0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det finns inget att bygga.Man monterar in ett relä i VP och det är klart.Men eftersom det är starkström så gäller det att kunna läsa kopplingsschemat för VPn och vara dubbelt säker på att man har kopplat in sig på rätt ställe.
Nåja... du får det att låta enkelt... Bara att montera in det med tryckknapp osv är det ju inte...
Det enda du måste ha koll på är att koppla reläspolen parallellt med kompressorn på anslutning 35 och 36 i kontakt X29.Resten är kablarna vid fläkttrafon och bygger du efter schema 2 så behövs ingen på/av knapp. Fläktläge I på frontpanelen blir fläktsynkläge.Då kan du i meny 7.6.2 och 7.6.3 ställa in vilken tid för varje dag i veckan du vill köra i fläktsynkläge helt automatiskt.
Så du menar att man på menyerna ställer in läge TILL och sedan ställer in tiden så att det gäller hela dygnet? Och då skall den gå ner i läge I på fläkthastigheten när kompressorn går?
Ja, men..Om du inte har moddat för fläktsynk så kommer fläkten att ha samma låga hastighet fast kompressorn är igång.
Jo det vet jag. Har haft den ställd på låg hastighet några timmar på dagarna på vintern när vi varit på jobbet. Men om man bygger som du beskriver så går alltså fläkthastigheten upp till NORMAL när kompressorn går?Då ställer man ju den bara i läge från på vintern. Så fungerar det precis som vanligt?
Fläktsynk kommer att dra upp fläkten till Normal när kompressorn startar och dra ner den på reducerad eller läge-I när kompressorn står still.Och aktiverar du inte läge-I från någon meny eller frontpanelen så går den i läge Normal och ditt relä har ingen påverkan.Behövs ingen på/av-knapp
Grymt och kunna sköta det från pannans egna menyer istället Bygg ihop ett relä och lite kabel så kopplar jag in det sedan
Är det lättare att koppla in ett relä med lite kabel om du får det från Jan än om du köper ett relä och lite kabel i en butik?
Du måste också säkerställa att färgerna på kablar till fläkttrafon är vit, grå och brun.Det är lite si och så med det när det gäller Nibe, ibland andra färger och ibland alla i samma färg.Sedan är det inte säkert att du har anslutningarna 1, 6 och 8 på trafon. De tog jag från Nibes manual och beror på huset.Det är endast anslutningen för Normal-fläkt (grå) du måste ha på samma ställe eftersom den är vald efter beräknat flöde i ditt hus. De andra kan du labba med.Sen bör du veta att det är bara höst och vår du har riktig nytta av fläktsynk eftersom kompressorn går konstant på vintern.Mellan 1dec och 15feb så går min kompressor konstant och den ger 3kw och din är mindre.
Detta är inte ett påhopp specifikt på dig (och inte någon annan heller och den som tar det så ber jag om ursäkt till)! Bara så att du är medveten om det innan du läser vidare.