Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bästa bilen?  (läst 32475 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +5/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #90 skrivet: 26 juni 2023, 09:51:57 »
V70 2010 D2, 27.500 mil
Verkar ganska ok, siktar på 36.000 iallafall
Lite mekigt att få ur partikelfiltret bara, annars bara bytt hjullager och några framvagnsleder.
i övrigt bara slitdelar. Och dieselfilter var 3.000 mil, men tar bara 20 min, så np.
1600kr i skatt, 0,45l/mil med miljödiesel, mindre med fossil diesel.

Scary, scary om man måste byta till nyare sämre bil 😱, håller med.

Och hur f-n kan en ny Volvo dra 0,9 liter!!

Vilken slags miljödiesel resp fossil diesel har du mätt upp de förbrukningarna med?
Eftersom bilen bör ha partikelfilter, får den sannolikt ännu lägre förbrukning om du kör på HVO (den sotar mindre, så bilen behöver inte slösa bränsle på att bränna ur partikelfiltret lika ofta som om man kör på t ex fossil diesel eller RME). Eftersom HVO sotar mindre, så håller sig också motoroljan renare och om inte motorn belastar oljan på något särskilt otrevligt sätt (t ex genom onormalt höga oljetemperaturer), kan man utan risk töja lite mer på oljebytesintervallen när man kör på HVO.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa bilen?
« Svar #91 skrivet: 26 juni 2023, 09:59:33 »
Rent generellt kan man väl säga att det inte är så konstigt att bilarna blir allt mer komplexa, dels krävs det av miljöskäl, och dels vill de flesta kunderna ha så mycket bling bling som möjligt för pengarna.
Det är dock lite konstigt att det inte finns en enda tillverkare som tar fram en "stenåldersbil" med minsta möjliga som kan krångla.
Möjligen en Dacia Duster, stepway eller liknande?

För att köra en gammal bil med många mil på mätaren krävs det nästan att man har någon form av intresse av att skruva själv, annars kan det bli rejält dyrt att hålla dem i skick också.

En bra bil är annars Toyota Avensis med 1.8 liter leanburn motorn, såldes fram till -98/99.

Världens makthavare har nog inte tänkt att vi ska köra bil så många år till.
« Senast ändrad: 26 juni 2023, 10:02:48 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bästa bilen?
« Svar #92 skrivet: 26 juni 2023, 15:30:51 »
Min första bil en Bubbla 1302 kan det ha varit en -71a Bytte till mig den mot en tvättmaskin, bilen som hade is på golvet vintertid och is på insidan av framrutan, åka på Essingeleden och skrapa insidan av framrutan har jag gjort många ggr. Plogade snövallar klippte den som ingenting medans andra bilar inte ens vågade köra igenom snövallen. Den bilen hade jag velat ha kvar idag!

Toyota Coroll ca -73 Fick den gratis som andrabil, den var värdelös. Hela besiktningsstationen kom när besiktningsmannen ropade: kom så ska ni få se på en skitbil som rostar bort medan han slog med hammaren så det snöade rostiga plåtbitar mot golvet.

SAAB 900Fick den gratis tillsammans med brorsan, bilen kändes konstant framtung och drog vansinnigt med soppa.

Ford Sierra -85, dum i huvudet som man var så köpte jag en metallicblå som var ett år gammal och rullat 1500 mil för att en tjej gillade blått. Hade jag lagt till 1500kr så hade jag fått en helt ny fast vit och kanske sluppit den tjejen.  Bilen hade jag inte speciellt länge, renoverade den för 15000 kr innan jag sålde den men tjejen blev jag tyvärr inte av med vid samma tillfälle.

Volvo 745 -88 Den bilen var min första nya bil, tyvärr blev det en röd bil för väntetiden på en vinröd var för lång, jag prutade ner priset lika mycket som taxiåkarna fick i rabatt på sina bilar. Växellådan gick sönder nästan direkt och fick en ny utan utan tjafs. Den körde jag i 13 år utan några andra problem och sen fick min bror den som skräpbil i 5-6 år och sen sålde han den.

V70 GLT  -98 köpte den ny och det är den finaste bil jag haft och dom sista åren mådde bilen dåligt om jag fyllde i rätt mängd olja. Den kördes till skroten efter 43-44 tusen mil.

Golf -01 snikvariant som andrabil: Köptes ny och så lite som den gick så hade den alldeles för många fel, dessutom tycker jag hela Volkswagen koncernen är värdelös när det gäller verkstadsbesöken, har funderat på en passat många ggr men avstår för att det är fel koncern. Den gav jag bort till min son efter ca 7 år som körde skiten ur den som sin förstabil, som han ganska omgående sålde vidare till alldeles för lite pengar, men i hans fall var det ju gratispengar.

Sen har det varit några arbetsbilar.

KIA Sportage 2014: Köptes ny, ville ha en problemfri bil och det har vi fått, den är ganska tråkig men skönt att sitta högt.
Den har vi kvar, har rullat 6000 mil på 9år och den säljer vi aldrig då vi inte lär få någonting för den, den kör vi nog till skroten när det är dags.


Tittar man på hur bilarna användes och hur dom fick slita så är det utan tvekan Volvo 745 eller V70 som är mina bästa bilar, KIA står ju bara på uppfarten förutom då grannen var bortrest, då fick den stå på hans uppfart för att det skulle se ut som om det var någon hemma, då fick vi inbrott istället. :-))

 
« Senast ändrad: 26 juni 2023, 16:50:54 av Tågråttan »
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1655
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bästa bilen?
« Svar #93 skrivet: 26 juni 2023, 17:26:28 »
Vilken slags miljödiesel resp fossil diesel har du mätt upp de förbrukningarna med?
Eftersom bilen bör ha partikelfilter, får den sannolikt ännu lägre förbrukning om du kör på HVO (den sotar mindre, så bilen behöver inte slösa bränsle på att bränna ur partikelfiltret lika ofta som om man kör på t ex fossil diesel eller RME). Eftersom HVO sotar mindre, så håller sig också motoroljan renare och om inte motorn belastar oljan på något särskilt otrevligt sätt (t ex genom onormalt höga oljetemperaturer), kan man utan risk töja lite mer på oljebytesintervallen när man kör på HVO.

Jag har dålig koll på dieseln, men för att förtydliga, vi har kört ner till dotern i Munchen/Österrike några gånger. På nervägen kör vi på svensk diesel till det är ganska tomt. Någonstans i närheten av fd Karl Marx Stadt börjar vi med tankningar av tysk diesel. Då börjar bilen dra något mindre och nog gå lite bättre också. Inte helt vetenskapligt kanske. 😊

Vad det gäller oljebyten så har jag en mani på att jag inte gillar svart olja, därför brukar jag byta då och då i samband med min fredagswhisky, det brukar bli efter senast 500-800 mil, det kostar ju så lite, ungefär 300kr för en 4L C2/C3/A5/B5 eller A3/B4, och jag måste ju byta! :P

Skall prova HVO igen, tack för tipset!
« Senast ändrad: 26 juni 2023, 17:32:23 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1655
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bästa bilen?
« Svar #94 skrivet: 26 juni 2023, 17:48:41 »


Tittar man på hur bilarna användes och hur dom fick slita så är det utan tvekan Volvo 745 eller V70 som är mina bästa bilar, KIA står ju bara på uppfarten förutom då grannen var bortrest, då fick den stå på hans uppfart för att det skulle se ut som om det var någon hemma, då fick vi inbrott istället. :-))

740 utan tvekan bäst, exeptionellt bra stål, rostade inte ens vid lacksläpp.
Problemet var bara att sosse containern blev omodern map väghållning, komfort och bränsleförbrukning.
Hade nog haft min i många år om den inte blev kvaddad bakifrån av en som enligt min åsikt borde fått 100 års fängelse.  >:(

Kia 😂
« Senast ändrad: 26 juni 2023, 17:53:41 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +5/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #95 skrivet: 27 juni 2023, 10:16:14 »
Jag har dålig koll på dieseln, men för att förtydliga, vi har kört ner till dotern i Munchen/Österrike några gånger. På nervägen kör vi på svensk diesel till det är ganska tomt. Någonstans i närheten av fd Karl Marx Stadt börjar vi med tankningar av tysk diesel. Då börjar bilen dra något mindre och nog gå lite bättre också. Inte helt vetenskapligt kanske. 😊

Vad det gäller oljebyten så har jag en mani på att jag inte gillar svart olja, därför brukar jag byta då och då i samband med min fredagswhisky, det brukar bli efter senast 500-800 mil, det kostar ju så lite, ungefär 300kr för en 4L C2/C3/A5/B5 eller A3/B4, och jag måste ju byta! :P

Skall prova HVO igen, tack för tipset!

På tal om skillnad i dieselkvaliteter så kunde min bror konstatera för något år sedan att hans Audi A6 med en diesel V6:a, tror bilen är ca 10 år gammal, helt klart drar mer när han tankar diesel från OKQ8 än på diesel från andra svenska mackkedjor. Vanlig B7 i samtliga fall.

Omkring 2016-2017 då jag tankade en hel del diesel i dunkar, noterade jag att dåvarande Statoils diesel alltid var gulaktig och grumlig, medan den som St1 sålde var helt klar, som kristallolja.

Den enda gång jag har råkat ut för diesel som uppenbart var "dålig", var på en Mobil-mack i Österrike sommaren 1990. Bilen, en MB 220D från 1973, blev både svag och rök onormalt mycket på det bränslet. Men det var inga som helst problem med diesel i Tyskland eller i de gamla östländerna.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +5/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #96 skrivet: 27 juni 2023, 10:25:11 »
740 utan tvekan bäst, exeptionellt bra stål, rostade inte ens vid lacksläpp.
Problemet var bara att sosse containern blev omodern map väghållning, komfort och bränsleförbrukning.
Hade nog haft min i många år om den inte blev kvaddad bakifrån av en som enligt min åsikt borde fått 100 års fängelse.  >:(

Kia 😂

En någorlunda sen 740 där allt som har med motorstyrning att göra verkligen är i ordning, har inte ens med ganska moderna mått mätt någon kopiös bränsleförbrukning. Men tyvärr kan det hända många saker som får förbrukningen att dra iväg, som "vanliga" bilmekaniker inte riktigt begriper sig på.

En sån sak är att om EGR-systemet inte fungerar på en bil med B230E eller B230K, så känner det tämligen intelligenta tändsystemet av den saken och ställer tändningen sent för att motorn inte ska spika, vilket leder till kopiös bränsleförbrukning. Men inga varningslampor tänds, avgasvärdena (dvs de som bilprovningen eller en vanlig verkstad kan mäta) är ok och motorn går snällt och fint ändå, och de förutfattade meningarna hos åtminstone svenska bilmekar säger ju att en motor "borde" gå bättre utan EGR.

Krånglande vakuumdosor runt förgasaren på B230K (t ex om membranet har blivit stelt i den vakuumdosa som ska öppna chokespjället direkt efter kallstart) kan ge kopiös bränsleförbrukning.

På de 740 som har elektronisk insprutning (B230F) så kan det hända märkliga saker pga krypströmmar och överledning i kabelstammarna när bilen börjar bli gammal. Dessutom är det vanligt att t ex en halvdålig lambdasond eller motortempgivare ger hög bränsleförbrukning utan att det blir någon felkod.

På tal om motortemp så har 740:s lömska tempmätare med ett stort dödband lurat många till att allt är i ordning fastän motorn i själva verket ständigt går för kall pga en trasig termostat.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35981
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bästa bilen?
« Svar #97 skrivet: 27 juni 2023, 10:29:20 »
På tal om skillnad i dieselkvaliteter så kunde min bror konstatera för något år sedan att hans Audi A6 med en diesel V6:a, tror bilen är ca 10 år gammal, helt klart drar mer när han tankar diesel från OKQ8 än på diesel från andra svenska mackkedjor. Vanlig B7 i samtliga fall.

Tror det där kan variera mellan kommuner/landsdelar.
Vet att OK i Piteå tappade mycket i försäljning då det började ryktas att de hade sämre diesel.
Det gick så långt att en dag när jag var där för att tvätta bilen så gick VD runt ute bland bilarna och informerade om att alla sålde samma Diesel i Piteå för att det bara fanns en depå som försörjer alla mackarna i Piteå, och det var Preem som alla tankade.
Sant eller falskt vet jag inte, men det låter väl vettigt att det inte skall komma diesel med båt till varje liten stand och sedan ska det finnas cisterner för varje fabrikat?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1655
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bästa bilen?
« Svar #98 skrivet: 27 juni 2023, 10:40:09 »
Du verkar kunna motorstyrningar. 😊
Jag minns en gång vi åkte 70 mil till Geilo i snöoväder, med en 240 DL 😊. Den hade en s.k. B20 motor. Förbrukningen blev skapliga 0,7 l/milen.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn kan sänkas 1-2°C beroende på spotpris och effekt. Har HA med ett par enkla automatiseringar, men är lite för gammal och senil för att göra det riktigt smarta.
Solpaneler 10kW, från aug-23
Elbil, kör inte så mycket, cyklar mer.

Förbrukning
2024-12-31:  12 månader 6834 KWh, varav luftvärmepump i garage 801 kWh.
Så 6034 kWh för huset!!👌👍
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel.
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
1985 - 1997 35.000 kWh olja + 5000 kWh ström

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Bästa bilen?
« Svar #99 skrivet: 27 juni 2023, 11:33:36 »
740 utan tvekan bäst, exeptionellt bra stål, rostade inte ens vid lacksläpp.
Problemet var bara att sosse containern blev omodern map väghållning, komfort och bränsleförbrukning.
Hade nog haft min i många år om den inte blev kvaddad bakifrån av en som enligt min åsikt borde fått 100 års fängelse.  >:(

Kia 😂
I så fall är det nog helt annan plåt i 945 för hade en sån och den rostade friskt och en hel del som gick sönder så inte alls imponerad av kvaliten och drog runt 1.1 litern men jag tyckte den var kul på vintern men inte frugan.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3685
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Bästa bilen?
« Svar #100 skrivet: 27 juni 2023, 17:10:22 »
Min 740 hade inte en enda rostfläck, men å andra sidan så hade inte V70 det heller då den skrotades.

Glömde ju bort att vi hade en SAAB 9-3 LINEARPLUS SPORT -03 , svärmors gamla.
Den var riktigt kul att köra men den drog så vansinnigt mycket soppa och hade liten bensintank.
Den hade problemet att det var bara en nyckel som fungerade och det var knöligt att få fram en ny och så behövde vi parkeringsplatsen.

Satte in en annons på blocket med bara mailkontakt för jag anade att vi skulle få vansinnigt många samtal annars!
Bilen hade gått hälften så långt som alla andra bilar på blocket och vi satte halva priset mot vad dom andra tog.
Minns inte om det tog 6 eller om det var 7 minuter innan den som fick köpa den kontaktade oss, dom ville komma på en gång men jag sa att vi får ta det i morgon för det är fotboll på TV.

Eftersom dom fick komma nästföljande dag så tog vi inte bort annonsen och när köparen kom nästa dag så luktade dom på oljestickan och försökte pruta.  :-)) Dom köpte den i alla fall som om jag ens hade brytt mig om dom avstod, vi hade säkerligen fått 50 mail till.

Det som slog mig var att det var många svenska tjejnamn som undertecknade mailen men mailadressen innehöll namnet aschlanbachlan varianter.

Killen som köpte bilen hade den i 5-6 år, sen sålde han den vidare och efter ytterligare något år så flyttade den till ett varmare land, nu när jag googlar på registreringsnumret så har den skeppats utomlands.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 200kvm boyta + lägenhet 60 kvm. Garage 25 kvm.  Total uppvärmning 285kvm.
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.
2024:   12 228 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 1-2 mysbrasor om året.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/år. 
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förråd/garage, 4 luftkanalers till/från i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen på bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Öland 4ever

  • Trädgårdsfixare och livsnjutare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Borgholm, Öland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.oland4ever.com
    • Öland 4ever - gräsklippning erbjuds på hela Öland
SV: Bästa bilen?
« Svar #101 skrivet: 09 augusti 2023, 19:33:43 »
Bästa bilen? Nytillverkad eller även äldre bilar inräknade?

Nytillverkade har jag faktiskt ingen aning om. Det får nog nybilsägarna svara på. Men eftersom nytillverkade bilar verkar bli mer och mer slit- och slängvara, som ska hålla ett antal år för att skrotas och det mesta kan återvinnas, så skulle jag personligen aldrig köpa en ny bil. Värdeminskningen är alldeles för hög och servicekostnaderna är alldeles för höga för att eventuellt bilens garantier ska gälla.

Så jag skulle nog tippa på någon äldre kärra från sent 1980-tal fram till mitten av 2000-talet dvs ca 2005.

SAAB var enl mig en utomordentligt bra biltillverkare. Åtminstone 900 och 9-3/9-5. De höll bra men nackdelen var att biltillverkaren totalt nonchalerade de fel som bevisligen uppstod på bilarna. Bristande vevhusventilation som orsakade oilsludge med totalt motorras är väl ett av bilens bottennapp. Liksom den ständiga rosten på de sk "hundbenen". Biltillverkarens samröre med GM gjorde väl knappast bilen bättre.   >:(

Volvo likaså gjorde även dom utomordentliga bilar. En Volvo 745 lågmilare med få ägare skulle ju inte jag tacka nej till. Även tidiga V70 innan elektroniken tog över var även det riktigt bra bilar. Det märkliga med både 745 och V70 var att vissa bilar rostade bara man tittade på dom. Vilket naturligtvis kan förklaras som måndagsexemplar.

MB står naturligtvis även högt i rankingen hos mig. Har haft både E-klasse och S-klasse och har man bara TUR med bilen så bara går den och går och går och går...

Vissa tidiga Audi modeller från 80-talet fram till slutet av 90-talet var även dom riktigt välbyggda.

Jag måste kanske lägga till något asiatiskt märke så då får det bli Toyota. Fixar man bara ett rejält rostskydd på bilarna så håller de väldigt väldigt bra.

Ett nybilsköp kan ju aldrig försvaras förutsatt att man inte använder den i tjänsten dvs kan dra av alla kostnader. Värdeminskningen som privatperson är ju ruggig. Men det är ju konsekvensen av slit- och slängsamhället.   :(
Bor jag på Öland så varför inte Öland 4ever

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Bästa bilen?
« Svar #102 skrivet: 09 augusti 2023, 20:41:34 »
Jag besiktigade min 745:a för en månad sedan utan anmärkning. Tjejen som besiktigade bilen sa - du har en jättefin bil. Sedan åkte jag för att handla lite och när jag kliver ut bilen kommer det ett par gående och utbrister - vilken fin bil! Då blir man glad.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2713
  • Karma +5/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #103 skrivet: 11 augusti 2023, 10:53:10 »
Det märkliga med både 745 och V70 var att vissa bilar rostade bara man tittade på dom. Vilket naturligtvis kan förklaras som måndagsexemplar.


Det lär kunna förklaras med västkustklimatet. Råkarosser som råkade stå uppställda utomhus eller vara under transport omålade och orostskyddade när det stormade och stänkte upp saltvatten, var så att säga dödsdömda på förhand. Samma fenomen förekom även på äldre Volvomodeller.

Det finns också en skröna som säger att orsaken till att bakluckan på många 245 och 745 rostade mycket värre än resten av bilen var, att kombibakluckorna pressades och svetsades ihop i en annan fabrik än alla andra plåtdelar till de bilarna, och där hade man inte riktigt ordning på förbehandling av plåten innan grundmålning.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Öland 4ever

  • Trädgårdsfixare och livsnjutare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Borgholm, Öland
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • www.oland4ever.com
    • Öland 4ever - gräsklippning erbjuds på hela Öland
SV: Bästa bilen?
« Svar #104 skrivet: 16 augusti 2023, 10:41:40 »
Det lär kunna förklaras med västkustklimatet. Råkarosser som råkade stå uppställda utomhus eller vara under transport omålade och orostskyddade när det stormade och stänkte upp saltvatten, var så att säga dödsdömda på förhand. Samma fenomen förekom även på äldre Volvomodeller.

Det finns också en skröna som säger att orsaken till att bakluckan på många 245 och 745 rostade mycket värre än resten av bilen var, att kombibakluckorna pressades och svetsades ihop i en annan fabrik än alla andra plåtdelar till de bilarna, och där hade man inte riktigt ordning på förbehandling av plåten innan grundmålning.
Naturligtvis kan salthaltig fuktig havsluft påverka tillkomsten av rost på bilar. Dessutom har väl Nordsjön betydligt högre salthalt i havet än vad Östersjön har vars salthalt sjunker för varje årtionde.

Jag minns en undersökning som var införd i (om jag inte minns fel) Vi Bilägare  för några år sedan där de undersökt fabriksnya bilar från Japan som fraktats på sk "roll-on roll-off" fartyg. När bilarna kördes av FABRIKSNYA i Göteborg och fraktats hela vägen ute på världshaven från Japan till Sverige så hade de redan begynnande ytrostskador. Och det är ju inte bra.

Det märkliga är att ska man tro undersökningar som biltidningar gör så blir bevisligen rostskyddet på nya bilar sämre och sämre. Generellt ska jag väl tillägga då någon enstaka tillverkare och någon enstaka modell kan få toppbetyg. Men de är sannerligen inte många idag. Tom Volvos toppmodell S90/V90 fick underkänt av Vi Bilägare och det är ju lite märkligt när Volvo gör en modell som onekligen enl reklamen ska tillhöra premiumskiktet.

Så bevisligen, köper man en fabriksny bil idag så bör man frakta den raka vägen till en seriös rostskyddsbehandlare och göra en grundlig behandling av hela bilen. Biltillverkaren verkar inte ha så stort intresse av detta. Största problemet idag är väl nästan att hitta en seriös rostskyddsbehandlare därför de växer sannerligen inte på träd, som man uttryckte det förr.   :(
Bor jag på Öland så varför inte Öland 4ever

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!