Fick lite PM där man önskade en förtydligande från min beskrivning. JAn har redan beskrivit det mesta, men här kommer den ändå:
Disclaimern först: Detta är inget fullgod installationsbeskrivning och har du inte grundläggande kunskaper för att hantera ett 220V elsystem bör du inte ge dig på det. 220 V kan vara livsfarliga!
Men här kommer en lite mer detaljerad beskrivning:
Relät är en vanligt 220V relä, typ Elfa 36-187-33 med passande monteringssockel.
Spolen på reläet (pin 1 och 5) kopplar du till pin 35 och 36 på styrkortet (stora kortet som sitter i den nerfällbara fronten där även displayn sitter). Kolla att LED lampan på reläet lyser när kompressorn går och är släckt när den är avstängd.
Skruva bort det grå kabel från fläkttransformatorn (kom ihåg var den satt) och koppla in det istället till mittkontakten i reläet (pin4). Koppla sen ett nytt kabel från samma pin på fläkttransformatorn (där du tog bort det gråa kabel) och kopplar det till kontakten (pin3) i reläet som är aktiv när reläet är stängt (kompressor går). Till sist kopplar du ett kabel från reläets vilokontakt (pin 2) till en pin på fläkttransformatorn som ligger ca. 2-4 steg under den kopplingen som det gråa kabel hade. Lite mer informationen hittas i manualen på sida 21 (Inställning av fläktkapacitet).
På så sätt ska fläkten gå med samma hastighet som tidigare när kompressorn är på och med lägre hastighet när kompressorn är av. Hur lågt den lägre fläkthastigheten ska vara bestämmer du själv beroende på husets förutsättningar. Man får kompromissa mellan önskad ventilation och energibesparing. Själv kör jag under sommaren på pin 3 på fläkttransformatorn, och på vintern på pin1. Flyttar kabeln manuellt, men ska sätta fit en växelbrytare istället nästa gång jag ska ändra inställningen.
Hoppas det duger som byggbeskrivning.