0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Vi har haft 28 grader i vårt vardagsrum, 25 m2 i söderläge med ca 6-7 m2 fönsteryta.Solens effekt även nu i februari är betydligt högre än det värmepumpen tillför rummet.Vid 0°C ute går min värmepump ca 40% av tiden (max), vilket ger ca 0.4 kWh i vardagsrummet, solen bidrar kanske med i runda slängar 2 kW som värmer resten av huset också, vilket gör att rumsgivaren sänker framledningen vilket bidrar till färre driftstimmar på värmepumpen... vilket gör att besparingen är densamma, men lite mer ojämnt fördelat i olika rum.Nackdelen är alltså en något ojämn temp i huset under några veckor/år, fördelen är att jag alltid ger min värmepump optimala driftsförutsättningar, hög årsmedel-COP och lång livslängd, trots en extremt liten investering.(Konvertering från direktel till vattenburet och jordvärme för i runda slängar 80-90 000 kr (för 9 år sedan).Dessutom fick jag konverteringsbidrag, så det kostade inte ens så mycket.
Men visst förstår du att det "krävs" arbetstank för att det inte skall påverka driften av värmepumpen negativt?Hur många procent av VP-installationerna tror du har arbetstank?Är det rätt att rent generellt rekommendera termostatreglering av värmen i en normal värmepumpsanläggning mot bakgrund av detta?
Ja vi har ju helt olika problem uppenbarligen. Vardagsrummet är på 35m2 och fönsterytan är ju likvärdig men kanske är det vinkeln mot solen beroende på husets belägenhet och så vidare. För jag har bara haft 28 i luften i vardagsrummet på sommaren. Mitt behov låg under gårdagen på 3,875kw mätt i producerad värme. Givet att jag inte fick övertemperatur var behovet så klart lite högre vilket solen då hanterade förstås. I mitt fall med termostaterna aktiva kom jag aldrig till en punkt där en inomhusgivare hade reglerat. Men som sagt jag får uppenbarligen inte lika mycket sol in i huset som du så det blir ju en dålig jämförelse hur som helst.
Jag skulle nog inte rekommendera någon använda termostater som en aktiv reglering i ett hus med värmepump utan tank (har jag gjort det någon gång?).
Utan "tank" hade det nog aldrig fungerat med termostater.Då en eller två stryper så stiger tempen, kompressorn stannar och ett rum som inte är varmt får ingen mera värme heller.
Jorå det fungerar fint när ett mindre antal termostater stryper även utan tank. Men visst det kan ju vara lite olika från anläggning till anläggning kan man tänka sig. Med tank kan alla termostater strypa och det fungerar fortfarande fint. Och det blir ingen mega-kortis som myten säger. topp-tempen vid slutet av en körning håller sig på samma nivå eller bättre än de flesta värmepumpar utan termostater och tank. Men som sagt det är MEEEEED TANK alltså något som kanske 1-5% av alla värmepumpsägare har, så ingen får för sig något nu
Jag vet inte om jag missuppfattar dig, men i de allra flesta inlägg du skriver finns radiatortermostatreglering med som ett självklart positivt alternativ, oavsett om tankar nämns eller ej.Jag vet mycket väl att det kan fungera, men jag vet också att det finns oändligt många fler risker att generellt rekommendera detta till "kunskapssökande" besökare/medlemmar än att rekommendera det som värmepumpstillverkarna själva rekommenderar - helt öppna termostater, och reglering med hjälp av kurva och central placerad rumsgivare.Om/när man vet att man debatterar/förklarar för en väldigt insatt person blir det en annan sak, och då är vi helt eniga om att det kan vara OK att i viss utsträckning använda sig av radiatortermostater för att reglera tempen i enstaka rum.
Det har jag aldrig påstått heller, om du nu vill leda in debatten på den nivån.
Visst, det fungerar bra under "normala förutsättningar", men inte när vårsolen värmer huset och man reglerar med gradminuter istället för med hysteres.I ditt exempel kommer regulatorn att räkna upp till ny kompressorstart även om rumstemperaturen = returtemperaturen skulle bli 29 grader...Även med en hysteresreglering kommer man att få onödiga starter på kompressorn om man reglerar på framledningen.