0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur då? Har inte huset en kurva för en viss temp oavsett reglerings metod. Vill jag ha 40 vid 0 så det ju så eller?
Men det som är viktigt (kondenseringstempen) måste vara samma i det termiska skalet för en given temp i ett givet rum oavsett GM eller retur eller vad som helst reglering. Alltså kan inte IVT på ngt magiskt vis köra ut 3 grader mindre för samma temp i rummet.
Kan vi enas om att returpumparna inte startar i onödan men de blir istället elpannor när returen värms upp för mkt av spets
hm.. det var ingen debatt.. det var bara ett konstaterande och ett svar på ditt inlägg om att en sökning på mina inlägg i förhållande till termostater ger en annorlunda bild än den jag ger sken av. Jag har inget intresse av att debattera eller försvara vad jag gör på forumet. Men jag har så klart ett intresse av att en felaktig bild inte målas upp av mitt agerande på forumet i fall någon kommer med ett sådant påstående eller en sådan antydan.
Samt att det fenomen med att man går typ 10 över bör kommer bli ännu värre vid retur reglering.
Jag förutsatte att det handlade om reglering à la IVT i bägge fallen, dvs inga gradminuter utan enbart stopp- och starttemperatur. Då kommer i mitt exempel kompressorn aldrig att starta när returen är 29 grader oavsett var givaren sitter eftersom starttemperaturen är 25 grader i bägge fallen. Jag begriper inte hur det kan leda till starter i onödan. Hur det blir när pumpen reglerar med hjälp av gradminuter har jag inte funderat över men vill man ha samma temperatur inne måste det även i det fallet bli ett annat börvärde som den räknar gradminuter från om man flyttar givaren från returen till framledningen.
Jag resonerar på ett annat sätt. Antag att pumpen med regleringen på returen skall starta vid 25 grader och stanna vid 30 grader. Flödet genom pumpen och dess effekt är sådant att temperaturhöjningen över pumpen när den går är 5 grader. För att få samma temperatur i rummet när regleringen sker med framledningsgivare skall pumpen starta när framledningstemperaturen är 25 grader (fram och retur har samma temperatur när pumpen inte går). Sen går den tills framledningstemperaturen är 30 grader vilket motsvarar en returtemperatur på 25 grader. Börvärdet kan man strunta i, det gäller att välja en värmekurva och kopplingsdifferens som ger samma start- och stopptemperatur i bägge fallen. Flyttar man givaren från returen till framledningen får man öka kopplingsdifferensen till 10 grader och ändra värmekurvan så att börvärdet blir 30 grader i stället för 27,5 grader. Det ger samma temperaturer på returen som om givaren satt på returledningen.
48 grader,,, nej nej Roland. Vi har inte en gammal maskin som du Jag har det iofs Hur som helst, jag menar bara att det är lättare att få elpannor om man reglerar på returen. Samt att det fenomen med att man går typ 10 över bör kommer bli ännu värre vid retur reglering.Inget av detta spelar ngn roll i en bra inst såklart, men i en dålig så blir det ännu sämre med returreg.