0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ok, säger databladet att den ska avge 6kw vid -1 in och +42 ut. Om den inte gör det så är kanske något fel. Men det behöver absolut inte vara deltat. Det är sällan som deltat ger så mycket som dubbla effekten. Så länge du kondenserar fullt ut blir inte skillnaderna sååå stora.
Jag kunde i alla fall inte mäta fram några märkbara skillnader.
Varför ?
Hej KjellOm du har ett på 3 vid 0,34l/s så ger pumpen 4.26 kW vilketjag tycker är helt ok vid -1 ºC och 42 ºC ut men har du bara3,2kW ut tycker jag att det är dåligt.Vill du gemföra med andra så har Nibe och CTC tabeller på deras hemsidordär dom uppger avgiven momentan effekt vid olika luft/vatten temperaturer.Om du vill kan du dra bort 10% på deras siffror så får du kanske ett rättvisare gemförelse.Mvh Teltur
jag tror de tidigare kommentarerna var när du hade 1200l/h och därmed ett delta över värmepumpen om 3khar du halverat det flödet till 550l/h borde du ha ett något högre delta nu och i kombination med det lägre flödet alltså enklare att upprätthålla en ok skiktning i tank.
hur säker är du på att flödet är just 550l/h. har du en mätare? Vad har du för ute temp typ?
när ditt delta över värmepumpen indikerar 4.5 har du då precis under 3kw. om kompressorn drar 1.71 har du då ett COP på 1,75. När det är +7 grader ute och du inte skickar ut varmare än 35 grader i framledning bör du ha ett delta på 11 med nuvarande flöde. och då ger värmepumpen 7.1kw. När deltat vid nuvarande flöde är 2.7 ger värmepumpen COP 1, dvs lika mycket eller lite som kompressorn drar.
flödet menar du är 550l/h och att detta är konstant. Då har vi som sagt två konstanter att jobba mot och behöver således bara deltat för att beräkna avgiven effekt. Den ena konstanten är ditt flöde: 550L/h = 0,15l/s (liter per timma till liter per sekund) Den andra konstanten är vattens värmeavgivning, har jag för mig det heter: 4.18 är detta värde. Det tredje värdet, som då är variabelt, är deltat: Tackar,Så just nu är flödet 576l/h = 0.16l/sekDeltat är 4.76 och faktorn för vattnet = 4.18Detta blir 3.18kw, Rätt eller??Så om vi tar ett delta som du vid ett tillfälle mäter upp till 4.5k så blir det4.5k * 0,15lps * 4,18 = 2,82kw (så mycket avger din värmepump då) Vi kan på förhand säga vad deltat kommer vara vid en given effekt. Din kompressor vid COP 11.71kw / 0,15lps / 4,18 = 2,72k (delta) Din värmepump vid den effekt som anges avges vid +7 ute och framledning på 35 grader:7.1kw / 0,15lps / 4.18 = 11.3k (delta) Vidare är det ju enkelt att utifrån detta räkna COP. Om värmepumpen vid delta 4.5 ger 2,82kw och din kompressor drar 1.71kw Så går 1.71 i 2.82 = 1.65 gånger och det är då ditt COP.
flödet menar du är 550l/h och att detta är konstant. Då har vi som sagt två konstanter att jobba mot och behöver således bara deltat för att beräkna avgiven effekt. Den ena konstanten är ditt flöde: 550L/h = 0,15l/s (liter per timma till liter per sekund) Den andra konstanten är vattens värmeavgivning, har jag för mig det heter: 4.18 är detta värde. Det tredje värdet, som då är variabelt, är deltat: Så om vi tar ett delta som du vid ett tillfälle mäter upp till 4.5k så blir det4.5k * 0,15lps * 4,18 = 2,82kw (så mycket avger din värmepump då) Vi kan på förhand säga vad deltat kommer vara vid en given effekt. Din kompressor vid COP 11.71kw / 0,15lps / 4,18 = 2,72k (delta) Din värmepump vid den effekt som anges avges vid +7 ute och framledning på 35 grader:7.1kw / 0,15lps / 4.18 = 11.3k (delta) Vidare är det ju enkelt att utifrån detta räkna COP. Om värmepumpen vid delta 4.5 ger 2,82kw och din kompressor drar 1.71kw Så går 1.71 i 2.82 = 1.65 gånger och det är då ditt COP.