Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bästa bilen?  (läst 30229 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa bilen?
« Svar #150 skrivet: 03 november 2023, 10:42:59 »
Beror ju på vad man menar med liten. En yaris som jag har är liten, en mazda 6 eller Saab 900 tycker jag är medelstor bil och helt tillräcklig. En Saab 9000 skulle jag också vilja ha, mindre än 900an men mera rum på insidan än en volvo 850 (tycker jag är en stor bil). Och erkänt en av de säkraste bilarna, enligt folksam statistik var den medelmåttligt säker ännu i moderna tider. Så säkrare än hälften av bilarna på vägen.

Sen verkar ju vad folk anser vara stort och litet ha förvrängts med tiden. Många av bilarna idag är ju riktiga monster, tycker det är absurt hur stora bilar vissa kör omkring i.
« Senast ändrad: 03 november 2023, 10:44:47 av DennisCA »
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa bilen?
« Svar #151 skrivet: 03 november 2023, 10:46:32 »
Att finnarna har så många bilar per capita?
Färre stora städer kanske?
Billigt att äga en bil som man inte kör så mycket med?
Gammal fordonsflotta?

Bilägandet är dyrare i Finland och här kommer ingen skattefrihet ens när bilen fyllt 30. Och bilflottan är äldre.

Det är nog för att Finland inte är lika urbaniserat som Sverige, mera som bor utanför städerna och mindre av dom.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35846
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa bilen?
« Svar #152 skrivet: 03 november 2023, 10:56:00 »
En liten bil är t.ex. de nedan:
En fiat 500 funkar säkert som andrabil för de flesta, men kör man som vi ofta i snö och på halka, och långa sträckor i höga hastigheter så drar man sig från att välja en bil av denna typ.
Visst, de är säkrare än en cykel, moped eller MC, men ändå...
« Senast ändrad: 03 november 2023, 10:57:43 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1539
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bästa bilen?
« Svar #153 skrivet: 03 november 2023, 13:19:18 »
Blir man påkörd av en SUV i en liten bil, då är det finito.
Påkörd av elbil kan vara lika illa, jag vet inte.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa bilen?
« Svar #154 skrivet: 03 november 2023, 13:40:29 »
Ja jag ogillar SUVar och överstora pickups av den orsaken, säkra för föraren, mindre för alla andra och de uppviglar till en sorts arms race på vägarna. Nä köp en kombi om ni behöver rum tycker jag.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4425
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa bilen?
« Svar #155 skrivet: 03 november 2023, 19:08:41 »
Att finnarna har så många bilar per capita?
Färre stora städer kanske?
Billigt att äga en bil som man inte kör så mycket med?
Gammal fordonsflotta?
Bilar är väl rätt dyra i Finland? Jag vet åkare som köpt lastbilar i Finland för bruk i Sverige, de kan då lyfta av de finska avgifterna som gör dem dyra och då blir de tydligen betydligt billigare än att köpa dem i Sverige, trots att det varit svensktillverkade Scania.
Det var iofs säker 20+ år sedan, så det kan ha ändrats.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2665
  • Karma +5/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #156 skrivet: 05 november 2023, 12:36:54 »
Även dagens småbilar har ju betydligt bättre krocksäkerhet än vad de flesta fullstora bilar hade för 35-40 år sedan, det syns också på hur mycket tyngre de har blivit.
Det som har gjort att biltillverkarna har tvingats kosta på bättre krocksäkerhet är väl dels skärpta myndighetskrav och dels har de här Euro NCAP-testerna spelat in, ingen biltillverkare vågar idag snåla så att bilen får ett uselt betyg i de testerna, i så fall blir den svårsåld.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2665
  • Karma +5/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #157 skrivet: 05 november 2023, 12:45:17 »

Jämfört med en modern bil är den så lätt att jobba med, allting slipper man åt så lätt i jämförelse. Förstår inte hur utvecklingen kan gå framåt, men ändå bakåt. Eller jag förstår nog... Genom att göra bilarna för jävliga att arbeta med tjänar man mera pengar på servicekedjan, delarna dyrare och svårare att byta, mera pengar för tillverkaren.... Så länge det är en del av en allmän trend inom bilindustrin har folk inget val. Sen packas det in så mycket elektronik och onödigt lull-lull för att locka folk att köpa nya bilar att det blir för fullt med grejer och inte alla klarar av att fippla med bilens canbus för att installera en ny lampa. Måste säga jag avskyr verkligen canbus.

Den som har haft att göra med de sista generationerna bilar innan CAN och andra fältbussar började dyka upp, ser nog lite annorlunda på det. I mer välutrustade och påkostade bilar från sent 80- och tidigt 90-tal höll mängden kablage på att svämma över alla bräddar, det blev helt enkelt svårt att få plats med kabelstammarna under instrumentbrädan och bara kostnaden för kablage drog iväg så pass att biltillverkarna började snåla med kvaliteten på dem (tillverkning hos underleverantörer i låglöneländer mm) så pass att nu när de där bilarna har en del år på nacken, är en ganska stor del av allt krångel med dem svårfunna fel i kabelstammar - interna kortslutningar, avgreningar som har ärgat sönder, sönderskavt kablage på oåtkomliga ställen mm.

För övrigt har ju "vanligt folk" alltid sagt att 20-30 år gamla bilar är lätta att meka med medan det är helt omöjligt att göra något själv på en modern bil. På 60-talet vågade folk inte röra något alls i elsystemet på en bil med växelströmsgenerator, på 70-talet vågade man inte pilla på en avgasrenad motor, i slutet av 80-talet blev allt som har med katalysator och lambdareglering att göra tabu, osv osv.

Biltillverkarna brukar inte tjäna mycket på servicekedjan, det är snarare så att de flesta märkesverkstäder kroniskt går med förlust och det ägarna tjänar på är nybils- och tillbehörsförsäljning, verkstaden är ett nödvändigt ont för att få sälja nya bilar.
Hur som helst, så har ju driftsäkerheten hos bilar förbättrats kraftigt under årens lopp, det är ganska sällsynt att saker direkt går sönder av sig själva under en bils första 10 år i trafik numera.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35846
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa bilen?
« Svar #158 skrivet: 06 november 2023, 10:51:24 »
Mmm, ligger nog något i det, enkelt att felsöka också om det står i OBD-läsaren vad som är fel, även om det inte alltid stämmer.
Men oavsett canbus eller ej, så borde det gå bygga en enkel bil som inte har så mycket som kan gå fel i sig.
Eller, åtminstone att man kan stänga av alla larm och funktioner som inte är nödvändiga den dag de börjar krångla och larma.
Kostade t.ex. sonen några tusen att få larmet på hans gamla volvo avaktiverat för att det drog ur batteriet.
Här i Piteå är det ingen som larmar sina bilar, så det var onödigt redan när bilen var ny.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa bilen?
« Svar #159 skrivet: 09 november 2023, 05:51:12 »
Den som har haft att göra med de sista generationerna bilar innan CAN och andra fältbussar började dyka upp, ser nog lite annorlunda på det. I mer välutrustade och påkostade bilar från sent 80- och tidigt 90-tal höll mängden kablage på att svämma över alla bräddar, det blev helt enkelt svårt att få plats med kabelstammarna under instrumentbrädan och bara kostnaden för kablage drog iväg så pass att biltillverkarna började snåla med kvaliteten på dem (tillverkning hos underleverantörer i låglöneländer mm) så pass att nu när de där bilarna har en del år på nacken, är en ganska stor del av allt krångel med dem svårfunna fel i kabelstammar - interna kortslutningar, avgreningar som har ärgat sönder, sönderskavt kablage på oåtkomliga ställen mm.

För övrigt har ju "vanligt folk" alltid sagt att 20-30 år gamla bilar är lätta att meka med medan det är helt omöjligt att göra något själv på en modern bil. På 60-talet vågade folk inte röra något alls i elsystemet på en bil med växelströmsgenerator, på 70-talet vågade man inte pilla på en avgasrenad motor, i slutet av 80-talet blev allt som har med katalysator och lambdareglering att göra tabu, osv osv.

Biltillverkarna brukar inte tjäna mycket på servicekedjan, det är snarare så att de flesta märkesverkstäder kroniskt går med förlust och det ägarna tjänar på är nybils- och tillbehörsförsäljning, verkstaden är ett nödvändigt ont för att få sälja nya bilar.
Hur som helst, så har ju driftsäkerheten hos bilar förbättrats kraftigt under årens lopp, det är ganska sällsynt att saker direkt går sönder av sig själva under en bils första 10 år i trafik numera.

Men det handlar ju inte om att våga röra nåt, utan att då man ska röra nånting så blir det mycket mera komplicerat. Lampbyten är ju ett exempel där det blivit värre trots samma H4 teknik i lamporna, på de flesta 90 tals bilar går det lätt att byta, hoppa fram till 2005 ska fronten av på båda bilarna för att demontera lampan, eller så ska hjulhuset demonteras s man slipper bakifrån. Sen börjar ju H4 försvinna och ersätts med bilar som inte behöver nya lampor lika ofta, fast man har ju fått höra ganska många historier om nya bilar med LED där dom byter allt för det går inte att byta komponenter och det resulterar i kostnader på tusentals euro. Det är också slösaktigt. Men det är så pengarna tjänas på servicekedjan med dyra reservdelar som måste bytas. Det är ju inte som på 90 talet då trafikmagasinet fick Volvo och Saab att krypa till korset och sänka priserna med flera hundra procent. Ja folk blir knappast ens arga på sånt längre utan det är bara en del av livet, knyter händerna i fickan mest.

Sen vad gäller CAN ifrågasätter jag inte grundprincipen att koppla ihop bilens viktigaste system med varandra, men att det idag används till alla möjliga konstigheter. Som nu grannen som lämnade att jobba en vecka hemma med ett lampbyte p.g.a. CANbusens klagande. Jag ser ingen orsak att canbus ska behva vara kopplat till lampor bara för att man ska informeras om att en lampa är sönder, sånt kan man göra själv. Onödig komplexitet enligt mig. Så mycket gällande moderna bilar är onödigt komplext tycker jag, jag skulle hellre haft en enklare bil med mindre saker som går sönder.

Sen vad gäller pålitligheten tror jag den har peakat i bilar gjorda 2000-2010. Jag har hört om stora parkeringsplatser i USA där ganska moderna bilar samlas och är tagna ur trafik, p.g.a. dyra elektroniska fel som kostar för mycket att reparera. Jag tror om 10 år till kommer vi ha ett bättre statistiskt underlag och kan se en ökande missnöjdhet med bilarna om saker fortsätter i samma stil. Jag har personligen stött på flera exempel om hur den onödiga komplexiteten slår tillbaka, t.ex. en 2015 ford pickup med läckande baklykta resulterade i korrosion i kablarna som störde canbus systemet till den grad att bilen blev okörbar och reparationerna kostade 5600 dollar, allt p.g.a. en läckande baklykta.
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35846
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa bilen?
« Svar #160 skrivet: 09 november 2023, 07:19:00 »
Har kollat en del på https://grufmanbil.se/ (deras youtubekanal), de reparerar USA-bilar, bland annat tesla, och vattenskador i både elmotor och batterier verkar vara rätt vanliga - sånt har man aldrig ens hört talas om i vanlig media - men när man tänker efter är det ju självklart att det kommer uppstå, frågan är bara hur stora problemen är, och om det ens lönar sig att reparera när bilen börjar vara 5 år gammal?
Finns ju mycket elektronik i både batterier, elmotorer och inverter som måste kylas med vatten, och dessutom måste batterierna kunna andas när temperaturerna varierar så det finns luftbackventiler på dem, rader av dem.
Men inga snorklar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2665
  • Karma +5/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #161 skrivet: 09 november 2023, 08:44:03 »
Beträffande fuktinträngning i elbilsbatterier så plockade jag i vintras isär ett drygt 10 år gammalt batteri till en Nissan Leaf (cellerna ska återanvändas till ett annat projekt).  Utanpå såg batteripaketet rejält rostigt och ankommet ut - precis som vad som helst som bara är grundmålat från fabrik och har suttit under en japansk bil som har gått på svenska saltade vägar i 10 år. Inuti såg däremot allt ut som nytt! Ventilationen var fuktskyddad genom ett goretex-membran.

På äldre elbilar, t ex Renault från 90-talet, kunde det bli rejält fult i batterilådorna, dels är ju de öppna och ventilerade, dels kan de gamla NiCd-batterierna ge ifrån sig kalilutstänk som löser upp allt som liknar målarfärg och rostskydd i närheten.

Beträffande DennisCA's fundering på lampbyten mm på modernare bilar, så har jag inte upplevt några större besvär. Det är klart, det var rätt pilligt att få loss en parkeringsljuslampa på en Mitsubishi ASX '11, nästa gång något sådant ska göras får man nog leja in en barnarbetare som har tillräckligt små händer. Att det blir dyrt när det blir problem med LED-belysningar på bilar ska nog främst skyllas på inkompetenta verkstäder som inte vågar sig på att pilla isär strålkastarinsatserna och reparera på komponentnivå. Samma sak med kabelfel, där klåpare inte vågar sig på att reparera i en kabelstam utan bara vill befatta sig med att byta komplett kablage.
De mest svårbytta strålkastarlamporna jag har på någon bil, finns på en Chrysler 300M från sent 90-tal. Man får nog räkna med 10-15 minuter för att lossa fronten och svänga ner den (plasten är så pass mjuk att man inte behöver lossa den i underkant) och sedan lossa två skruvar för vardera insatsen.

Sen förekommer det ju också rent onödiga dumheter som krånglar till reparationer i onödan.
På den där Mitsubishin, är anslutningarna för bromsslangarna på bakre bromsoken riktade så att nipplarna i ändarna av bromsslangarna är i vägen om man ska lossa övre glidpinnen. Det är omöjligt att komma åt den med ringnyckel eller hylsa, man måste använda öppen nyckel vilken vanligtvis slinter eftersom det är mjukt material i glidpinnens sexkant och den brukar vara mer eller mindre fastrostad varje gång den ska lossas (dvs två gånger om året om man inte vill få anliggande bromsar). Hade hålet för bromsslangen varit vinklat 15 ° framåt så hade det inte alls varit något problem.
Och jag får vara glad så länge jag inte behöver byta termostat på den där bilen. Termostathuset sitter på baksidan av motorblocket, under avgasgrenröret. Ska man komma åt det måste först hela avgassystemet inklusive partikelfilter bort.
Nåja, på en del Opel från 80-talet (framhjulsdrivna modeller med OHC-motor, t ex Kadett E och motsvarande Ascona) måste ju kamremmen med alla kåpor bort innan man kommer åt termostaten, så de konstruktörer som har satt termostaten oåtkomligt till under 2010-talet kan ju alltid hänvisa till prejudikat...
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad DennisCA

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 136
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bästa bilen?
« Svar #162 skrivet: 09 november 2023, 08:48:11 »
Såklart det finns alltid undantag och bättre och sämre bilmodeller, men så är det då det är en stor och komplicerad värld så det finns inget svart och vitt. Men jag anser att bilarna överlag har blivit svårare och dyrare att arbeta på och att de riktigt moderna bilarna är fattigdomsfällor.

Sen råkar det vara så att komponentbyten inte alltid är en frågan om att våga eller inte heller, utan det finns ofta system i bilarna som övervakar, tjuter till och klagar om man försöker fixa komponenter och slutar funka. Det beror ju förstås på också hur skicklig man är, är man tillräckligt skicklig kanske man kan komma runt allt sånt där.
« Senast ändrad: 09 november 2023, 08:58:04 av DennisCA »
Egnahemshus på 137m2 våningsyta, 121m2 boyta.
Garage 43m2 Luftsolfångare + LLVP.
Nibe F1245 värmepump: 130m borrhål, aktivt djup 127m + FTX ventilation + Kakelugn
Byggblogg

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Bästa bilen?
« Svar #163 skrivet: 06 oktober 2024, 12:45:23 »
Då har nan skaffat sig i mars en laddhybrid.
En begagnad Prius PHEV gen IV från 2018 model 2019.

Än så länge helt nöjd. Klarar 4~4.5 mil i eldrift med värmepump på.

Vissa saker har jag inte funderat på innan. Just detta att den har värmepump visar sig vara viktigt. Behöver inte stsrta bensinmotor för att få kyla eller värme i bilen.

Klarar mig under 4 liter per 100 km utan eldrift. Och kan alltid ladda batteriet med bensinmotor ! Förbrukningen stiger till 5.5~6.5 liter milen då.

Nackdelen är det dåliga rostskyddet av underredet. Verkar vara JAPANBIL problem...
« Senast ändrad: 14 oktober 2024, 18:15:48 av BigGitt »
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2576
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Bästa bilen?
« Svar #164 skrivet: 06 oktober 2024, 13:28:28 »
Köpte en bil i fredags.
VW har sänkt priset på välutrustade nya passat från 520-530000:- till 399000:-

Blev en mildhybrid med bensinmotor denna gången då. Enligt tester är denna modell extremt snål.
Jag har sett att den tar 0,41 i jämn fart 90.

https://youtu.be/jIy5c_aNSr0?si=JEB3pZxPJYK7zIKt

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!