0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Vad menar du med graddagskorrigerade Om jag gör åt 2231kwh i Januari 2012 och 2279kwh för samma månad 2011 så blir det ju en besparing på 48kwh mot föregående år, eller???Sen vet jag ju inte vad det är som gjort besparingen iom att jag går efter totalen på huvudmätaren, kan ju i teorin va att VP:n dragit mer men att jag ist har snålat med HH-el.Men på totalen blir det ju en besparing på 48kwh ThumbsupMen jag kan se på CC:n att elpatronen dragit 261kwh i enbart Januari...
Om man gör en jämförelse rakt av så säger inte det mer än att du hade lägre energiåtgång i år än förra året. Vad som är intressant är hur det speglar förutsättningarna, dvs det verkliga energibehovet.Det är vad man gör med normalisering. Om du skall jämföra två år så kan du normalisera mha medeltemperaturen under de två månaderna. Det man gör med graddagsnormalisering är att man använder sig av medelgraddagar för ett förbestämt intervall av år och jämför med de aktuella månadernas specifika graddagar.För Varberg gäller 539 normalgraddagar för januari månad. Årets graddagar för januari nådde upp till 520. Januari förra året hade vi, låt säga, 560 graddagar. Om jag hade haft en energiförbrukning på 623kWh i januari förra året och 588kWh i år så gjorde vi förvissa av med mindre energi, men det är bara skenbart.Januari 2011: 623kWh, normalgradkorrigerat ger detta 623 / (560/539) = 600kWhJanuari 2012: 588kWh, normalgradkorrigerat ger detta 588 / (520/539) = 610kWhUnder januari 2012 gjorde vi alltså av med 10kWh mer jämför med förra året och det "normala" energibehovet. Det är med metoder som denna man utvärderar om man vidtagit energibesparande åtgärder eller ej.
Hur vet du att det är en besparing gentemot föregående år? Är dina siffror graddagskorrigerade?
Fast nog kan man väl räkna det som en besparing ändå?Normalgradskorrigering verkar förvisso som något jag gillar, så skulle jag också vilja mäta. Men om ingångstanken är att jämföra en månad ett år mot samma månad ett annat år så spelar det väl ingen roll huruvida förbrukningen skiljer sig på grund av att man satt i superduper-highlife isolerglasfönster, eller om det är vädret som varit mildare.Nog finns det en besparing där ändå, tack vare mildvädret?
Var hittar man normalgraddagar resp graddagar nånstans?
Köper av SMHI t ex.
Köper??!! Nog visste jag att dom är extremt saktfärdiga på mätdatastatistik men att dom är så snåla att dom ska ha betalt för gamla nyheter visste jag inte .
Min davis vantage pro 2 har jag för mig ger graddagar och loggar till dator men jag har inte satt upp den på taket sedan flytten. Så det får bli i vår.