0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tyvärr måste man nog ha en viss hysteres på alla värmepumpar, annars skulle invertern få jobba allt för mycket och man skulle nog som ägare bli tokig på den varierande bullernivån från både kompressor och fläktar.Men jag förstår dig helt och hållet, känns som att man skulle vilja ha en extern tempgivare som kunde spärra driften om rumstempen under x antal minuter låg över inställt värde. Typ.
...Om jag begränsar min värmepump till att ge 3kw vid +7 och 5kw vid -7 så har jag marknadens enda pump som ökar effekten när det är kallare ute. ...
Hej Pi.r! Nej att låta en kund få mer än vad reklamen utlovar kan aldrig vara vilseledande marknadsföring utan det är ju tvärtom bara bra givetvis, däremot om en kund skulle få mindre än vad som utlovas så är det självklart vilseledande marknadsföring. I fallet med FD35:an så utlovas ju också ganska vidlyftigt i reklamen att pumpen med absolut säkerhet klarar att avge 4,3 kw värme vid -15 ºC vilket kanske inte alls är så säkert att den klarar av, och då är det ju också fråga om vilseledande marknadsföring naturligtvis, dessutom finns det i dagens läge ingen pump på 6,6 kw i maxeffekt vid +7 ºC enligt ordinära specar som har några förutsättningar att klara av att avge några 4,3 kw värme vid -15 ºC påstår jag. Samma sak gäller så klart om man köper en pump med en uppgiven maxeffekt på t.ex 6,6 kw när den i verkligheten kanske ligger någonstans mellan ca 7,7-8 kw, då har ju kunden isf fått en helt felaktig information om produkten ifråga vilket också är detsamma som vilseledande marknadsföring. Mvh Raffen.
Du skulle bara bli den andra tillverkaren på marknaden med en såń pump. Panasonic HE9LKE var först. Så här mäter SP:+7 +2 -7 -15 °C3,1 4,7 4,1 3,4 kWVisserligen inte dubbelt vid -7°C mot +7°C som i ditt exempel, men väl 1/3 mer.Vad jag har lite svårt att förstå är varför många verkar låsa sej till att försöka bedöma en pumps prestanda genom att titta på angiven effekt vid just +7°C. Speciellt som få pumpar (om ens någon?) kan gå för fullt vid den tempen, utan att över-temp/trycks-skydd träder in. Det kan inte bli annat än väldigt svajiga jämförelser.
...Jag menar att om man startar en pump på fullgas vid +7 ºC så kommer den också att gå på verklig fullgas en stund innan pumpens tempsensorer markerar att temperaturen närmar sig kritiska nivåer och därmed ger impuls så att effektbegränsningen sätts in och varvar ned kompressorn så att den inte riskerar att överhetta....
...Men den pumpen har också f.ö annars en helt korrekt uppgiven maxeffekt på 7,7 kw, (nom effekt 4,2 kw) och till en max effektförbrukning på 2280 watt vid +7 ºC. ...
handlar nog om hur sofistikerad regleringen är.Utan att redovisa några fakta... gissar jag att vissa pumpar ökar eller minskar frekvensen i fasta steg beroende på avvikelsen från BV. medan en riktig regulator "jagar" BV med hjälp av integral och ev derivata.
Hej Pi.r! Ja att just Panasonic trixar en hel del med sina inställningar av sina pumpar ivf vid testtemperaturen +7 ºC råder det självfallet ingen som helst tvekan om, och varför kan man ju fråga sig eftersom det behöver man ju inte anstränga sig så mkt för egentligen utan det brukar de resp pumparnas temp och effektbegränsningar sköta om självmant. Det enda skälet isf vore väl om man skulle försöka få till ett högre cop vid den utetempen men där röjer man ju sig rätt kraftfullt med det här isf.Men till deras försvar så trixar de åtmindstonde inte med sin spec när det gäller uppgiven maxeffekt vid +7 ºC utan den uppges fullt riktigt till 6,5 kw, (nom 3,2 kw) och då till en max effektförbrukning av 1720 watt. http://www.polo-ab.se/myshop/myshop_start.php?APPID=2&PRID=273Samma sak när det gäller deras större modell HE12LKE som inte heller presterar något vidare resultat vid +7 ºC vid sin resp test hos SP 2008, eller rättare sagt kusinen HE12GKE som är precis samma pump egentligen, det är väl bara så att Panasonic byter beteckning stup ikvarten på sina pumpar för att folk skall tro att de kommer med nya modeller. Den pumpen klarade att avge 4,6 kw vid +7 ºC vid sin resp test så den är också nedställd/förinställd inför testen givetvis. http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?productGroupId=20&productTestId=242 Men den pumpen har också f.ö annars en helt korrekt uppgiven maxeffekt på 7,7 kw, (nom effekt 4,2 kw) och till en max effektförbrukning på 2280 watt vid +7 ºC. http://www.polo-ab.se/myshop/myshop_start.php?PRID=274Mvh Raffen.
Att de pumpar som SP testar skulle vara riggade/manipulerade är bara nonsens.Detta grundar jag på följandeEfter att SP fått uppgiften att prova värmepump märke X och modell Y så frågar de slumpvis utvalt länspolis att inköpa slumpvis utvald pump av märke X och modell Y enligt konsumentverkets fastlagda kriterier för val av provföremål.När polisen inhandlat maskinen plomberas förpackningen inför transport.Vid ankomsten till SP kontrolleras att plomberingen är hel och att embalaget är oskadat.Om embalage eller plombering är bruten börjar man om för att få ett nytt provobjekt.Eftersom man inhandlar ett slumpvis utvalt provobjekt har tillverkaren ingen möjlighet att påverka/manipulera maskinen som skall testas.
Alldeles oavsett detta, så är värdena vid temperaturer över 0 grader ovesäntliga, då räcker alla värmepumpar till, jag tycker inte att det är något att debattera alls, men för presumtiva kunder är det som vanligt att ha i åtanke att uppgivna maxvärden för effekt och COP oftast är manipulerade.Detta är ett litet utdrag ur en test som genomfördes hösten 2010 som jag hittat...
Vad jag skulle göra om jag arbetade med regleringen av luftvärmepumpar vore att acceptera lite större temperaturavvikelser från börvärdet (uppåt) just när invertern dragit ned till minvarv, detta skulle göra att värmepumpen gick lite längre, och fick längre stilleståndstider under de få dagar/veckor/år som detta kan bli aktuellt.Att det skulle finnas några luftvärmepumpar som helt saknar integral tror jag knappast, det skulle helt enkelt inte fungera.
...är skeptisk till att det gått till på detta viset vare sig i nutid eller dåtid.man vet ju aldrig, kanske är sant?.
Värmepumpen är slumpvis utvald av polismyndigheten i Örebro för SPs räkning och enligt konsumentverkets fastlagda kriterier för val av provföremål. Vid ankomsten till laboratoriet var emballage utan skador och plomberingar var obrutna, värmepumpen befanns vara i gott skick.