0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sätt ett kopplingsur som bryter "tråden" som "öppnar" växelventilen mellan önskade klockslag.Även det ganska enkelt.
Du kan enkelt sätta en kontaktor/relä som drar när VP startar (samma manöver). Med ett relä med frånslagsfördröjning kan du låta CP gå en liten stund efter det att kompressorn stannat.Sätt ett kopplingsur som bryter "tråden" som "öppnar" växelventilen mellan önskade klockslag.Även det ganska enkelt.
Den mäter väl ärvärdet på VBfram.Om pumpen står still kan den inte mäta.
Vad jag tänker nu är att en dag som idag likt en jädra massa likadana dagar så har min pump gått kanske halva dygnet, och vilat övrig tid.Dock så drar cirkpumpen sina 60w kontinuerligt, min tanke är att istället lägga den ihop med antingen kompressorn eller kb-cirkpumpen som om jag förstått det rätt endast går samtidigt som pumpen jobbar.Skulle det vara möjligt att göra så, och vad behöver jag göra för att det skall fungera, räcker det med en innegivare? Jag tror jag skulle kunna spara kanske 300-400.-/mån hela mars-maj samt även några höstmånader.Är det något jag missat, eller varför är det inte såhär från början?
60Wx30dagarx50%=21kWh/månad, en kostnad på 25kr/mån. OK alla bäckar små....eller är det jag som missat nåt?
Bättre då som jag har gjort, ett kopplings ur som bryter givaren för VVB.Då tror pumpen att beredaren är 99gr varm.
Hmm, ja du räknade du. det borde jag kanske också gjort innan tanken genererade en dum tråd
Det är inte så dumt. Men det kanske blir samma sak där, investeringskostnaden går inte räkna hem på en mansålder?