0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Allt detta är ju numera av akademiskt intresse, tanken finns inte. Rickard borde radera tråden. Varför träta om ngt som inte finns Kanske kommer din tank bli värd sin vikt i guld David
Inte så himla mycket info om den eller hur? Kostar en del gör den också även om personen i fråga som vill använda den som exempelvis en arbetstank måste göra jobbet själv. Och här på forumet kan vi ju ibland läsa att det går lite si och så med detta... Då är ju en UVL-tank enligt min mening ganska smart då den är en tank och VVS teknisk lösning där installatören själv bara behöver koppla in rören och pumpen - resten sköter sig själv. Jag har ju haft fördelen av att ha haft en nibe UVK tank kopplad som en UVL tank och det fungerade ju utmärkt. Men som nämnts tidigare kräver det en massa kompetens av installatören - någon som med UVL tanken inte krävs på samma sätt då lösningen är "paketerad". Personligen tror jag bara den här typen av produkter går att sälja med jämförande tester/exempel. Typ resultat utan tank, med tank typ volym, med tank typ UKV med 4 rörs arbetstank samt med UVL tank. Utöver detta är det ju den grundläggande informationen om att tanken kan användas i scenarion där man har full effekt eller övereffekt samt med varabla flöden över värmeagivande ytor etc. Där man får bra gångtider, hanterar effekten och slipper hysteresproblem - ja och allt annat som redan är nämnt. Jag frågar inte intel hur deras processor fungerar och inte heller apple hur deras iphone kan göra det den gör. Den fungerar och ger mig det den utger sig för att ge. Om så inte är fallet förväntar jag mig degen tillbaks på kontot. Ganska enkelt.
Hej Cocacola och andra som följer denna tråd,Tråkigt att denna tråd verkar sluta med oförståelse och agg. Det känns för mig som en stor del av detta "missförstånd" ligger till grund utav det ekonomiska intresse som finns i produkten UVL.Vet inte själv om jag har rätt i det Vet heller inte om det är rätt att det ska få finnas ekonomiska intressen i det som diskuteras.Kanske en moderator / Rickard ska se över detta för framtiden. Denna typ av trådar är inget jag är intresserad av, och säkerligen inte många andra heller. Den tillför inget positivt. Mvh
UVL certifiering. Jag har gått den kursen, eller ska vi säga går. UVL är mkt mer än bara en tank, det är VVS teknik. Jag är Certifierad röris och kyltekniker. UVL certifieringen ger mig enormt mycket mer. Den kunskapsbanken är Dyrt men Spelar det roll hur det funkar? Räcker det inte med ATT det funkar?
Egentligen borde man väl låta denna tråd vila, men jag känner att jag vill förklara min "scientolog" kommentar.Hemligt, och dyrt, det var det som fick "scientologerna" att poppa upp i skallen.Eftersom jag är teknik och fysiknörd så vill jag gärna veta hur saker funkar innan jag accepterar att något är så mycket bättre än nåt annat. Ni anar inte vad mycket prylar jag plockat isär genom åren för att se hur de funkar. En tank har ju t ex en begränsad mängd vatten att jobba med, och det finns ju fysikaliska lagar som begränsar vad man kan göra med det.Jag är t ex ytterst skeptisk till italienarna med kall fusion också, och samma sak gäller där, hemligt, hemligt...Jag har stor respekt för CC, och Oraklet, med flera här, och det var inte meningen att ringakta deras kunskaper, men jag vill gärna bilda mig en egen uppfattning om vad som är möjligt att göra innan jag köper nåt rakt av.Jag har t ex en 200 l arbetstank (~UKV) i min Uppsalainstallation, i en fyrrörskoppling med extern pump, och den låter mig reglera flöden separat mellan VP och radiatorsystem, och jag har svårt att se hur en annan typ av tank i samma storlek skulle kunna ändra speciellt mycket.
Det verkar vara ganska fånigt att tro att ingenting som man själv inte förstår eller kommer på,kan vara bra eller bättre än det mas själv tänker ut.För mig är det självklart finns det massor av duktiga människor runt om i världen som kan och kommer på mängder med tekniska lösningar som är smartare och bättre än jag själv kan klura ut.Tyvärr så är det ju så att väldigt många personer gillar att vara anonyma och såga allt dem inte förstår, ingen kan ju vara smartare än dem