0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kommer inga larm på våra bilar i alla fall.Det borde vara lagstiftning på att det skulle finnas, och att man själv kunde aktivera en regenerering.Det är min uppfattning i alla fall.Samtidigt är jag emot onödiga lagar, så jag är kluven. Bäst vore väl om det fanns tillverkare som hade det på sina bilar, då kunde man ju välja dessa tillverkare när man köper.Bästa bilden är troligen en 15 år gammal bensinare, just nu i alla fall.Toyota, innan de började med aluminiumblock.
Vad är bättre med bensin jämfört med diesel ?
Nej det kommer inga larm om man låter den göra regenerering men efter ett visst antal missade så bör det komma larm. Vad är bättre med bensin jämfört med diesel ?
Har ni pengar att investera, köp 3 - 12 år gamla dieselbilar och sälj dem 20% dyrare nästa år samma tid.
En bensin bil får alltid rätt snabbt värme i kupén, en diesel med trasig tillsatsvärmare är oftast ingen fröjd under minus 10-15 grader.Hade 2003-2005 en V70 D5 där nåt kretskort i höger framdörr gav upp och visade ute temp på +65 grader oavsett om det var minus 20 ute. Tillsats värmaren vägrade starta då för att det var "för varmt" , var lagomt najs att köra från Hudik mot Stockholm i minus 18 utan just nån värme. Korta turer med dieselbilar som kräver tillsatsvärme leder tyvärr ofta till igenkoksad värmare. I min nuvarande Volvo kan jag stänga av värmarens autostart vid sådana turer.
Bensin är billigare än diesel, och ger mindre utsläpp (äldre bilar i alla fall).Nya Dieslar har hög malus-skatt, så de är ju en utdöende ras.Efter årsskiftet kommer våra 9-11 år gamla dieslar att bli väldigt eftertraktade, låg skatt, billig diesel, och låg förbrukning.Har ni pengar att investera, köp 3 - 12 år gamla dieselbilar och sälj dem 20% dyrare nästa år samma tid.
Bensin eller diesel???Kommer inte båda från ett raffinaderi, inkl bitumen och fartygsdiesel, petroliumkoks, propen till plaster med mera.Går det bara tillverka tex bensin och ingen diesel eller andra produkter från råoljan?Mycket går väl även på export och förbränns ändå någon annanstans...Någon kunnig kemist, som jobbar i branschen, som kan förklara?Dvs behöver allt fossilt minska samtidigt?Så försöker du vara lite mer miljövänligare och välja bensin, så bidrar du även till mer skitig fartygsdiesel och asfalt, rätt eller fel !?
Artikel i gårdagens Vi Bilägare.Man jämför elbilar med bensinbilar och kommer fram till samma milkostnad (runt 45 kr/mil för de mest prisvärda) utan någon finansiering inräknad, med tanke på att elbilarna generellt sett kostar 100 000 - 200 000 kr mer så blir de dyrare att äga för de allra flesta.Fördelarna finns där, som kan göra dem intressanta ändå, men för väldigt många är de inte en bättre ekonomisk affär i dagens läge.
jag vill påstå att en av de bästa bilarna är min 35 år gamla Volvo. Vi kan ju konstatera att om bilen varit dålig från början så hade den inte blivit 35 år. Jag ställer mig ytterst tveksam till att någon av dagens moderna bilar kommer att uppnå den åldern.