0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ja jag tror bestämt att du inte riktigt förstår hur Scanoffice tester fungerar egentligen, de har alltså tempstyrd tilluft till pumparna under hela testcykeln genom alla temperaturer, dvs de låter inte insugsluften till pumpinnerdelen gå under +19,5 ºC bara för att de skall få ett rättvisande värde på pumparnas uppvärmningsförmåga genom hela tempskalan vid testerna. Ett ganska bra och rättvisande sätt anser jag, annars är det ju på det sättet normalt att dessto varmare inluft ju varmare utluft kommer det från innerdelarna likväl som omvänt dvs kallare luft in mindre varmt ut. http://www.scanoffice.se/uploads/vtt-raportit/VTT-S-08820-10-SE.pdfMvh Raffen.
...Pir.Jag syftade på dom fabrikat som finns på marknaden där yttermåtten är i stort sett identiska med FD35RAS35=630x800x300Ras13=550x780x290FD35 =550x800x28512LEC=540x790x29012LKE=540x780x289
Min åsikt är att dellast tester är mer relevanta, eftersom det är där pumparna jobbar 90% av tiden
så jag tycker inte att det var ett *magstarkt uttryck*, värre saker har jag varit med om i livet.vi diskuterar Värmepumpar och inte krisen i världen..
...Ingen fastighet har normalt en värmekälla som ser till att det tillförs 19,5 gradig luft konstant ...
Oj då här har det varit mkt snillen som spekulerar ser jag, och såvitt jag kan se här så är det tydligen bara Dogge som har rätt bra koll på läget, all heder åt honom! ThumbsupNu är det väl så kanske att närminnet är ganska kort hos de flesta, men om vi backar bandet lite och tittar tillbaka några år i tiden så hette föregångaren av FD35-pumpen FD35 VAH, den pumpen hade då en specad maxeffekt på 7,7 kw. Den här pumpen testades f.ö hos SP år 2007 och uppnådde då vid sin test där 6,6 kw vid +7 ºC och 4,2 kw vid -15 ºChttp://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?productGroupId=20&productTestId=240När sen den nya modellen FD35 VABH testades 2009 så hade den pumpen helt plötsligt fått en specad maxeffekt på "just 6,6 kw" ;) vilket den också uppnådde vid sin resp test hos SP vid +7 ºC, den hade också samtidigt ökat upp något lite till 4,3 kw vid -15 ºC http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftluftvarmepumpar/?productGroupId=20&productTestId=237Här är f.ö specen för FD35 VAH som Polarpumpen hade på sin hemsida från runt ca 2006-2007 och ända fram till den togs bort från deras hemsida i slutet av 2011. Här är länken också förresten, men eftersom de har tagit bort denna info numera så hittar man inte den sidan även om man kommer fram till polarpumpens hemsida.http://www.polarpumpen.se/?artnr=Mitsubishi+FD35Jag kopierade för säkerhets skull specen som jag då har på ett separat dokument, och här är den:MITSUBISHI ELECTRIC FD35 VAH I SEE NORDENANPASSAD INVERTER Värmer upp till 190m2 Modell MSZ FD35 VAHNätspänning V 230Kapacitet kyla kW nom. (min-max) 3,5 (0,8-4,0)EER 4,19/td>Kapacitet värme kW nom. (min-max) 4,0 (1,3-7,7)COP 4,71Totalförbrukning Kyla (kW) 0,83(0,16-1,12) Värme (kW) 0,85 (0,40-2,50)Ljudnivå dB(A) Inomhus (låg-max) 21-44 Utomhus 50Dimensioner Inomhus HöxBrxDj (mm) 295x798x257 Utomhus HöxBrxDj (mm) 550x800x285Vikt inne (ute) kg 12 (36)Fabriksmonterad vinterutrustning JaDiameter vätskerör tum 1/4Diameter gasrör tum 3/8Rörlängd m (max) 20Det enda som skiljer mellan specarna för FD35VAH och dagens FD35VABH är då copvärdet som var 4,71 för VAH och är 4.76 för dagens VABH, f.ö är de helt identiska. Ja sen får väl du Pi.r och ev andra bilda er en egen uppfattning om huruvida det är jag som enbart sprider rykten om fusk och manipulation eller om det ev kan vara andra kanske som håller på med en del fusk och manipulation?? :)Mvh Raffen.
Jag undrar om inte du har missat något där? Är du säker på att dom har en värmekälla i mätkammaren?Så vitt jag förstått använder finnarna en av dom två metoder för registrering av upptagen och avgiven effekt som är definierade i EN 14511. Jag är osäker, men har för mej att det inte är samma som SP använder, men det bör inte ha någon betydelse. Eftersom man fritt får välja metod, bör dom vara likvärdiga. Det skiljer möjligen i mätosäkerhet mellan metoderna.Vid test sitter inne-delen i en kammare som hela tiden behöver kylas, eftersom pumpen tillför en massa värme hela tiden (utom vid avfrostning). Någon värmekälla kan i princip aldrig behövas. Temperaturen hålls konstant genom att reglera kammarens kylning.
Hej Pi.r! Ja den var väl tänkt till alla som ev är intresserade inkl dig givetvis. Ja jag hoppas att du läste igenom den ordentligt för där framgår det väl ganska tydligt att FD35VAH hade en specad maxeffekt på 7,7 kw och uppnådde vid sin test 6,6 kw vid +7 ºC. Sen när den nya FD35VABH kom så uppgav man alltså maxeffekten på denna pump till 6,6 kw vilket även denna pump nådde vid sin resp test hos SP.Så det vill säga att även den nyare pumpen FD35VABH har egentligen en maxeffekt på minst 7,7 kw fast man istället uppger 6,6 kw. Detta förklarar då kanske på ett bättre sätt ivf att den överhuvudtaget skall klara av att avge 4,3 kw vid -15 ºC vilket inte en pump med en maxeffekt på 6,6 kw har möjlighet att fixa. Mvh Raffen.
Det står i testrapporten att när värmepumpen på egen hand INTE kan se till att det återförs 19,5 grader till insuget så går en extern värmekälla in och säkerhetställer att det alltid är 19,5 grader i insuget.Nu vet jag inte hur kalibrerade alla givare är men det är väldigt liten skillnad på 19,5 grader i insuget till börvärdet som är inställt på 20 grader !
...Det skulle även vara mycket intressant att få någon slags förklaring på varför det är helt orimligt att: "en pump med en specad maxffekt på 6,6 kw inte kan uppnå en värmeeffekt på 4,3 kw vid -15 ºC ".varför..
...Så det vill säga att även den nyare pumpen FD35VABH har egentligen en maxeffekt på minst 7,7 kw fast man istället uppger 6,6 kw. Detta förklarar då kanske på ett bättre sätt ivf att den överhuvudtaget skall klara av att avge 4,3 kw vid -15 ºC vilket inte en pump med en maxeffekt på 6,6 kw har möjlighet att fixa.
Kunde man stänga av "kylningen" av väggar/fönster/grund/tak på en vanlig fastighet vintertid så vore det önskvärt och man skulle kunna köra värmepumpen på dellast ner till -30 grader
Raffen..!Jag förstår att du menar att ME ändrat sin specade maxeffekt för VABH. Jag har ingen anledning att betvivla dina uppgifter där, så jag har inte ens försökt kolla dom. Dom förefaller ha justerat värdet på specen för VABH, och har valt att ange det värde som som pumpen kan leverera när den testas enligt EN 14511 - So what..? Är det inte det värdet som specen borde ha..?Det jag inte förstår är hur uppgiften om ändrad spec, ska kunna påvisa att någon fuskat med SPs tester av ME-pumparna. Vad är det för koppling..?Är det förresten VAH, VABH eller bägge, som du anser är fusk-testade?Jag frågade i mitt förra inlägg till dej:Du svarar:- Lika uttömmande som svaret: "Därför"...Så jag frågar igen...Vad är det för samband som gör att en pump med en max-effekt på tex. 6 kW vid +7°C, inte kan klara att ge 4½ kW vid -15°C?En förklaring vill vi ha... Börja med att definiera vad du menar med begreppet "specad max-effekt", så vi vet vad vi diskuterar.
En förklaring vill vi ha... Börja med att definiera vad du menar med begreppet "specad max-effekt", så vi vet vad vi diskuterar.