0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Bland annat Volvo, Mazda, BMW och Ford använder sig av motorer från PSA (Peugeot, Citroën) så helt värdelösa lär dom knappast vara...
Har inte BMW enbart hjälpt till att utveckla senaste modellen av PSA (prince) ?Och jag har hört att BMW bara använder 1,6l av prince...
varför detta hat mot just franska kvalitets bilar har kört pegga i 9 år snart å inte hafft mer fel på den än nån annan bil...tvärt om..å prata inte reservdelar å vw...brosan körde en jetta ett tag kopplingen började tappa ork så han skulle köpa ny ...på feltema...det året brosans bil byggdes fanns det 6 olika kopplingar i bilarna...jävlgt fiffigtskulle hällst demontera kopplingen från bilen å läsa av nr på den för å va säker på att få rätt del....samt att den bilen tappade dörrhantagen lika ofta som man startade bilen....tror han bytte 3 st på ett år
Menar du allvar?Bästa bilen?Annars är just den modellen känd som den sämsta forden om bland de mest problematiska bilarna i världshistorien!Mina föräldrar hade en, inte ens fords personal visste hur de skulle lösa vissa av problemen.Problem som de flesta ägare drabbades av, men de kunde inte lista ut vad det var , varför eller hur det skulle rättas till.Sitter en renault motor i om jag inte minns fel.Om man sätter en mekanisk del som är tillverkad i frankrike i ett fordon så kan man inte på allvar tro att resultatet skall bli något annat än totalt fiasko.Samma gäller folk som köpt franka bilar och gnäller i efterhand.Vad hade du förväntat dig???Om du hade en problemfri LX så får jag gratta, kul att höra att inte alla exemplar var tillverkade en måndag.:-)
varför detta hat mot just franska kvalitets bilar
Det närmaste jag kommer egna erfarenheter är grannens cittra som brann i elsystemet 3 ggr innan försäkringsbolaget löste in den.
Får jag gissa att det antingen var en Citroën vilken som helst från första halvan av 80-talet, eller en tidig XM?Cittror från ca 1981-85 brann ofta pga halvljusautomatik som var monterad i efterhand av svenska importören och mycket tvivelaktigt inkopplad. Det blev bättre från 1986 när halvljusautomatiken monterades på fabrik.Och tidiga XM led av att de hade alldeles för mycket elutrustning - precis som man kunde vänta sig av en stor och välutrustad bil i början av 90-talet - men allting byggt med 80-talsteknik, dåligt fuktskyddade kontaktdon osv.
Ford Escort LX var ganska utskällda när de var nya, framför allt för småfel av typ elfel, krångel med lås, inredningsdelar som ramlar av, men om man ser på vilka Escorter från '84-85 som fanns kvar 10-15 år senare så rullade fortfarande de flesta LX medan de tysktillverkade exemplaren var skrotade för länge sen. Den motor som satt i tyska Escort (hette den CVH?) var ökänd för täta kamremshaverier och dåliga ventiltätningar från början men jag tror den blev bättre de sista åren innan den ersattes av Zetec. De tysktillverkade bilarna var uppenbarligen också mer rostbenägna än de brasilianska.Renaultmotorerna (som för övrigt licenstillverkades av Ford i Brasilien) skötte sig oftast bra även om jag tror det gick åt en eller annan topplockspackning. De var känsliga för att koka. En konstruktionsmiss var att motortempgivaren satt i en ficka som inte kom åt kylvattnet, så när det var riktigt kallt ute kyldes den av fartvinden och tempmätaren rörde sig knappt fastän motortemperaturen var normal. Detta kunde lösas med ett vindskydd gjort av en K-spritflaska över givaren.