0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag borde ha 22 tänkte jag fram till gamla punkten, men det är sant att det troligen är sällan som ett smalare leder till problem.En annan sak som nu slagit mig är att lika bra som det är att paketera ihop rören med varandra för att låta radiatorkretsen värma vv-ledningen på vintern, lika dåligt är de när man ska hålla vv-röret varmt på sommaren (ev med vvc) eftersom de kalla radiatorrören då kommer att kyla vv om de ligger nära...
Ok!Fick tips om kulvertslang, men även om det på sätt och vis är lättare att använda, så är det ju tämligen snålt isolerat tycker jag. Dessutom är det ju lätt för att det är klart, men däremot verkar det som att en färdig modell med 4-5 slangar är väldigt jobbig att hantera, och för att dra upp den genom golvbjälklaget så måste man ha en väldig böjradie, så den kan inte hängas mot trossbotten, utan får ligga på marken och sen gå upp i golvet i en stor båge. Rätt stökigt, och troligen rätt besvärlig att få hem.Nu lutar det nog mot flytt av värmepump och då få det nog bli kopparrör ändå och hemsnickrad isolering. Jag får ju med bara 100 mm cellplast klart bättre isolering än vad som verkar vara brukligt. Cellplasten går på i runda slängar knappt 100 kr/m, inkl gullfibern kan man nog säga 100 kr/m, om jag gör en låda som har invändigt tvärsnitt på 100x200 mm. Det är i sammanhanget billigt, kopparrören går väl på tillsammans 500 kr/m, och en kulvertslang går nog på mer än 1000/m, och då är det mycket mindre isolering.