0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tackar,Vet inte om jag skrev in rätt i förra citatet men tar det igen.Så just nu är flödet 576l/h = 0.16l/sekDeltat är 4.76 och faktorn för vattnet = 4.18Detta blir 3.18kw, Rätt eller??Vidare:Om databladet säger att energi som åtgår är 1.71kw och vid +7 är COP 4.18 så innebär detta att:VP:n skall ha 0,06l/sek eller 216l/hÄr det detta flöde jag skall försöka nå???
Formeln är: P=q x dens x Cp x Där P är effekten, q flödet, densiteten kan man strycka då den bara gör att du får allt i watt istället för kW, Cp specifik värmakapacitet för vatten och är tempskillnaden.Om du ha en on/off-maskin så kommer energiåtgången alltid att vara 1,71 men avgivningen kommer att variera med utetempen.Om du löser ut flödet ur ekvationen ovan så kommer du att märka sambandet med deltat. Sänker du nu flödet till 0,06 kommer du forfaranmde ha samma effekt men delta T kommer att öka.Det var det jag menade tidigare. Man kan inte trolla med formeln.Injustera till ett delta på ca 5 och låt det vara så. Deltat kommer att öka när effekten ut från pumpen ökar vih högre utetemp om du bibehåller samma flöde.Jag ber om ursäkt om jag har varit otydlig i tidigare inlägg /Raptor
Det är svårt att få skiktning i en 300L tank med 0,3 i flöde och 3 graders delta.
Sen är det nog så att man ska följa leverantörens rekommendationer angående delta och det är väldigt sällan under 5 grader
så är det ju säkert och i våra klimat, om man vill försöka få ut något av pumpen höst, vår och delvis vinter så kanske man får knäppa på den där extra CPn från vår till höst. Det kanske också då är en pump man kan behovsstyra? Om den nu gör VV men det kanske den inte gör?
Testa att mäta utgående kölmedierör från kondensorn (det svalare). Den tempen skall vara lika som utgående vattentemp. Då har du optimalt flöde.Som jag skrev i mitt första inlägg tror jag att du har ett mätfel vid ändrat flöde och att den tyvärr inte ger mer än de effekter du snittar.Vore kul att veta om det är en inverter eller en on/off. Då skulle angiven upptagen effekt i så fall vara nominell vilket i sin tor gör att vi inte kan säga något om COP pga variabel upptagen effekt./Raptor
Ursäkta så mycket men om man mäter efter kondensorn innan exp ventilenså mäter man väl inte suggastempen.Mäter man inte suggastempen efter förångaren in till kompressorn på en pump i vämeläge?Mvh Teltur