0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Förklarade jag inte Raptor har fel. Kompressorn ha ett varmt och ett kallt rör, Varmt är kondenseringen kan vi säga men mäter man denna får man bara hetgastempen som är typ 30k varmare efter kond kommer vätska som rinnan säger. Trycket är det som spelar roll.Det kalla röret är suget, suggastempen kan man mäta här men det är förångningstrycket som är viktigt.
vätsketemp?
Det är en on/off maskin.Skall kolla om någon i min närhet kan mäta utgående köldmediaröret och i övrigt kolla pumpen.Som jag skrivit tidigare så är en Klamstrup Multical401 inmonterad och de värde som jag angivit är inga ögonblicks värde utan värden över en längre tid.Skulle vara väldigt förvånad om de värden som angivs i datablad är 50%fel.
precis raptor det gör duså du kanske kan rekommendera en bra triac eller liknande som gör att jag kan varvtalsstyra mina 1-fas 220v fläktar med hjälp av en extern styrsignal typ 4-10ma eller 0-10v som inte kostar skjortan så slipper jag sitta o löda hela nätterna
Ja, jag gör ju det...luftaffärer. Sticker emellan med lite energi och vvs-projekt ibland.Till frågan.Inte ofta man sätter frekvensare på gamla fläktar. Inte billigt och oftast små förtjänster = lång payoff. Driftpunkten blir betydligt sämre och verkningsgradern på motorn sjunker. Ska du varvtalsstyra mycket så ska du ha EC-motorer som bibehåller sin verkningsgrad. Nu innebär ju det också en viss kostnad Ska du styra mot tryck eller tillufttemp eller CO2?Varför inte 2-läges 5-stegstrafo?/Raptor
Triacstyrning är ju inte samma sak som frekvensstyrning. Med triacen behåller man 50Hz, men sänker effektivvärdet på spänningen - Precis samma sak som en trafo gör...
Jag har en 2läges brytare mot en 5stegs trafo. Det är inte så svårt att öppna locket på trafon. Stänga av strömmen. Flytta från 120v till 160v. Sätta tillbaks locket. Sätta på strömen. Klart. Men det är inte riktigt det jag tänkte mig med ett externt styr. Men visst som pratas om i den tråden (fläktar 2.0) så är ju ett alternativ att dra alla 5 spänningar via externt kontrollerade reläer så att jag kan växla mellan 5 lägen. 120 140 160 180 220. Det kommer vara behovs (co2 och sommar temp/vädring/svalka) samt kalenderstyrt (sovdags osv).
Jag känner igen begreppet men hade för mig att det var en jäkligt enkel frekvensare.Kan direkt säga att jag inte köpt eller sett en triac i en ventilationeanläggning under de år jag varit i branchen. Antingen sätter man trafo, tyristor eller frekvensare eller så sätter man en EC-motor och styr den med en extern 0-10v eller vad man nu önskar.Vad skulle fördelen med en triac vara framför en trafo? Att man kan köra in 0-10V insignal och styra spänningen?Jag känner mig helt plötsligt som en amatör i min egen bransch, haha!