0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fråga:FD 35, den som nu har en sådan maskin - varierar fläkthastigheten i utedelen, eller är det bara på 50-modellen som detta görs ?Art
...Jo när jag menar specad maxeffekt vid värmedrift så finns det ju en standard för pumpar som anger div värden som t.ex lägsta & högsta värmeeffekt, lägsta & högsta effektförbrukning vid värmedrift, copvärde mm, och dessa värden är då satta (specade) och då med utgångspunkt från en utetemp på +7 ºC och en samtidig innetemp på +20 ºC....
inget i denna tråden verkar ju syfta till att indikera att maskinen skulle vara dålig på något sätt. I alla fall har inte jag som läst igenom den i sin helhet fått det intrycket.
Amen.Däremot kan jag tänka mig att det är lite irriterande med ett susande från fläkten som kommer och går.När det är så varmt ute att man ligger i intervallet med start/stopp kan bara röra sig om några få dagar/år, och torde inte vara något stort problem.Däremot är det ju onekligen en fördel med låg lägsta uteffekt, storleken på den fördelen är dock som jag ser det rätt försumbar.Troligen är detta en diskussion av lite samma art som diskussionen som rör nyttan av termostater i värmepumpsanläggningar, det finns olika uppfattningar helt enkelt.
Ursäkta att jag kapar tråden lite, men den är väl redan rätt urspårad.Jag har visserligen inte haft min pump så länge, men redan nu, fast att temperaturen precis orkar upp till nollan så går min pump i on/off under ett antal timmar på eftermiddagen. Detta gäller dock endast när det är klart och soligt väder, eftersom solinstrålningen hjälper till att värma upp så mycket (har många fönster åt söder).Jag störs inte nämnvärt av det men undrar om det inte sliter onödigt mycket på kompressorn att gå såhär on/off?Så här såg det ut i onsdags, idag ser ut att bli likadant.