0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Men vad är det för manipulation och fusk du svamlar om egentligen !Att du aldrig tröttnar på ditt mantra som bara du upplever som riggade maskiner och manipulation, nu har i och för sig din hundkompis fått för sig att det är något skumt på gång då han höll med dig på någon punkt .Dom enda som spekulerar är nog ni och er kan man inte ens kalla för snillen Att Mitsubsihi har ändrat i produktbladen från 7,7kw som max effekt till 6,6kw vid +7 grader från att dom blev uppgraderade från FD35VAH till FD35VABH är väl bara bra för kunderna då den gav dess effekt som max vid test hos Statens provningsanstalt !!Är det några som ska ha sig en känga är det väl dom som uppger andra maxeffekter vid +7 grader enligt deras egna produktblad jämfört med vad tex SP kommer fram till.
Her står det noe om Fd-pumpene og begrensning i effekt ve +7, helt sist i dokumentet: http://www.mediabank.canvac.se/files/184_info_testmetoder.pdf
Intressant dokument från Mitsubishi som TUCSONOR länkade till.ME har i alla fall korrigerat värdet på senast modellen - I motsats till många konkurrenter. Dom borde få "cred" för det i stället för att bli anklagade för fusk och manipulation...
Hej Pi.r! Ja nu förstår jag inte alls din analys här om att du tycker att det är helt ok att ME uppger sin uppnådda värmeeffekt vid +7 ºC utifrån testen av VAH-modellen 2 år tidigare som en maxeffekt för VABH-modellen som kom efter. ...
Hur har du luftriktaren?Prova ställ den rakt ut och så högt som möjligt så den trycker luften från sig under tak, då får den tillbaka mer nedkyld luft från golvet.Jag tror inte att det påverkar kompressorn, en invertern startar så mjukt att det troligen inte blir något nämnvärt slitage.
Tyvärr måste man nog ha en viss hysteres på alla värmepumpar, annars skulle invertern få jobba allt för mycket och man skulle nog som ägare bli tokig på den varierande bullernivån från både kompressor och fläktar.Men jag förstår dig helt och hållet, känns som att man skulle vilja ha en extern tempgivare som kunde spärra driften om rumstempen under x antal minuter låg över inställt värde. Typ.
David Rinnan..!Hmm... Du menar typ att jag tycker att 7,7 kW är fel, medan Raffen tycker att 6,6 är fel..?En fundamental skillnad kan vara att jag alltid är skeptisk till tillverkarnas uppgifter. Man behöver inte läsa många produktblad från några olika tillverkare för att inse att alla gör vad dom kan för att förvrida, framhäva och överdriva betydelsen av en egenskap som råkar vara bra på den egna produkten, även om den i praktiken saknar betydelse, och i motsvarande grad mörka eller undanhålla mindre bra egenskaper. På samma sätt är många beredda att töja och tänja på specifikationer så mycket det bara går, helst utan att direkt ljuga. Detta är inte på något sätt specifikt för VP-branschen. Det gäller nog dom flesta teknik-branscher som vänder till konsumenter. När man som tekniker är lite insatt, blir man ofta en blandning av ledsen och mörkrädd när man läser somliga "tekniska specifikationer".Att hoppas på att merparten av tillverkarna skulle presentera ärliga och objektiva data, uppmätta enligt en gemensam öppen vedertagen standard eller praxis, tycker jag är lite naivt. Det vore ju fint om det vore så, men jag tror tyvärr det är en utopi.Ärliga och objektiva data, uppmätta enligt en öppen vedertagen standard är däremot just vad vi får från SP och Energimyndigheten. Vi får kanske inte just den typ av data vi vill ha, men det vi får är objektivt och därmed jämförbart. Det borde i stort sett tillgodose ditt önskemål i punkt 2, bortsett från att alla pumpar inte är testade där.Vad man egentligen ska ha värden från punkt 1 till förstår jag inte riktigt. Kuriosa kanske..?Eftersom tillverkarnas specar ofta skiljer markant från SPs, blir för mej tillverkarens siffror tämligen ointressanta, eftersom man i princip aldrig vet under vilka förutsättningar dom gäller.
Nej det där har du fått helt om bakfoten. Jag menar verkligen inte att ME använt värdent från testen av VAH till specen för VABH. Jag menar att man använt värdet man får vid test av VABH med en mer realistisk test-metod. Dvs EN 14511 i stället för JIS (som verkar ha varit metoden för VAH).Du gissar på att en pump (tex FD35:an?) skulle klara max 30-60 minuter på fullt varvtal, innan övertemp-skyddet börjar skruva ner effekten. Verkligheten är den att tiden inte har någon betydelse. Övertemp-skyddet kommer att aktiveras redan innan din förväntade max-effekt på 7,7 kW uppnås. Närmare bestämt i samma stund som den överskrider 6,6 kW. Värmeavgivningen från inne-delen är som bekant direkt proportionell mot växlarens temperatur och luftflöde. Eftersom flödet är konstant, måste alltså temperaturen ökas över det maximalt tillåtna värdet (som ger 6,6 kW) för att uppnå 7,7 kW. Vilket övertemp-skyddet inte kommer att tillåta. Inte mer än max någon minut.Det kommer helt enkelt aldrig ut mer än 6,6 kW ur en FD35:a, VAH eller VABH som är i original-skick.
Att låta en kund få mer än i reklamen - är det vilseledande..?"Dom sa att den skulle ge 5 kW. Men shit..! - Den ger ju 6 kW. Vá fan ska jag göra nu..? Kan man få en ny på garantin?"