0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lägre hastighet, högre delta T = bättre skiktning.Allt är en enda konspiratorisk spiral av fysikaliska lagar. Du har ju redan grova dimensioner så jag tror inte skiktningen kommer att ge dig mer effekt./Raptor
du verkar ju ha ett väldigt variabelt delta med anledning av en väldigt variabel effekt. Du vill hitta ett flöde som fungera i alla möjliga fall. Utan att vara helt kasst. Du kan få bättre drift, lägre kurvor, bättre skiktning genom att optimera ditt flöde. Men det kommer ju inte ge några jätteskillnader i effekt om du tror det. Ger maskinen 2kw så gör den. Ger den 4 så gör den. Visst skulle vi kunna tänka oss några decimaler hit och dit. Men du kommer inte få några dubbleringar av effekten för att du ändrar flödet och därmed deltat. I så fall har du missförstått något. Tänk snarare (grovt nu, ok) att effekten vid en viss ute-temperatur och en viss framledningstemperatur är konstant. Med flödet kan du påverka deltat, men du kommer inte påverka effekten nämnvärt. Ok? Däremot kan du påverka hur tanken laddas. och hur maskinen regleras, säg om du har gradminuter som räknar på framledning, som ett exempel. få starter, många starter, tight eller slappt kring bör - you name it. Men vi snackar överkurs nu Dom vill ha 1200l/h och du tycker det pajar skiktningen i tanken. Ok lets increase the delta... Det kommer inte förstöra direkt och du får bättre funktion totalt sett. men du kommer högst sannolikt inte få så mycket mer effekt för den sakens skull ETt halverat flöde fungerar nog lika bra säker. Speciellt vid dessa temperaturer.Är du med på hur jag m
jag hade ganska kass skiktning i min tank. Så jag blev av installatören ombedd att testa ett högre delta över värmepumpen, vilket ju också innebär ett lägre flöde. Effekten är den samma men den totala verkningsgraden i värmesystemet i sin helhet blir bättre. Jag la mig på ett delta på 8.5k vilket i mitt fall innebär ca 0.5lps. Avgiven effekt har av naturliga skäl inte förändrats nämnvärt.
ja den ligger där omkring