0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
V70 2010 D2, 27.500 milVerkar ganska ok, siktar på 36.000 iallafallLite mekigt att få ur partikelfiltret bara, annars bara bytt hjullager och några framvagnsleder.i övrigt bara slitdelar. Och dieselfilter var 3.000 mil, men tar bara 20 min, så np.1600kr i skatt, 0,45l/mil med miljödiesel, mindre med fossil diesel. Scary, scary om man måste byta till nyare sämre bil 😱, håller med.Och hur f-n kan en ny Volvo dra 0,9 liter!!
Vilken slags miljödiesel resp fossil diesel har du mätt upp de förbrukningarna med?Eftersom bilen bör ha partikelfilter, får den sannolikt ännu lägre förbrukning om du kör på HVO (den sotar mindre, så bilen behöver inte slösa bränsle på att bränna ur partikelfiltret lika ofta som om man kör på t ex fossil diesel eller RME). Eftersom HVO sotar mindre, så håller sig också motoroljan renare och om inte motorn belastar oljan på något särskilt otrevligt sätt (t ex genom onormalt höga oljetemperaturer), kan man utan risk töja lite mer på oljebytesintervallen när man kör på HVO.
Tittar man på hur bilarna användes och hur dom fick slita så är det utan tvekan Volvo 745 eller V70 som är mina bästa bilar, KIA står ju bara på uppfarten förutom då grannen var bortrest, då fick den stå på hans uppfart för att det skulle se ut som om det var någon hemma, då fick vi inbrott istället.
Jag har dålig koll på dieseln, men för att förtydliga, vi har kört ner till dotern i Munchen/Österrike några gånger. På nervägen kör vi på svensk diesel till det är ganska tomt. Någonstans i närheten av fd Karl Marx Stadt börjar vi med tankningar av tysk diesel. Då börjar bilen dra något mindre och nog gå lite bättre också. Inte helt vetenskapligt kanske. 😊Vad det gäller oljebyten så har jag en mani på att jag inte gillar svart olja, därför brukar jag byta då och då i samband med min fredagswhisky, det brukar bli efter senast 500-800 mil, det kostar ju så lite, ungefär 300kr för en 4L C2/C3/A5/B5 eller A3/B4, och jag måste ju byta! Skall prova HVO igen, tack för tipset!
740 utan tvekan bäst, exeptionellt bra stål, rostade inte ens vid lacksläpp. Problemet var bara att sosse containern blev omodern map väghållning, komfort och bränsleförbrukning. Hade nog haft min i många år om den inte blev kvaddad bakifrån av en som enligt min åsikt borde fått 100 års fängelse. Kia 😂
På tal om skillnad i dieselkvaliteter så kunde min bror konstatera för något år sedan att hans Audi A6 med en diesel V6:a, tror bilen är ca 10 år gammal, helt klart drar mer när han tankar diesel från OKQ8 än på diesel från andra svenska mackkedjor. Vanlig B7 i samtliga fall.
Det märkliga med både 745 och V70 var att vissa bilar rostade bara man tittade på dom. Vilket naturligtvis kan förklaras som måndagsexemplar.
Det lär kunna förklaras med västkustklimatet. Råkarosser som råkade stå uppställda utomhus eller vara under transport omålade och orostskyddade när det stormade och stänkte upp saltvatten, var så att säga dödsdömda på förhand. Samma fenomen förekom även på äldre Volvomodeller.Det finns också en skröna som säger att orsaken till att bakluckan på många 245 och 745 rostade mycket värre än resten av bilen var, att kombibakluckorna pressades och svetsades ihop i en annan fabrik än alla andra plåtdelar till de bilarna, och där hade man inte riktigt ordning på förbehandling av plåten innan grundmålning.