Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bästa bilen?  (läst 32381 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bästa bilen?
« Svar #30 skrivet: 06 januari 2012, 15:18:15 »
varför detta hat mot just franska kvalitets bilar ??? har kört pegga i 9 år snart å inte hafft mer fel på den än nån annan bil...tvärt om..

å prata inte reservdelar å vw...brosan körde en jetta ett tag kopplingen började tappa ork så han skulle köpa ny ...på feltema...det året brosans bil byggdes fanns det 6 olika kopplingar i bilarna...jävlgt fiffigt
skulle hällst demontera kopplingen från bilen å läsa av nr på den för å va säker på att få rätt del....
samt att den bilen tappade dörrhantagen lika ofta som man startade bilen....tror han bytte 3 st på ett år

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa bilen?
« Svar #31 skrivet: 06 januari 2012, 17:21:53 »
Bland annat Volvo, Mazda, BMW och Ford  använder sig av motorer från PSA (Peugeot, Citroën) så helt värdelösa lär dom knappast vara...

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1839
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Bästa bilen?
« Svar #32 skrivet: 06 januari 2012, 18:46:59 »
Dr Chun

Jag tyckte som du. Tills jag köpte en Peugeot  som bara var på verkstad. Sen bytte vi mot en ny. Som är på verkstad ofta! Och nu har jag nytt fel på den.

Ledsen. Men det är inga bilar. Det är skräp. Som jag vill bli av med!
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hårda skola,samt en omättlig nyfikenhet på teknik. tråd-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar på lyran, ju bättre låter det !
SV: Bästa bilen?
« Svar #33 skrivet: 06 januari 2012, 19:06:01 »
Bland annat Volvo, Mazda, BMW och Ford  använder sig av motorer från PSA (Peugeot, Citroën) så helt värdelösa lär dom knappast vara...
Har inte BMW enbart hjälpt till att utveckla senaste modellen av PSA (prince) ?
Och jag har hört att BMW bara använder 1,6l av prince...
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad A-Sol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa bilen?
« Svar #34 skrivet: 06 januari 2012, 19:36:34 »
Har inte BMW enbart hjälpt till att utveckla senaste modellen av PSA (prince) ?
Och jag har hört att BMW bara använder 1,6l av prince...

Som jag har förstått det sitter 1.6 HDI i Mini Cooper som byggs/ägs av BMW, dom samarbetar även med PSA för att ta fram hybridsystem för framhjulsdrivna bilar: http://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-och-psa-utvecklar-ny-hybrid-27935

Och prince motorn är tydligen också en 1.6 fast bensinare som även finns i Mini Cooper

Fast jag kan ha missförstått skillnaderna.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #35 skrivet: 06 januari 2012, 20:41:15 »
varför detta hat mot just franska kvalitets bilar ??? har kört pegga i 9 år snart å inte hafft mer fel på den än nån annan bil...tvärt om..

å prata inte reservdelar å vw...brosan körde en jetta ett tag kopplingen började tappa ork så han skulle köpa ny ...på feltema...det året brosans bil byggdes fanns det 6 olika kopplingar i bilarna...jävlgt fiffigt
skulle hällst demontera kopplingen från bilen å läsa av nr på den för å va säker på att få rätt del....
samt att den bilen tappade dörrhantagen lika ofta som man startade bilen....tror han bytte 3 st på ett år

Det påminner mig om två olika historier beträffande VAG-bilar och reservdelar.

En bekant hade för många år sedan en Audi 100 och skulle byta bromsbackar bak. Hos Mekonomen visade det sig att det fanns fem olika utföranden på bakbromsar på den årsmodellen. Han fick ta dit de gamla backarna och jämföra, ingen av de 5 utföranden Mekonomen hade var likadant, men ett av dem var tillräckligt snarlikt för att kunna byggas om så att det passade.

Min bror skulle byta koppling på en VW Scirocco från sent 70-tal och köpte en kopplingssats på Biltema. Den gick inte att montera för att utstickande gjutskägg på tryckplattan slog emot svänghjulet. Det slutade med att han lämnade tillbaks kopplingssatsen och köpte en på Micro istället.

Och så ett intressant fall beträffande BMW.
Det gällde en 520i från ca 1983. En länk i växelmekanismen var glapp och en ny skulle köpas på märkesverkstad. De lyckades få fram tre olika länkar, med någon veckas väntetid för varje gång, ingen av dem passade. Till slut tog bilägaren en länk som hade rätt lagerbussning i änden men som var för lång, kapade av den och svetsade ihop delarna själv.

Jämfört med de tyska högstatusmärkena så tycker jag att franska bilar är rena drömmen att köpa reservdelar till. Där brukar det vara ordning och reda i reservdelskatalogerna och sällan någon tvekan om vilka delar som passar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bästa bilen?
« Svar #36 skrivet: 06 januari 2012, 20:52:19 »
varför detta hat mot just franska kvalitets bilar ??? har kört pegga i 9 år snart å inte hafft mer fel på den än nån annan bil...tvärt om..

å prata inte reservdelar å vw...brosan körde en jetta ett tag kopplingen började tappa ork så han skulle köpa ny ...på feltema...det året brosans bil byggdes fanns det 6 olika kopplingar i bilarna...jävlgt fiffigt
skulle hällst demontera kopplingen från bilen å läsa av nr på den för å va säker på att få rätt del....
samt att den bilen tappade dörrhantagen lika ofta som man startade bilen....tror han bytte 3 st på ett år

Ang dörrhandtagen så va ju det på de gamla bilarna men det du säger har jag erfarenhet av men va gjorde egentligen det, satt ju en pigg i hålet som blev som man bara pilla till lite lätt med fingern så dörren öppna sig...
Blev nästan enklare utan handtag  ;D
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Bästa bilen?
« Svar #37 skrivet: 06 januari 2012, 20:58:26 »
misstänker att bodde vi i frankrike så skulle sången låta annars....har fått för mig att peggutt å citroen funkar på i stort sett samma sätt som volvo...grejer används mellan olika modeller tex motorer å växelådor....
jag vet att min 2,0 motor sitter i 406 306 och 607 bilarna..+ en hög med cittreng med
åkte på en generator rep efter 22 000 mil...å frågade killen som sålde den om det gick att kolla om den generatorn satt i fler bilar.....joo den satt i ca 20 andra bilmodeller som peg å citroen sålt....
dvs ungefär som volvo på 80-90 talet....skillnaden är att ingen tror det här i sverge å chansar inte...

priset på generatorn va hyfsat 1995 kr så låg den hemma på bron,köp en generator till en saab eller volvo av års modell 96-00 å kolla vad den kostar tror inte den e just nått billigare,,,,
torskade även på ett bärarms byte vid 21 000 mil ....kostnad 2400kr ...men då bytte jag ut både höger å vänster bärarm ...då dom körde nån drive på dom....resonerade att den vänstra som va hel trots allt ändå gått lika långt som den högra som va paj....så det va lika enkelt å byta bägge...

Utloggad Jawen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: BÅLSTA
  • Antal inlägg: 318
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Byggnadsmästare
SV: Bästa bilen?
« Svar #38 skrivet: 06 januari 2012, 21:50:12 »
:o
Menar du allvar?
Bästa bilen?
Annars är just den modellen känd som den sämsta forden om bland de mest problematiska bilarna i världshistorien!
Mina föräldrar hade en, inte ens fords personal visste hur de skulle lösa vissa av problemen.
Problem som de flesta ägare drabbades av, men de kunde inte lista ut vad det var , varför eller hur det skulle rättas till.
Sitter en renault motor i om jag inte minns fel.
Om man sätter en mekanisk del som är tillverkad i frankrike i ett fordon så kan man inte på allvar tro att resultatet skall bli något annat än totalt fiasko.

Samma gäller folk som köpt franka bilar och gnäller i efterhand.
Vad hade du förväntat dig???

Om du hade en problemfri LX så får jag gratta, kul att höra att inte alla exemplar var tillverkade en måndag.:-)

Som Ford mekaniker på Wilhelm Kindwalls AB vid tidpunkten, så måste jag hålla med er båda.
Bilen byggdes i Brasilien och hade en "lermotor" från frankrike/Renault på 66 hk. ( lösa blöta cylinderfoder)
En otroligt bra bil om den var som den skulle ( som 2/3 av dom gjorde), men en riktig strulputte, om man råkade få den sista tredjedelen.
Hade en spiralfjäder i zink eller koppar, som skötte en manuell kallstart/shoke.......allt i aluminiumhus, ärgade som få...och jag bytte/fixade 100-tals.
Så dom hade alltså kallstartsproblem som huvudproblem, annars var det lite problem med låsen och termostaterna ( som gjorde att dom gick varma).
LX modellen hade också öppningsbara bakrutor trotts 2 dörrar........var ju varmt i Brasilien.
Men en fungerande 1,6LX kändes kanonpigg, lågt utväxlad och dom 66 hk kändes som 95-100 och servicemässigt var nog ägarna glada om dom fick en mekaniker som vid service, också kollade "problemgrejerna" utan extra kostnad.

Sen hade vi Ford Escort 1,6 Ghia från 1986, gjorde 120 km/t på 2:ans växel.....och slogan användes i reklamsyfte och var faktiskt sann trotts endast 79 hk.

MvH Jawen
2011-05-21 flyttat in i egenbyggt nytt stenhus om ca 185.000 kg i Bålsta.
Lecahus om 176 kvm med 115 kvm källare.
200mm cellplast yttervägg, 640mm lösull i tak samt 300 mm cellplast under platta.
Fönster 0,9 inkl karm, dörrar 0,6.
U-värde klimatskal Ca 0,156
Täthet 0,09
5 meter i takhöjd och FTX ventilation med EC motorer

Förbrukning Nya huset 22° inne, källare 21°
Elpanna IVT 290 som fixar VV och en L/L värmepump Mitsubishi FD35 som helt själv sköter värmen.
Uppvärmning ca 1500-2500 Kw/h år resten HH-el

2012  10.120 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
2013    9.237 Kwh  totalt inkl hushållsel & VV
2014  beräknad förbrukning 8.400 Kwh totalt inkl hushållsel & VV
Nu 2023 var förbrukningen 6.640 Kwh totalt ink hushållsel & vv, men har oxå eldat i kaminen ca varannan dagg nov & dec.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #39 skrivet: 06 januari 2012, 21:51:54 »
varför detta hat mot just franska kvalitets bilar ???

Har varken egna erfarenheter eller hat mot franska bilar men av de jag känner så har de med franska bilar procentuellt betydligt mer fel på sina bilar, framförallt elfel.
Det närmaste jag kommer egna erfarenheter är grannens cittra som brann i elsystemet 3 ggr innan försäkringsbolaget löste in den.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 4038
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bästa bilen?
« Svar #40 skrivet: 06 januari 2012, 22:03:36 »
AC:n på min Citroen Berlingo 2006 har gått sönder fyra ggr......

Min Peugeot Expert 2004 har aldrig krånglat.....
Bor i Örebro/Närke.

Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.
Thermia luftvatten 10 kW, Itec XT, installerad sept 2024

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Bästa bilen?
« Svar #41 skrivet: 06 januari 2012, 22:29:22 »
Min bästa
BMW 318is 1990
Aldrig några problem och den var riktigt rolig att köra
Bytte den mot en Volvo 854 Turbo den ligger nog på andra plats.
Efter det har jag bara haft måndags exemplar  :(
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #42 skrivet: 07 januari 2012, 10:12:35 »
Det närmaste jag kommer egna erfarenheter är grannens cittra som brann i elsystemet 3 ggr innan försäkringsbolaget löste in den.

Får jag gissa att det antingen var en Citroën vilken som helst från första halvan av 80-talet, eller en tidig XM?
Cittror från ca 1981-85 brann ofta pga halvljusautomatik som var monterad i efterhand av svenska importören och mycket tvivelaktigt inkopplad. Det blev bättre från 1986 när halvljusautomatiken monterades på fabrik.
Och tidiga XM led av att de hade alldeles för mycket elutrustning - precis som man kunde vänta sig av en stor och välutrustad bil i början av 90-talet - men allting byggt med 80-talsteknik, dåligt fuktskyddade kontaktdon osv.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Bästa bilen?
« Svar #43 skrivet: 07 januari 2012, 11:00:52 »
Får jag gissa att det antingen var en Citroën vilken som helst från första halvan av 80-talet, eller en tidig XM?
Cittror från ca 1981-85 brann ofta pga halvljusautomatik som var monterad i efterhand av svenska importören och mycket tvivelaktigt inkopplad. Det blev bättre från 1986 när halvljusautomatiken monterades på fabrik.
Och tidiga XM led av att de hade alldeles för mycket elutrustning - precis som man kunde vänta sig av en stor och välutrustad bil i början av 90-talet - men allting byggt med 80-talsteknik, dåligt fuktskyddade kontaktdon osv.

Får rätta mig själv nu när jag pratat med honom, det var en Xsara och den brann förvisso 3 ggr men reparerades 2 ggr för att sen lösas den in tredje gången
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bästa bilen?
« Svar #44 skrivet: 07 januari 2012, 15:59:36 »
Ford Escort LX var ganska utskällda när de var nya, framför allt för småfel av typ elfel, krångel med lås, inredningsdelar som ramlar av, men om man ser på vilka Escorter från '84-85 som fanns kvar 10-15 år senare så rullade fortfarande de flesta LX medan de tysktillverkade exemplaren var skrotade för länge sen. Den motor som satt i tyska Escort (hette den CVH?) var ökänd för täta kamremshaverier och dåliga ventiltätningar från början men jag tror den blev bättre de sista åren innan den ersattes av Zetec. De tysktillverkade bilarna var uppenbarligen också mer rostbenägna än de brasilianska.

Renaultmotorerna (som för övrigt licenstillverkades av Ford i Brasilien) skötte sig oftast bra även om jag tror det gick åt en eller annan topplockspackning. De var känsliga för att koka. En konstruktionsmiss var att motortempgivaren satt i en ficka som inte kom åt kylvattnet, så när det var riktigt kallt ute kyldes den av fartvinden och tempmätaren rörde sig knappt fastän motortemperaturen var normal. Detta kunde lösas med ett vindskydd gjort av en K-spritflaska över givaren.

Just då, när jag hade bilen, var det den bästa bilen :)
och den var billig som stryk hehe.

Köpte en årsmod 84 ca 1993. Det enda jag behövde göra var att byta dämpare och fjädrar.
Den gick även att rulla igång själv hyfsat enkelt

Jag noterade en del problem som du nämner med kylsystemet

Uppfattade det som om tyska varianterna hade lite bättre finish
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!