Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bästa bilen?  (läst 32493 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1655
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bästa bilen?
« Svar #105 skrivet: 16 augusti 2023, 11:24:39 »
Jag minns förr hade man som säljargument "Norrlandskörd". Var det pga av torrare luft och/eller mindre salt där?

Sedan var det väl Saab 900 som bara rostade på samma plåt delar i dörren.  Var väl en annan plåt kvalitet där pga det var original plåt brist har jag hört.

Idag tycker jag man ser mindre rostiga bilar.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Öland 4ever

  • Trädgårdsfixare och livsnjutare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Borgholm, Öland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.oland4ever.com
    • Öland 4ever - gräsklippning erbjuds på hela Öland
SV: Bästa bilen?
« Svar #106 skrivet: 16 augusti 2023, 12:14:44 »
Jag minns förr hade man som säljargument "Norrlandskörd". Var det pga av torrare luft och/eller mindre salt där?

Sedan var det väl Saab 900 som bara rostade på samma plåt delar i dörren.  Var väl en annan plåt kvalitet där pga det var original plåt brist har jag hört.

Idag tycker jag man ser mindre rostiga bilar.
Just vad beträffar rost var ju "norrlandsbilar" väldigt efterfrågade här i södra Sverige eftersom dels var norrlandsvägarna osaltade (salt funkar inte på vägar när tempen kryper under en viss temp) samt naturligtvis den torra luften när tempen sjunker.
De allra flesta norrlandsbilar har väl motorvärmare som används vintertid kan jag tänka. Annars sliter kallstarter väldigt mycket på motorn.

Jag vet inte om du syftar på att dörrarna rostade upp i nederkant vilket berodde på bristfällig dränering i dörrarna. Det samlades helt enkelt "damm och skit" i dörrarna som förorsakade att dräneringshålen nedtill i dörrarna sattes igen. Väldigt enkelt åtgärda förutsatt att  man upptäcker det i tid. Värre var det  i så fall skärmkanterna samt hundbenen (skärmkanten framför bakre hjulparen). Men frånsett detta var samtliga Saabmodeller hyfsat problemfria.

Vem minns inte SAAB TALLADEGA "THE LONG RUN" >  https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega
https://www.saabplanet.com/the-long-run-100000-km-at-212-km-h/

Än idag 2023 tror jag inte någon kunnat matcha dessa världsrekord!  tummenupp
Bor jag på Öland så varför inte Öland 4ever

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Bästa bilen?
« Svar #107 skrivet: 16 augusti 2023, 13:42:44 »
Det saltas friskt i Norrland längs kusten.
Så norrlandskörd skulle vara från inlandet men där finns inte många bilar.
Träffade på en norrlänning i Sthlm som köpt en Suzuki han skulle ta hem och sälja. Så mycket billigare i Sth sa han.

Idag är det gotlandskörd som är intressant.
Men där finns inte heller många bilar att välja på.
Toyota är överlägset bäst ur pålitlighet, men även de får räliga elektronikfel.
Min Landcruiser 80 kom från Tyskland till Gotland -96 och den är ännu rostfri.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +6/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #108 skrivet: 16 augusti 2023, 15:40:23 »

De allra flesta norrlandsbilar har väl motorvärmare som används vintertid kan jag tänka. Annars sliter kallstarter väldigt mycket på motorn.


Betydligt mindre nu än förr. Det som framför allt orsakade kallstartslitaget var bildning av svavelsyra så länge motorn var så kall att vattenångan ur avgaserna kondenserade på cylinderväggar mm. Men numera när alla bilbränslen är praktiskt taget svavelfria, kan ingen svavelsyra bildas.  Det är rätt intressant att om man lyfter av topplocket till vilken bensinmotor som helst från sent 80-tal och framåt, eller diesel från mitten av 90-talet och framåt, så kan man sällan hitta något nämnvärt cylinderslitage. Ofta finns reporna från honingen på fabrik kvar även i motorer som har gått över 20000 mil!
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Bästa bilen?
« Svar #109 skrivet: 16 augusti 2023, 20:45:21 »
Betydligt mindre nu än förr. Det som framför allt orsakade kallstartslitaget var bildning av svavelsyra så länge motorn var så kall att vattenångan ur avgaserna kondenserade på cylinderväggar mm. Men numera när alla bilbränslen är praktiskt taget svavelfria, kan ingen svavelsyra bildas.  Det är rätt intressant att om man lyfter av topplocket till vilken bensinmotor som helst från sent 80-tal och framåt, eller diesel från mitten av 90-talet och framåt, så kan man sällan hitta något nämnvärt cylinderslitage. Ofta finns reporna från honingen på fabrik kvar även i motorer som har gått över 20000 mil!
Så det där att en kallstart sliter lika mycket som en resa Sthlm-Gbg hör till det förgångna då.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa bilen?
« Svar #110 skrivet: 17 augusti 2023, 07:50:48 »
Allting är relativt, om slitaget inte går att se på en bil som gått 20 000 mil så lär vare sig långkörningen eller kalltstarten ha någon större betydelse.
Men jag håller med, just cylinderslitage är inget man normalt behöver oroa sig för, det kan man se i en massa "bilprogram" på youtube, att reporna från fabrikshoningen som regel är kvar även på bilar som passerat 20 000 mil med råge.
Oftast är det annat som orsakar haveri, som att köra med långt mellan oljebyten, som kan orsaka uppbyggnad av smuts/koks och så småningom plugga smörjkanaler så att lager skär, eller kamaxlar/lyftare slits.
Blockpackningar och vattenpumpar är fortfarande stora/vanliga felorsaker som kan orsaka irreparabel skada på en bilmotor.
Dålig motorkonstruktion i kombination med eftersatt underhåll är nog de vanligaste orsakerna som jag ser det i alla fall.
Om man vill lita på bilmekanikerna så är det största problemet att man inte byter olja tillräckligt frekvent.
Huruvida man kan lita på dem är en annan femma, som bilmeck skulle jag också helst bara byta olja dagarna i ända.
« Senast ändrad: 17 augusti 2023, 07:53:17 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +6/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #111 skrivet: 17 augusti 2023, 09:09:29 »
När vi är inne på vattenpumpar och topplockspackningar, så är en vanlig orsak till sådana haverier att man har lyckats få till olämpliga blandningar i kylsystemet, eller att man inte har bytt kylarvätska i tid.
Tyvärr finns det många i bilbranschen som tror att man kan identifiera en kylarvätska på färgen - att t ex alla blå kylarvätskor går bra att blanda, att alla rosa går bra att blanda med varandra osv. Men så är INTE fallet.
Blandar man två kylarvätskor med inkompatibla tillsatser (spelar ingen roll om det är etylen- eller propylenglykol, utan det är tillsatserna som ska motverka pannsten, korrosion mm som är avgörande), så kan det leda till t ex en brun sörja med en massa slam som lägger sig på låga punkter, sliter ner kolringstätningen i vattenpumpen och är svårt att bli av med, eller att man får till en kemisk reaktion som löser upp materialet i topplockspackningen med tiden.
Ibland kan man få galvaniska fenomen som orsakar slam i kylsystemet, t ex om en kylare som egentligen ska vara gummiupphängd, har råkat bli chassijordad (eller, ännu värre, om man lyckas lägga spänning på den på något sätt. Jag har sett ett fall där någon hade "jordat" manöverströmmen till ett extraljusrelä i en gummiupphängd kylare...) . Eftermonterade dieselvärmare kan också ställa till med galvaniska fenomen om de inte är anslutna via långa gummislangar.
En annan sak som har ställt till med mycket elände är att japanska biltillverkares originalkylarvätskor inte är lämpliga ihop med de vattenkvaliteter som förekommer i Europa. I Japan är nämligen det mesta kranvattnet mycket mjukt och har lågt pH-värde, där har man inga problem alls med pannsten och slam men däremot behövs det tillsatser för att motverka korrosion. En kylarvätska med sådana tillsatser fungerar inte alls bra ihop med det mer eller mindre hårda och alkaliska vatten som finns i vår del av världen. Än värre om man kompletteringsfyller en japansk bil med första bästa "europeiska" kylarvätska som råkar ha ungefär samma färg men helt annorlunda tillsatser, t ex efter montering av motorvärmare.

När det gäller mer eller mindre täta oljebyten så kan det bli än värre om man byter med de långa intervall som föreskrivs för en modern bil, men använder en olja som inte uppfyller biltillverkarens krav. I synnerhet på dieslar med partikelfilter som kräver en s k low ash -olja enligt en viss ACEA-spec.

Kamremmar och -kedjor är än idag en svag punkt på en del motorer även om det har blivit bättre sedan 80-90-talet.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1655
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bästa bilen?
« Svar #112 skrivet: 17 augusti 2023, 09:34:13 »
Allting är relativt, om slitaget inte går att se på en bil som gått 20 000 mil så lär vare sig långkörningen eller kalltstarten ha någon större betydelse.
Men jag håller med, just cylinderslitage är inget man normalt behöver oroa sig för, det kan man se i en massa "bilprogram" på youtube, att reporna från fabrikshoningen som regel är kvar även på bilar som passerat 20 000 mil med råge.


Hur är det med kolvarna då?
Jag minns att på 2 takts mc så bytte man kolv ganska ofta.

Ämnet är spännande, min Drive har gått 27.000 mil, håller den till 36.000??

----

Att lossa och rengöra tömma partikelfiltret är krävande kan jag intyga, så håller med, kör på C2 C3 A5 B5 olja med låg askhalt
« Senast ändrad: 17 augusti 2023, 09:59:54 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Bästa bilen?
« Svar #113 skrivet: 17 augusti 2023, 12:38:54 »
Just det här med partikelfilter är ju ett mörker att rengöra på en bil vilket i och för sig inte behövs så ofta heller men jag håller på och kollar på ny traktor och då blir det partikelfilter även där. På traktor sidan verkar tillverkarna tänkt till för flera filter är enkelt delbara för rengöring å andra sidan verkar det behövas oftare också beroende på användningsområde för traktorn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +6/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #114 skrivet: 17 augusti 2023, 13:45:47 »
Normalt ska ju motorstyrsystemet sköta om regenerering av partikelfiltret automatiskt, åtminstone på personbilar. Numera är partikelfilterproblem rätt sällsynta, det var mer vanligt i partikelfiltrens barndom innan folk hade fått upp ögonen för att rekommendationerna om specialoljor mm måste tas på allvar. Och så har det varit en del bekymmer med dieselbilar som går i körningar som helt enkelt är olämpliga för en bil med partikelfilter - t ex hemtjänstbilar som bara körs korta sträckor i stadstrafik mellan stoppen och aldrig får gå några mil i sträck med jämn fart på landsväg så det är någon mening att motorstyrningen sätter igång en regenerering av filtret. Nu sedan diverse grundläggande patent har gått ut, är massproducerade personbilspartikelfilter mycket billigare som reservdel än för 10 år sedan, så åtminstone om en verkstad ska göra jobbet är det knappast lönsamt att försöka rengöra filtret längre om det inte är någon mycket udda typ.

På traktorer mm tycks det vara mycket varierande hur bra motor- eller maskintillverkaren har lyckats med att låta styrsystemets programvara hantera regenereringen. En del typer måste lämnas på tomgång en halvtimme för regenerering, den kan alltså inte genomföras under körning, och det finns många andra varianter också.  Ett annat problem i den världen är maskintillverkare som inte har tagit servicefrågorna på allvar utan slängt dit avgasreningsutrustningen där den råkade få plats. Och sen står man där med en maskin där man t ex måste skruva en hel dag för att få så pass rent runt motorn att man kan ta av ventilkåpan och göra ventiljustering, sen en dag till med skruvande för att få ihop den. Den som har ränta och amorteringar på en maskin för flera miljoner att betala, är måttligt glad över minst två dagars stillestånd för service var 250:e timme eller något sånt.

Man bör tänka på att en diesel med partikelfilter drar mer bränsle än vanligt medan regenereringen pågår. Om man kör på ett bränsle som sotar mindre (t ex HVO), så sjunker också bränsleförbrukningen i längden, eftersom regenereringarna då kommer mer sällan. Innan HVO-priset stack iväg iom Ukrainakriget, så lönade det sig faktiskt att köra på HVO bara av den anledningen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1655
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bästa bilen?
« Svar #115 skrivet: 17 augusti 2023, 15:21:11 »
Nu jämförde jag igen HVO100 mot svensk diesel

Energi värde     34      35
Pris                  30      25
Regenerering     ??      ??

Skillnad     35/34 x 30/25 =  1,23, dvs 23% dyrare

Kan detta stämma?

Och min gamla V70 är inte godkänd för HVO100, men det kanske man kan bortse från  :)
« Senast ändrad: 17 augusti 2023, 15:23:20 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Bästa bilen?
« Svar #116 skrivet: 17 augusti 2023, 16:09:54 »
Normalt ska ju motorstyrsystemet sköta om regenerering av partikelfiltret automatiskt, åtminstone på personbilar. Numera är partikelfilterproblem rätt sällsynta, det var mer vanligt i partikelfiltrens barndom innan folk hade fått upp ögonen för att rekommendationerna om specialoljor mm måste tas på allvar. Och så har det varit en del bekymmer med dieselbilar som går i körningar som helt enkelt är olämpliga för en bil med partikelfilter - t ex hemtjänstbilar som bara körs korta sträckor i stadstrafik mellan stoppen och aldrig får gå några mil i sträck med jämn fart på landsväg så det är någon mening att motorstyrningen sätter igång en regenerering av filtret. Nu sedan diverse grundläggande patent har gått ut, är massproducerade personbilspartikelfilter mycket billigare som reservdel än för 10 år sedan, så åtminstone om en verkstad ska göra jobbet är det knappast lönsamt att försöka rengöra filtret längre om det inte är någon mycket udda typ.

På traktorer mm tycks det vara mycket varierande hur bra motor- eller maskintillverkaren har lyckats med att låta styrsystemets programvara hantera regenereringen. En del typer måste lämnas på tomgång en halvtimme för regenerering, den kan alltså inte genomföras under körning, och det finns många andra varianter också.  Ett annat problem i den världen är maskintillverkare som inte har tagit servicefrågorna på allvar utan slängt dit avgasreningsutrustningen där den råkade få plats. Och sen står man där med en maskin där man t ex måste skruva en hel dag för att få så pass rent runt motorn att man kan ta av ventilkåpan och göra ventiljustering, sen en dag till med skruvande för att få ihop den. Den som har ränta och amorteringar på en maskin för flera miljoner att betala, är måttligt glad över minst två dagars stillestånd för service var 250:e timme eller något sånt.

Man bör tänka på att en diesel med partikelfilter drar mer bränsle än vanligt medan regenereringen pågår. Om man kör på ett bränsle som sotar mindre (t ex HVO), så sjunker också bränsleförbrukningen i längden, eftersom regenereringarna då kommer mer sällan. Innan HVO-priset stack iväg iom Ukrainakriget, så lönade det sig faktiskt att köra på HVO bara av den anledningen.
Många mindre traktorer upp till kanske 75 hk har fortfarande mekaniskt insprut men även de med common rail har manuell regenering dvs en lampa tänds då ska man trycka på en knapp om det är lämpligt med regenerering då större maskiner har automatisk men då också ofta i kombo med adblue
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa bilen?
« Svar #117 skrivet: 18 augusti 2023, 07:41:48 »
Normalt ska ju motorstyrsystemet sköta om regenerering av partikelfiltret automatiskt, åtminstone på personbilar. Numera är partikelfilterproblem rätt sällsynta, det var mer vanligt i partikelfiltrens barndom innan folk hade fått upp ögonen för att rekommendationerna om specialoljor mm måste tas på allvar. Och så har det varit en del bekymmer med dieselbilar som går i körningar som helt enkelt är olämpliga för en bil med partikelfilter - t ex hemtjänstbilar som bara körs korta sträckor i stadstrafik mellan stoppen och aldrig får gå några mil i sträck med jämn fart på landsväg så det är någon mening att motorstyrningen sätter igång en regenerering av filtret. Nu sedan diverse grundläggande patent har gått ut, är massproducerade personbilspartikelfilter mycket billigare som reservdel än för 10 år sedan, så åtminstone om en verkstad ska göra jobbet är det knappast lönsamt att försöka rengöra filtret längre om det inte är någon mycket udda typ.

På traktorer mm tycks det vara mycket varierande hur bra motor- eller maskintillverkaren har lyckats med att låta styrsystemets programvara hantera regenereringen. En del typer måste lämnas på tomgång en halvtimme för regenerering, den kan alltså inte genomföras under körning, och det finns många andra varianter också.  Ett annat problem i den världen är maskintillverkare som inte har tagit servicefrågorna på allvar utan slängt dit avgasreningsutrustningen där den råkade få plats. Och sen står man där med en maskin där man t ex måste skruva en hel dag för att få så pass rent runt motorn att man kan ta av ventilkåpan och göra ventiljustering, sen en dag till med skruvande för att få ihop den. Den som har ränta och amorteringar på en maskin för flera miljoner att betala, är måttligt glad över minst två dagars stillestånd för service var 250:e timme eller något sånt.

Man bör tänka på att en diesel med partikelfilter drar mer bränsle än vanligt medan regenereringen pågår. Om man kör på ett bränsle som sotar mindre (t ex HVO), så sjunker också bränsleförbrukningen i längden, eftersom regenereringarna då kommer mer sällan. Innan HVO-priset stack iväg iom Ukrainakriget, så lönade det sig faktiskt att köra på HVO bara av den anledningen.

Biltillverkarna verkar ha planerat att bilar som utsätts för en viss typ av körning (mest kortkörningar) ska få problem med partikelfiltret, kartellbildningen runt priserna för dessa filter verkar också vara global, för de kan ju inte kosta 20 000 att tillverka direkt.

Det hade varit väldigt enkelt att sätta in en lampa som indikerar att regenerering är nödvändig, och en knapp att aktivera för ägaren när denna sedan ger sig ut på en lite längre körning.

På vår bil märks det rätt tydligt (för mig i alla fall - host, host) i form av sämre prestanda och ca 1 dl/mil högre förbrukning när den försöker regenerera, och eftersom jag mest kör kortare sträckor så ser jag till att köra tills den är klar, det brukar ta ett par mil på ett ungefär.
Hade varit enkelt med en lampa som tändes, och en möjlighet att själv aktivera detta vid tillfälle.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Bästa bilen?
« Svar #118 skrivet: 18 augusti 2023, 13:14:27 »
Jag tror det kommer en varning om du avbryter för många regenereringar. Att ett filter kostar 20000 kr har ingenting med vad det kostar att tillverka och det är nog lika med andra bildelar också man tar så mycket man kan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bästa bilen?
« Svar #119 skrivet: 18 augusti 2023, 14:31:25 »
Partikelfiltren tycker jag mig ha läst en hel del om på husbilar, eftersom dom oftast fiskör så blir det inte tillräckligt varmt.
Du får släppa handbromsen och börja gasa Rikard, att bara åka ett par hundra meter får nog alla bilar att packa ihop med tiden.

Eller så får du köra elbil, dom går ju bäst på korta sträckor. :-))
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!