0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det enda som är bra med Volvo är att de är enkla att reparera, finns statistik sedan stenåldern på att båda Saab och Volvo var bland de allra sämsta när det kommer till antal fel och "dagar på verkstad" när biltidningar gjort sina utvärderingar.Har aldrig själv kört saab eller volvo just av den anledningen, syrran och svågern hade en 240 DL, och vaaaaad han fick reparera den bilen, i princip varenda rörliga del byttes innan den gått 20 000 mil. (Utom motorn, som badade i bränsle, tror han talade om att den ville ha runt 1.2 liter/mil).Men, om man kan köpa reservdelar billigt, och kan skruva själv (utan att bli tokig) så är det säkert ett bra alternativ än idag.Allt beror ju på vad man är ute efter på nåt sätt.Kan inte påminna mig att jag bytte en enda sak på min Corolla CC av 88 års modell innan den gått 20 000 mil.Sålde den till en jobbarkompis, och den användes sedan av hans fru och två döttrar under flera år - vet inte vad som hände med den sen dock.Vår son köpte en Volvo S80 som sin första bil, samma sak med den, det var nästan alltid ett nytt fel när han satte sig i bilen, till sist blir det tröttsamt, även om det ofta bara är skitsaker som kan fixas relativt enkelt.Han hade den väl ett par år och hann byta styrservocylinder, generator, batteri 2 gånger (tjuvade ström via larmet), stänga av larmet via en omprogrammering, så det skulle sluta dra ström, otaliga lampor fick också bytas, larmade för varenda lampa i bilen som slutade fungera, "servicelampa" som tändes med relativt täta mellanrum gjorde också att det blev rätt dyr i drift. (1000 mil mellan service?)
När det gäller Volvo så har jag ägt en Duett, bra bil men bromsarna drog lite som de ville
Rost gör att jag byter bil. Hur fixar du rosten på en Saab, skärmkanter tex är ju som kex?Bilbyggare/proffs!?Saab 9-3 tycker jag har snyggaste inredningen jämte gamla Mercor för miljonen. Nyare bilar är inte snyggare.
Mmm, man tycker verkligen att det borde finnas en plats på marknaden för en "barbone" bil som bara har det allra nödvändigaste för att klara lagkraven.Oavsett fossilbil eller elbil.Du Dennis kommer troligen att tillhöra en subkultur som håller liv i bilar som går underhålla, alla andra nedfaller till slit och släng och miljöförstöring.Alternativt ohemult dyrt undehåll och kapitalförstöring.Eller så blir det som jag tror, att många får sina möjligheter till mobilitet inskränkta som ett resultat av utvecklingen mot allt dyrare och mer avancerade bilar.