett annat sätt är att köpa ett testinstrument som man stoppar in i vägguttaget.

« Senast ändrad: 27 september 2012, 12:49:50 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #6 skrivet: 27 september 2012, 12:48:43 »
JFB'n jämför helt enkelt strömmen i fasledaren och nolledaren. Om skillnaden är större än gränsvärdet så bryts spänningen.

Råkar du ta i fasen (eller nollan om nån last är inkopplad på kretsen) så leds ström genom din kropp till jord. Då märker JFB'n att det 'försvinner' ström och bryter.
Om du håller i både nollan och fasen och slår på strömmen så kommer den mesta strömmen att gå rätt väg, dvs mellan fas och nolla (via din kropp), och JFB'n märker förmodligen ingenting. Om du samtidigt är bra jordad så kommer förhoppningsvis tillräckligt mycket ström att läcka till jord för att den skall reagera.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #7 skrivet: 27 september 2012, 16:21:51 »
ok jag förstår. JFB har ett par funktioner som verkar vettiga :)

den har dock inte möjlighet att förhindra personskada i fall ett barn kör in något i uttaget.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #8 skrivet: 27 september 2012, 17:09:15 »
ok jag förstår. JFB har ett par funktioner som verkar vettiga :)

den har dock inte möjlighet att förhindra personskada i fall ett barn kör in något i uttaget.

Jo, om barnet stoppar en sticknål el dyl i hålet med fas så märker ju jfb att ström "försvinner" och löser ut. Fast det är ju givetvis livsfarligt att göra så även med jfb installerad.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #9 skrivet: 27 september 2012, 17:14:28 »
Man kan förklara jordfelsbrytarens funktion så, att den mäter summan av strömmarna i alla ledare som passerar den (alltså de tre faserna samt nollan i ett trefassystem, eller fas och nolla i ett enfassystem). När all ström som går ut på någon ledare via jordfelsbrytaren kommer tillbaks på en eller flera av de andra så är summan lika med noll och då löser den inte ut. Om däremot ström på en eller annan väg passerar förbi jordfelsbrytaren (t ex ut på en fasledare och tillbaka via skyddsjord, eller ut på fasledare och tillbaka via jord och elnätets jordtag) så är summan inte längre noll, om då felströmmen är större än det gränsvärde som jordfelsbrytaren är konstruerad för (vanligtvis 30 mA men även 10 och 300 mA förekommer) så löser den ut.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #10 skrivet: 27 september 2012, 17:31:19 »
i förra huset mins jag när jag skulle montera en ny lampa under köksskåp att trots att jag dragit av säkringen så gick jordfelsbrytaren när någon av tåtarna kom emot jordtåten. plopp sare så slockna hela kåken. Även om säkringen var avslagen.

Här där jag bor nu där jag också har en JFB, eller två, en separat för kyl/frys, så kan jag inte minnas att jag märkt samma beteende och därför började jag fundera på om den fungerar eller inte.

Om man tänker sig när jag fick en stöt senast. Hade jag haft tur nog att jordtåten också nuddat min hand så hade alltså JFB löst ut. Men nu när jag bara komma åt (antar jag) fas och nolla och i övrigt stod på ett golv av plastmatta, etc etc, så fick den ingen funktion utan trodde att jag var en lampa eller VV beredare :D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #11 skrivet: 27 september 2012, 18:02:50 »
den har dock inte möjlighet att förhindra personskada i fall ett barn kör in något i uttaget.

Om barnet stoppar två styck något i uttaget, en något i varje hål så löser inte jfb. Men den risken är inte så jättestor. Men om barnet stoppar något i "fashålet" och samtidigt håller i den jordade radiatorn, exempelvis, så löser den.

Man måste nog ha ett ganska "bra grepp" i det spänningsförande objektet för att komma upp i 30mA, Om man bara "nuddar" kabeln så får man nog en stöt utan att brytaren löser. Jag har ibland tänkt testa genom att ge mig själv en stöt, men jag har fegat ut varje gång.
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #12 skrivet: 27 september 2012, 18:21:44 »
Det är nog klokt att "fega ut" även om den löser vid 25 mA så är det en mycket smärtsam upplevelse och det kan vara skadligt även vid så små strömmar.
Att det gör rejält ont vet jag av erfarenhet (ofrivillig) även om inte JFB löser ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #13 skrivet: 27 september 2012, 18:34:47 »
mm senast var det en 3fas vinda som tidigare användes till vv-beredaren. I samband med att lite fix skulle göras i den väggen i tvättstugan så skulle jag flytta på tåtarna.

Givet att vi byggt om hela elcentralen (elektrikerna) så visste jag att denna aldrig varit påslagen i den nya elcentralen. Det jag inte visste var ett ett annat gång elektriker varit där några dagar innan för att montera lite spottar och då hade stängt av allt och sedan satt på allt.

Så jag fick ej rejäl smäll och det började blöda lite. Nu har jag sedan praktik i tonåren för vana att aldrig ta i elgrejer med två händer så det blev bara en kyss.

Hur mÃ¥nga av dom där faserna som jag nuddade vet jag inte men det var den klart bästa kyssen jag fÃ¥tt och det är nog snart 5-10 till antalet..  a:gl
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: hur fungerar en jordfelsbrytare
« Svar #14 skrivet: 27 september 2012, 18:49:15 »
Får man strömgenomgång i kroppen skall man alltid uppsöka läkare genast!
Kan leda till störningar på hjärtatfrekvensen och senare även blodproppar.
JFB är bra att ha, men att ha en elutrustning i gott skick är ännu bättre.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!