0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur vanligt är det ?
Det är inte ytsrukturen som gör att man kan gå ner i dimension med pex utan det faktum att de TÅL högre flöde, men tryckfallet blir fortfarande lika högt med PEX så när man dimensionerar ett värmesystem så ska man istället GÅ UPP i dimension med pex för att få samma tryckfall.Tex ett 22mm kopparrör, det tål att transportera ca 5KW(bara ett exempel, det skiljer ju med delta T) sedan blir flödet så högt att kopparn börjar släppa ifrån sig material, ta då istället ett 25mm pex (ungefär samma innediameter) det klarar ca 6 KW, men tryckfallet blir ändå högre i pexslangen därför att flödet är högre.alltså det GÅR att köra högre flöde, men det är inte bra för tryckfallet= pumpekonomin och systembalansen
Är lite trög. Vi pratar värmeledningsrör? Det jag har snöat in på är att, oberoende av rörmaterial så bildas ett magnetitskikt invändigt som ligger mot vattnet. Ser på plastgolvvärmeslangarna att de är gråa invändigt, järn och kopparrörena blir svarta invändigt, magnetitbeläggningar.? Tvivlar inte på ditt svar, men vill veta varför det blir så som ni säger. Tycker mig inte ha fått ett utförligt beskrivande svar. Ha tålamod med mig.
Jo, men det bör ju innebära att magnetitskiktet har nötts bort innan dess? Alltså så har inte magnetitskiktet mera än korrosionsskyddande egenskaper? Om det åker veck vid för höga flöden (om det nu är så?), är det samma med järnrör? Ja, jag vet inte. tycker bara att frågorna blir flera...